Gammal katt mår dåligt.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Sundin
    • August 2010
    • 2

    Gammal katt mår dåligt.

    Hallå.

    Hade hoppats att slippa något liknande, men vill inte att katten ska lida i onödan, så försöker hitta någon form av svar och visdom här..

    Vår katt, som följt med mig 19 av mina 20 år, har blivit extremt kraftigt försämrad from måndag. Hon har sedan minst ett par år varit döv, men har annars varit en ganska trött, men social katt. Hon har även haft lite snedbett de senaste månaderna.

    Hur som helst, måndag-tisdag var hon i pricnip helt däckad och åt/drack knappt någonting. På onsdagen så fick hon som tur var i sig både lite mat och vatten.
    Hon är nu riktigt tillbakadragen, "slö", vill inte gå ut och hon har nu en tendens till att lipa. Viljan till social närvaro finns nu inte alls.

    Jag vet inte om jag ger tillräcklig information för att någon ska kunna veta vad det är, men är det något ni undrar så fråga bara självklart!

    Vet att katten är gammal, men vill ju absolut inte att den ska lida i onödan för det. Finns det någon annan utväg än avlidning?

    Tacksam för alla former av svar!
  • Raiju5
    • June 2010
    • 87

    #2
    Jag tycker du ska ringa till din vetrinär och förklara situationen.
    Vår utekatt blev 18 år sen lade han sig framför vår dörr och somnade in, så din har jallefall blivit rejält gammal..
    Kan inte ge dig ett svar men tror det beror på ålder helt enkelt

    Kommentar

    • Sundin
      • August 2010
      • 2

      #3
      Ja, jag är rädd för det. Ringa till veterinären känns så här i efterhand kanske mer logiskt än att skriva en forumpost. Hur som helst, katten drägglar nästan ner sig nu också.

      Jobbigt när man känner sig så maktlös.

      Tack för hjälpen

      Kommentar

      • erikthur
        • March 2004
        • 9953

        #4
        Vetrinären och sannolikt den sista åtgärden...
        Verkligt gammal iaf.
        Killies is a lifetime passion

        Kommentar

        • Dexter
          • December 2009
          • 984

          #5
          Som de andra redan skrivit, ring veterinären. De kan säkert ge dig svaret på om det finns något som kan göras i detta läge.

          Det är otroligt tufft att ta beslut om avlivning på en gammal älskad katt. (Om det blir så illa.) Ringde och avbokade tiden både en och två gånger för vår gamla katta. Man får se till djurets lidande som får ett slut i första hand, och inte till sina egna känslor, och trösta sig med att man har givit dem ett långt och bra liv. Det har ni verkligen gett er katt med tanke på att hon är så gammal.
          /Dexter

          75 liter mix, 220 liter mix

          Kommentar

          • CyaneaCapillata
            • April 2010
            • 66

            #6
            Hmmm... det är ju svåt att säga något när man bara läser om det, men det är ju inte omöjligt att det är en stroke. Du har inte sett någon typ av större eller mindre svullnad i ansiktet? Har du kollat tänderna? Det är inte omöjligt att det är en böld av något slag som orsakar detta. Det kan bero på ett litet sår eller en infekterad förruttnad tandrot. Men som sagt, svårt att säga när man inte kan se katten.

            Kommentar

            • Kjell Fohrman
              Administrator

              • December 2001
              • 48148

              #7
              Ursprungligen postat av Sundin
              Hallå.

              Hade hoppats att slippa något liknande, men vill inte att katten ska lida i onödan, så försöker hitta någon form av svar och visdom här..

              Vår katt, som följt med mig 19 av mina 20 år, har blivit extremt kraftigt försämrad from måndag. Hon har sedan minst ett par år varit döv, men har annars varit en ganska trött, men social katt. Hon har även haft lite snedbett de senaste månaderna.

              Hur som helst, måndag-tisdag var hon i pricnip helt däckad och åt/drack knappt någonting. På onsdagen så fick hon som tur var i sig både lite mat och vatten.
              Hon är nu riktigt tillbakadragen, "slö", vill inte gå ut och hon har nu en tendens till att lipa. Viljan till social närvaro finns nu inte alls.

              Jag vet inte om jag ger tillräcklig information för att någon ska kunna veta vad det är, men är det något ni undrar så fråga bara självklart!

              Vet att katten är gammal, men vill ju absolut inte att den ska lida i onödan för det. Finns det någon annan utväg än avlidning?

              Tacksam för alla former av svar!
              Exakt i samma situation var vi med vår ena katt för 1 år sedan (den var dock "bara" 16 år). Vi tog den med till veterinären som tittade på den innan vi gemensamt bestämde att avlivning var det bästa för att katten skulle slippa lida mer.
              Akvaristiska hälsningar
              Kjell
              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

              Kommentar

              • CyaneaCapillata
                • April 2010
                • 66

                #8
                Det är ju definitivt det svåraste beslutet man kan ta, speciellt när det är en kamrat man haft under så lång tid. Men kanske är det det allra bästa beslutet för att göra sin vän en tjänst, ge den ett värdigt slut som inte innebär mer lidande. :'(

                Kommentar

                Arbetssätt...