överviktig katt

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Yollis
    • February 2010
    • 479

    överviktig katt

    min hona blev en riktig tjockis när hon blev kastrerad efter sin andra kull.
    har kämpat med "fin mat" light och massa annat. Nu för en tid sedan bytte jag fin-maten mot "mjau" burkar, på 1 månad har hon gått ner en hel del faktiskt.

    dom är tre katter som delar på en burk mjau/dygn
    /Cicci - akvarie-rookie! ~100l fiskburk, projekt m bilder

    "Happy Wife - Happy Life"
  • sissi.
    • February 2010
    • 250

    #2
    Hon går nog ner i vikt för att de billiga kattmaterna inehåller inge mer än bara vatten och saknar de viktiga proteinerna som en katt behöver. Ska man få en katt att gå ner i vikt räcker inte light foder utan man behöver köra på diet foder, light foder är mer för att en kastrerad katt ska behålla sin nuvarande vikt och inte gå upp i vikt nå mer. först kör man diet foder sedan när kattan har nått sin önskade vikt kan man köra light foder. En katt ska gå ner i vikt väldigt långsamt, jag har kört med diet foder i 3 månader nu och hon har gått ner ett halvt kilo vilket är en bra viktnedgång i lagom takt.

    Kommentar

    • Yollis
      • February 2010
      • 479

      #3
      Ursprungligen postat av sissi.
      Hon går nog ner i vikt för att de billiga kattmaterna inehåller inge mer än bara vatten och saknar de viktiga proteinerna som en katt behöver. Ska man få en katt att gå ner i vikt räcker inte light foder utan man behöver köra på diet foder, light foder är mer för att en kastrerad katt ska behålla sin nuvarande vikt och inte gå upp i vikt nå mer. först kör man diet foder sedan när kattan har nått sin önskade vikt kan man köra light foder. En katt ska gå ner i vikt väldigt långsamt, jag har kört med diet foder i 3 månader nu och hon har gått ner ett halvt kilo vilket är en bra viktnedgång i lagom takt.
      Mjau är den bästa burkmaten som finns i vanlig butik, och vi är ett helt gäng med uppfödare av bengal som är överens om det.
      Jag vet att det är proteinrikt foder som behövs för kattbantning, men torrfoder av den kalibern fungerar inte, hon äter bara mer mer mer mer mer... och går och tigger sen om det inte finns framme. Hörde av mig till min "mentor" och även han sa att det inte fungerar, kanske är bengalen något skild i detta (vet faktiskt inte, men mycket är anorlunda även vad gäller medicinering osv).
      Denna metod fungerar superbra och hon går ner långsamt, skillnaden är ATT hon går ner jag vet att katter inte ska rasminska i vikt Hon är fortfarande en tjockis men hon är inte bredare än vad hon är lång...längre

      Eventuellt kommer jag plocka fram BARF att kompletera med, ha en del frysta varor på lager och en butik i närheten som säljer BARF.
      /Cicci - akvarie-rookie! ~100l fiskburk, projekt m bilder

      "Happy Wife - Happy Life"

      Kommentar

      • sissi.
        • February 2010
        • 250

        #4
        Ursprungligen postat av Yollis
        Mjau är den bästa burkmaten som finns i vanlig butik, och vi är ett helt gäng med uppfödare av bengal som är överens om det.
        Jag vet att det är proteinrikt foder som behövs för kattbantning, men torrfoder av den kalibern fungerar inte, hon äter bara mer mer mer mer mer... och går och tigger sen om det inte finns framme. Hörde av mig till min "mentor" och även han sa att det inte fungerar, kanske är bengalen något skild i detta (vet faktiskt inte, men mycket är anorlunda även vad gäller medicinering osv).
        Denna metod fungerar superbra och hon går ner långsamt, skillnaden är ATT hon går ner jag vet att katter inte ska rasminska i vikt Hon är fortfarande en tjockis men hon är inte bredare än vad hon är lång...längre

        Eventuellt kommer jag plocka fram BARF att kompletera med, ha en del frysta varor på lager och en butik i närheten som säljer BARF.
        Proteinrik mat behövs till katter även fast dom inte bantar. Att ge en katt mat från livsmedelsbutik är som om vi skulle leva på nudlar varje dag, visst vi går ner i vikt men det saknas massa viktiga ämnen som vi behöver för att må bra, så det är bra om du kompleterar med något

        Kommentar

        • Yollis
          • February 2010
          • 479

          #5
          Ursprungligen postat av sissi.
          Proteinrik mat behövs till katter även fast dom inte bantar. Att ge en katt mat från livsmedelsbutik är som om vi skulle leva på nudlar varje dag, visst vi går ner i vikt men det saknas massa viktiga ämnen som vi behöver för att må bra, så det är bra om du kompleterar med något
          dom har levt på endast bästa torrfodret i hela sina liv så nån månad på nudlar lär knapast sända dem i graven
          /Cicci - akvarie-rookie! ~100l fiskburk, projekt m bilder

          "Happy Wife - Happy Life"

          Kommentar

          • sissi.
            • February 2010
            • 250

            #6
            Ursprungligen postat av Yollis
            dom har levt på endast bästa torrfodret i hela sina liv så nån månad på nudlar lär knapast sända dem i graven

            Det skulle vara kul om du resonera så där om du har barn, någon månad på nudlar sänder dom inte i graven nä självklart inte men dom kanske inte mår så bra heller

            Kommentar

            • Yollis
              • February 2010
              • 479

              #7
              jag HAR barn

              men jag förmänskligar inte mina katter, och dom mår faktiskt hur bra som hellst.
              /Cicci - akvarie-rookie! ~100l fiskburk, projekt m bilder

              "Happy Wife - Happy Life"

              Kommentar

              • mollsan
                • March 2010
                • 228

                #8
                Ska man köpa mat i vanlig affär så är Mjau faktiskt den enda rätta!
                Det är ett riktigt bra foder för katten, och svenskproducerat.
                Visst, visst du kommer aldrig ifrån att veterinärfodren är topp. Men mjau är inget dåligt komplement.
                Sen är det väl inte helt bra ur bantningssynpunkt som tråden gällde...
                www.guppys.se
                Svenska GuppySällskapet
                Forum-Nybörjarinfo-Genetik

                Kommentar

                Arbetssätt...