Katt foder

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Perpotator
    • April 2010
    • 3

    Katt foder

    Hej jag har en kastrerad Hankatt som heter gustav och för 5-6 månader sen så fick han stopp i urinröret och jag tog han till veterinär.
    Veterinären konstaterade att han hade urinvägsinfektion och han fick antibiotika och vart bra efter det.

    Gustav visade på att han har lite ont igen och jag ringde veterinären som sa att han behöver bara torrfoder (specific struvite) som jag köpte av han. Detta foder motverkar dessa problem och har funkat bra men jag har även get han burkmat morgon och kväll lite bara.
    Som sagt han har nu bara fått sitt specialfoder och det funkar bra men han verkar så ledsen att han inte får goda maten längre och jag blir så orolig att han inte ska må bra eller är ledsen över detta men det är för hans egen skull.

    Behöver jag vara orolig över att han inte får sin burkmat eller ska jag vara lite envis och fortsätta med enbart torrfoder eftersom det är det som motverkar hans problem.
    Det kanske finns annan burkmat som är god och funkar på samma vis som torrfodret.

    Tack för svar
    En orolig kattägare.
    Senast redigerad av Perpotator; 21 April 2010, 11:04.
  • sissi.
    • February 2010
    • 250

    #2
    Min katt får också specific diet foder för viktminskning och i början saknade hon sin mat jätte mycket och såg lite nedstämd ut. Men jag tror att det handlar om att vänja sig, nu äter hon den maten utan problem och mycket. Katter kan vara lite kräsna med maten men jag tycker stå på dig ett tag med den maten och se om hon vänjer sig, det är trots allt det bästa för katten. Matvägrar hon totalt då kanske du ska börja fundera på annan mat.

    Kommentar

    • Perpotator
      • April 2010
      • 3

      #3
      Ursprungligen postat av sissi.
      Min katt får också specific diet foder för viktminskning och i början saknade hon sin mat jätte mycket och såg lite nedstämd ut. Men jag tror att det handlar om att vänja sig, nu äter hon den maten utan problem och mycket. Katter kan vara lite kräsna med maten men jag tycker stå på dig ett tag med den maten och se om hon vänjer sig, det är trots allt det bästa för katten. Matvägrar hon totalt då kanske du ska börja fundera på annan mat.
      Han äter torrfodret och han tycker om det men han ser så ledsen ut. tog bort burkmaten iförgår. Jag får stå på mig helt enkelt. Men det gör lite ont i själen när han ser så nere ut.

      Kommentar

      • sissi.
        • February 2010
        • 250

        #4
        Tänk så här katten blir nog mer nedstämd av urininfektion än kattmaten, om kattmaten förhindrar det så är det det bästa för katten.

        Kommentar

        • Perpotator
          • April 2010
          • 3

          #5
          Ursprungligen postat av sissi.
          Tänk så här katten blir nog mer nedstämd av urininfektion än kattmaten, om kattmaten förhindrar det så är det det bästa för katten.
          haha ja precis. tack för svar

          Kommentar

          • Dexter
            • December 2009
            • 984

            #6
            Kan du inte kolla med veterinären om det är ok att ge annat lite då och då?

            Våra katter går på dietmat för kastrater men någn gång i veckan "festar" de på en burk vanlig tonfisk eller någon liten, liten burkmat av finare slag. De dagarna de får en annan smakbit blir de överlyckliga, men det behövs verkligen inte mycket för att de ska bli nöjda.
            /Dexter

            75 liter mix, 220 liter mix

            Kommentar

            • Yollis
              • February 2010
              • 479

              #7
              nedstämd och ledsen? nej, TIGGER är vad katten gör hahaha!

              Senast redigerad av Yollis; 21 April 2010, 12:23.
              /Cicci - akvarie-rookie! ~100l fiskburk, projekt m bilder

              "Happy Wife - Happy Life"

              Kommentar

              • Lizzy_123
                • March 2010
                • 71

                #8
                Ursprungligen postat av Perpotator
                Hej jag har en kastrerad Hankatt som heter gustav och för 5-6 månader sen så fick han stopp i urinröret och jag tog han till veterinär.
                Veterinären konstaterade att han hade urinvägsinfektion och han fick antibiotika och vart bra efter det.

                Gustav visade på att han har lite ont igen och jag ringde veterinären som sa att han behöver bara torrfoder (specific struvite) som jag köpte av han. Detta foder motverkar dessa problem och har funkat bra men jag har även get han burkmat morgon och kväll lite bara.
                Som sagt han har nu bara fått sitt specialfoder och det funkar bra men han verkar så ledsen att han inte får goda maten längre och jag blir så orolig att han inte ska må bra eller är ledsen över detta men det är för hans egen skull.

                Behöver jag vara orolig över att han inte får sin burkmat eller ska jag vara lite envis och fortsätta med enbart torrfoder eftersom det är det som motverkar hans problem.
                Det kanske finns annan burkmat som är god och funkar på samma vis som torrfodret.

                Tack för svar
                En orolig kattägare.
                Det finns ju annat märke tex, hills. de har jag för mig att det även finns samma foder men i blötform också. Prata med din veterinär.

                Kommentar

                • Sliaros

                  #9
                  Hej,

                  Du ska inte ge missen något annat foder när han äter Struvite.

                  Hade en liten misse som hade problem med stenar sen födseln, och fick strikta direktiv av min veterinär att inte ge något annat foder. Har för mig att det även står på påsen.
                  Senast redigerad av Gäst; 26 April 2010, 20:19. Anledning: Edit

                  Kommentar

                  Arbetssätt...