Vår katt går till katthataren. Vad göra?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Katharina
    • December 2006
    • 4045

    #16
    Ursprungligen postat av Grothras
    Det finns ju någon såndär kattskrämmare med något högfrekvent ljud som man kan sätta upp som katterna inte alls gillar men människor inte hör det alls. Men sen är det faktiskt så att det är din grannes uppgift att lösa det problemet och inte din. Han får dock inte skada katten.
    Ursprungligen postat av daniel_i_malmö
    Det viktigaste i det här läget är kanske att få igång en dialog med grannen. Oddsen att det ska utveckla sig positivt är nog störst om grannen förstår att ni inser att det kan vara störande att er katt förorenar på hans tomt, och att ni vill göra ert bästa för att det inte ska ske.
    Tack för alla svar!

    Ja Grothras, jag tror också att det är det bästa alternativet. Vi har hittat en sådan på nätet och ska diskutera det med grannen. Den har en sensorradie på 30 m och startar då ett högt ljud som vi inte störs av. Det bästa är nog att placera den vid deras dörr.

    Ja Daniel, vi har en dialog med grannen. Vi är inte osams på något sätt men de är lite överspända till sättet. De jagar på sina barn så man blir mörkrädd ibland, ordning och reda ska det vara och föräldrarnas reaktioner är mkt aggressiva vid minsta övertramp.
    Som ni förstår är de inte heller särskilt pedagogiska och omtänksamma med "kattskrällen" heller då. En annan granne har sett dem sparka efter katter.

    Min personliga åsikt är att bor man i hus så får man räkna med att det finns djur runt omkring. Bor man i lägenhet får man räkna med att det finns grannar som hörs.
    De stora "tigerhögarna" som Matnil skriver om kanske är en räv? Katter lägger oftast inte "högar" öppet utan gräver ner dem lr krafsar över dem. Det har blivit ganska mycket räv igen de sista åren.

    Egentligen är det alltså grannens uppgift att sätta upp avskräckande saker om de inte vill ha djur på tomten enligt lag men för grannsämjan skull har jag lovat att vi ska söka en lösning eftersom vi vet att han går dit, han är säkert inte ensam om det heller.

    Den här ljuddosan täcker dock bara 30 m som sagt och deras trall är ju ca 80 kvm så de får själva täppa till runt trallen alternativt sätta upp flera ljuddosor lr Gardian som den hette, om de tycker att problemet kvarstår.
    Gardian kostar iaf 700 kr så jag nöjer mig med att köpa en.

    Jag vet inte hur bra vatten fungerar på vår katt eftersom det är Norsk Skogskatt i honom, han bryr sig alltså inte så mkt om vatten..
    Han är kastrerad.
    Senast redigerad av Katharina; 02 January 2010, 15:09.
    Ha dé bäst... Tina

    Kommentar

    • NVSA23
      • January 2010
      • 12

      #17
      Det finns ett annat trick...
      Lägg lite grovmald svartpeppar på kattens stig i närheten av tomtgränsen... det fungerar även på hundar...
      Så lär de sig att inte gå det hållet...
      Är humant !
      // Frank.
      Akvarium:
      3*17L 2*40L 4*56L 102L 300L
      540L

      Kommentar

      • Matnil
        • October 2003
        • 464

        #18
        nja, har sett marodören som lämnar högarna, är visserligen tigerrandig och ljus, men katt är det..... Och visst krafsar den lite kring högarna men det är nog för mycket jobb att täcka över helt så det blir bara lite sprätt omkring....

        Kommentar

        • Lilla Damen
          • February 2008
          • 2649

          #19
          Inte ovanligt att kvarterets okastrerade kung lämnar bomärken helt öppet... de kan tom stå brevid högen och demostrativt sprätta med bakbenen som en hund .

          Skrämma tror jag på, gäller bara att räkna ut vad just den katten är rädd för... mina hade tex inte brytt sig om svartpeppar (en av mina är rädd för läskflaskor... sticks i nosen om man luktar på det). Den gamla katten var rädd för "psssst ljud", (sprutade med Fy spray vid något tillfälle... sedan räckte det att härma en sprayflaska för att hon skulle lägga benen på ryggen)...

          Kommentar

          • Nubi
            • March 2009
            • 9026

            #20
            Förslag på en humant sätt att skrämma katten på. Funkar inte spruta vatten på katten kan man alltid kasta en plåtburk med smågrus mot katten. Inte för att träffa katten, mer för att skrämma den med otäcka ljud.

            Jag använde det till hunden när han var yngre och vart blockerad vid stora störningar så som Hare, Ekorrar. Tog upp burken (en liten champinjon burk med små stenar i) och skramlar med det, på så sätt får jag bort hans blockering och han får upp fokusen igen på mig.

            Ett sätt som funkade för oss. Vet att sambons föräldrars katter inte tycker om det ljudet, de försvinner så fort de hör det läskiga ljudet.
            Livet är som en kaka, kan innehålla spår av nötter

            Varför vara som alla andra, när man kan vara annorlunda
            Fiskbloggen

            Kommentar

            Arbetssätt...