avmaskning

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Sara1982
    • March 2005
    • 315

    avmaskning

    Hejsan!

    har ett litet bekymmer. Har haft katt i hela mitt liv men är ändå villrådig angående avmaskning på min dam. Hon är 14 snart 15 och har varit innekatt tills juni i år. Jag har ingen aning om hur hon blivit avmaskad tidigare och får dubbla svar, en del säger regelbundet 2 ggr/år o andra när det behövs. ska jag vänta på de små maskarna eller ska jag ha regelbundet?

    Tack på förhand
  • stefan s
    • April 2008
    • 104

    #2
    Hej

    Nu är det visserligen några år sedan min katt gick bort, men jag behövde bara avmaska min katt en gång när han var liten, köpte då receptfritt på apoteket.
    70L Fisksoppa 110L Sällskapsakvarie. 25L sniglar
    Min zoon

    Kommentar

    • Hepzheba
      • June 2010
      • 104

      #3
      Hej!

      Jag kollade upp detta på avmaska.se och fick där svaret att en tumregel är en gång per kvartal för en utekatt, men att det också beror på hur mycket den jagar och om den äter upp sitt byte. Jag vet t.ex. mina föräldrars katter som går ute på landet behöver nästan avmaskas varannan månad då man ser att de har mask. Så jag tycker att du ska avmaska en gång på kvartal, som hemsidan sa, om du inte ser mask då får du ju givetvis avmaska då. Jag har även hört att det kan vara bra att byta maskmedel då och då eftersom maskarna lätt blir resistenta.

      Kommentar

      • Sara1982
        • March 2005
        • 315

        #4
        som med alla läkemedel då låter det som... jo att avmaska utekatter oftare är ganska klart... min dam har ju lärt sig jaga o äter väl upp bytet ibland, har en känsla av att hon jagar mer än det hon visar oss för maten räcker längre. Får nog ta o åka till apoteket o köpa maskmedel.

        Kommentar

        Arbetssätt...