Vår katt går till katthataren. Vad göra?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Katharina
    • December 2006
    • 4045

    Vår katt går till katthataren. Vad göra?

    Vi har köpt hus och vi har en granne som inte gillar katter. Självklart går vår katt in till dem hela tiden, han går ingen annanstans. De har en stor trätrall och vi misstänker att han går dit och skiter under trallen.
    Nu när det är snö har han gjort en liten stig från oss in till dem, det är alltså inga tvivel vad han sysslar med för grannarna heller.

    Situationen är ohållbar. Lukter är ingen lösning eftersom snö döljer växter.
    Helst hade jag velat hitta ett högt ljud, jag har hört talas om ett sådant. Som vi inte hör men som katter undviker. Då kan man montera det hos grannen. Annars är ju alternativet att be att få sätta upp hönsnät runt deras trall, mellan trall och mark men trallen går runt hela huset, skitstor!! Måste vara 80 kvm trall..

    Tankar på lösning??? Jag försöker hålla den rackarn inne men han smiter gärna ut så fort dörren är öppen..
    Ha dé bäst... Tina
  • Nubi
    • March 2009
    • 9026

    #2
    be grannarna skrämma katten, kanske spruta vatten på katten.
    Livet är som en kaka, kan innehålla spår av nötter

    Varför vara som alla andra, när man kan vara annorlunda
    Fiskbloggen

    Kommentar

    • drd
      • March 2004
      • 5586

      #3
      Det kanske är så att han jagar möss där ? Måste han nödvändigtvis skita hos grannen ?
      ________________________________________________

      Matte med fina och kort på Min Zoon och mitt Zoopet Galleri

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48147

        #4
        Ursprungligen postat av drd
        Det kanske är så att han jagar möss där ? Måste han nödvändigtvis skita hos grannen ?
        Nja man kan ju inte styra katter och av någon märklig anledning så har de alltid ett revir på någon annans tomt.

        Den enda möjligheten är nog att på något sätt göra grannens tomt oattraktiv för dom. Jag vet dock inte hur - antagligen med något slag av preparat eller som Nubi skriver att grannen rejält duschar katten några gånger.
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • Grothras
          • July 2009
          • 401

          #5
          Det finns ju någon såndär kattskrämmare med något högfrekvent ljud som man kan sätta upp som katterna inte alls gillar men människor inte hör det alls. Men sen är det faktiskt så att det är din grannes uppgift att lösa det problemet och inte din. Han får dock inte skada katten.

          Kommentar

          • A C-son
            • December 2007
            • 537

            #6
            Först vill jag poängtera att man faktiskt kan ogilla katter utan att för den sakens skull hata dem...Själv är jag allergisk och då är det svårare att uppskatta dem!
            Sen vill jag berätta att jag hade en gång i tiden problem med en grannkatt som hade en förkärlek att bl.a dagligen pissa på min ytterdörr...Jag försökte bli kvitt kattproblemet genom att verbalt försöka skrämma bort den, strö ut "kattfy" etc etc...Ingenting hjälpte...Tyckte snarare att pissattackerna ökade ...Tills en natt då jag vaknade av kattens klösande mot dörren och fick nog! En hink vatten var mycket riktigt lösningen! (Dock skall man nog vara försiktig med vatten nu när det är minusgrader ute, man vill ju egentligen inte de små liven något illa) Den återvände ALDRIG igen!

            Ursprungligen postat av Nubi
            be grannarna skrämma katten, kanske spruta vatten på katten.
            Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
            Den enda möjligheten är nog att på något sätt göra grannens tomt oattraktiv för dom. Jag vet dock inte hur - antagligen med något slag av preparat eller som Nubi skriver att grannen rejält duschar katten några gånger.
            Inventas vitam iuvat excolussie per artes

            Kommentar

            • daniel_i_malmö
              • April 2002
              • 1103

              #7
              Det viktigaste i det här läget är kanske att få igång en dialog med grannen. Oddsen att det ska utveckla sig positivt är nog störst om grannen förstår att ni inser att det kan vara störande att er katt förorenar på hans tomt, och att ni vill göra ert bästa för att det inte ska ske.
              Malmö Akvarieförening
              no hope, no harm, just another false alarm

              Kommentar

              • drd
                • March 2004
                • 5586

                #8
                För många år sen nu så hade vi ett par rabatter utanför lägenheten och där var ett par katter som sket i den hela jäkla tiden.
                Dock så sluta dom när den ena en gång stötte ihop med mimmi här hemma och sen dess har jag inte sett nån av dom här.
                Hon jagade väck den ena med ett nacksving och skällde på katten efter noter

                Som daniel skriver kan det nog vara en god idé att snacka med grannen om problemet
                ________________________________________________

                Matte med fina och kort på Min Zoon och mitt Zoopet Galleri

                Kommentar

                • sehkn0
                  • March 2009
                  • 131

                  #9
                  Missförstå mig rätt.
                  Jag är uppvuxen på landet med egna katter och jag gillar verkligen katter.
                  MEN:
                  De hör inte hemma utomhus i städer.
                  Jag har problem med grannens katter som skiter och pissar i mina rabatter. Jorden luktar amoniak och växterna dör.

                  Lägg där till alla de fåglar som de har ihjäl. Jag skulle tippa på att varje katt dödar 2-300 småfåglar om året. De ligger och vaktar vid fågelborden och under sommaren letar de upp fågelbon och äter upp ungarna.
                  Grannens katt (en stor elak röd jävel) dödar dessutom ekorreungar som har bo i närheten. Mössen som bor under båregnet rör han dock inte...

                  Jag har under många år försökt skrämma katten utan att lyckas. Jag vill ju inte skada den, men snart är tålamodet slut.

                  Det är faktiskt väldigt egoistiskt av kattägare i städer att släppa ut katter och låta dem utföra detta.
                  Katter hör hemma på landet, inte i stan.

                  Kommentar

                  • Nubi
                    • March 2009
                    • 9026

                    #10
                    Jag håller med om att vill man ha sin katt som utekatt i stan ska man gå med de i koppel eller ha de under uppsikt. Hundägare får inte släppa lös sina hundar hur som helst, borde vara samma regel där för kattägare.

                    Katter är rovdjur, jag tycker inte det är synd att utomhuskatter, katter på landet eller stan jagar möss, fåglar osv. Om de inte jagade dessa möss och fåglar kanske vi skulle ha miljontals av fåglar varje sommar, kanske så att blåmes skulle bli lika stor pest som Skrattmåsar är på sommar

                    Det viktigaste i allt är att man måste ha en dialog med grannen om att det är OK att grannen får skrämma iväg katten och att det går bra att duscha katten med vattenslang eller en hink vatten, så länge båda är med på det ser jag inte problemet med att skrämma iväg en katt.

                    Självklart får man tänka på att det inte precis är sommarväder för att kasta vatten på katten. Har man en granne som går med på att skrämma katten så kanske han oxå kan ringa när han lyckas träffa katten med vattenslangen så man kan hålla utkik så att katten kommer hem.
                    Livet är som en kaka, kan innehålla spår av nötter

                    Varför vara som alla andra, när man kan vara annorlunda
                    Fiskbloggen

                    Kommentar

                    • sehkn0
                      • March 2009
                      • 131

                      #11
                      Nubi, håller helt med dig.
                      Jag tror också att vi förmodligen förr eller senare kommer att hamna i ett kopplingstvång för katter också. Frågan är bara när? När mer oansvarliga kattägare släpper ut sina katter så kommer nog detta att ske snarare.

                      All heder till Katharina som inser problemet och tar upp det här.

                      Gott nytt år alla.

                      Kommentar

                      • Matnil
                        • October 2003
                        • 464

                        #12
                        vi har samma problem här, stora högar kattskit är inte alls trevligt.... Med tanke på hur stora högarna är misstänker jag dessutom att kisen i själva verket är en tiger.....
                        Jag tror också att det klart effektivaste är att skrämma iväg dem, helst med vattenslangen. Problemet är att de är ju luriga små liv och tågar hit oftast sent på kvällen el natten och man har ju annat att göra än att sitta och stirra ut i trädgården. Vi har dessutom en liten mur med buskar framför vilket ju ger perfekt skydd åt den lille tigern.
                        Nu under vintertid har man ju inte heller slangen kopplade direkt, man skulle kanske kunna ställa en kanna vatten vid dörren så har man iallafall något att beväpna sig med om man mot förmodan skulle råka se ett av toalettbesöken.
                        Annars får det väl bli en vårsyssla, dricka öl på altanen med slangen i beredskap, kan ju bli riktigt trevligt att skrämma katt Bara man fortfarande kan sikta när man får chansen efter 6-7 öl....
                        Senast redigerad av Matnil; 01 January 2010, 00:55.

                        Kommentar

                        • Banderad
                          • January 2006
                          • 358

                          #13
                          Som kattägare på landet (vi har tre stycken) som tidigare har bott i stan så tycker jag givetvis att katter bör hållas på landet. De mår helt enkelt bättre där. Så för djurens bästa bör man nog bosätta sig lite avsides om man gillar katter.

                          Där emot anser jag att folk håller på med diverse störande aktviteter i lägenhetskomplex som bör beivras långt före katthållning; Störande fester, musik långt in på natten (som kan vara kopplat till förra punkten men som kan grunda sig på ett genuint intresse), fylleri i största allmänhet, bråk med livspartner (kan också vara kopplat med valfri punkt ovan) med mera. Problemet med att bo nära varandra är väl att risken att störa sig på varandra ökar avsevärt. Om man vill se det från den andra sidan så borde väl chansen att träffa nya intressanta personer öka. Om jag ska vara riktigt ärlig hör man faktiskt personer på landet klaga över dessa hemska skadedjur (katter) minst lika mycket på landet som i stan. Jag kan väl tycka att de få skylla sig lite själva. Det är ju inte någon hemlighet att många kattägare håller till på landet direkt... Hur som helst är jag övertygad om att en dialog medmänniskor emellan kan lösa de flesta problem. Som primärt ciklidintresserad känns det lite skumt att skriva ett så här långt inlägg om katter; alkoholdimmor kan på nyår onekligen inspirera åt olika håll...

                          /Jocke

                          Kommentar

                          • Mumin
                            • October 2007
                            • 3837

                            #14
                            Ursprungligen postat av Grothras
                            Det finns ju någon såndär kattskrämmare med något högfrekvent ljud som man kan sätta upp som katterna inte alls gillar men människor inte hör det alls. Men sen är det faktiskt så att det är din grannes uppgift att lösa det problemet och inte din. Han får dock inte skada katten.
                            Det är absolut inte grannens uppgift att lösa problemet!!
                            Det är en rejält korkad åsikt!! Tänk om han tycker att förflyttning av katten är det bästa eller avlivning.
                            Som djurägare är man alltid ansvarig för vad ens djur gör!!

                            Däremot håller jag med om att Katharina har all heder av att ta tag i problemet. Vatenmetoden är nog den mest effektiva, själv stod jag med sillspad efter att ha lagt salt sill i blöt och fick ut tio liter spad genom fönstret, och den katten syntes aldrig mer till, ens på gatan.....
                            Dialog med grannen är väl ett utmärkt första steg.
                            För mycket är inte nog!
                            Jag VILL ha en Elefantofon!!

                            Kommentar

                            • pello
                              • May 2008
                              • 109

                              #15
                              Ursprungligen postat av Mumin
                              Det är absolut inte grannens uppgift att lösa problemet!!
                              Det är en rejält korkad åsikt!! Tänk om han tycker att förflyttning av katten är det bästa eller avlivning.
                              Som djurägare är man alltid ansvarig för vad ens djur gör!!

                              Däremot håller jag med om att Katharina har all heder av att ta tag i problemet. Vatenmetoden är nog den mest effektiva, själv stod jag med sillspad efter att ha lagt salt sill i blöt och fick ut tio liter spad genom fönstret, och den katten syntes aldrig mer till, ens på gatan.....
                              Dialog med grannen är väl ett utmärkt första steg.
                              Du är faktiskt inte ansvarig för kattens handlingar, det finns domar på det.
                              Men problem finns ju ändå.
                              Vi kan inte ställa någonting på bron för det blir nerpissat, som tur är känner jag inte den odören, men en del besökare gör det.

                              Dialog med grannar är bäst. Punkt slut.
                              Vi har uppfostrat vår katt att skita hos grannarna, men grannens katt skiter hos oss, jag är less på kattskit.

                              Den viktigaste åtgärden som hussarna ska göra är att kastrera katterna så vi slipper överflödet av kattungar som skänkes bort, då måste den som vill ha katt aktivt leta reda på en. Dessutom så revirpinkar dom inte så mycket heller.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...