Youtube-filmer på en bengal

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • legob
    • May 2007
    • 642

    Youtube-filmer på en bengal

    Efter många års funderingar blev det till slut en bengal. Dels är de fantastiskt stiliga men så är det det här med vatten också. Andra katter är ju så frökenaktigt pimpinetta om de ens får en droppe på sig, så inte denna fröken som vadar runt i decimeterhögt vatten utan ett det besvärar henne.

    Agera lockbete i badkaret fick tre Endlers guppy göra. Det visade sig vara onödigt för Lisabet leker med allt som flyter i vatten. Fiskarna klarade sig alla med blotta förskräckelsen om de nu ens blev förskräkta. Så mycket tankeförmåga har nog inte guppy.

  • Shepard

    • March 2003
    • 13992

    #2
    Finns även andra raser som ofta och gärna simmar, t.ex turkisk van. Har även sett vanliga huskatter sitta under en kran med vattnet skvalande över huvudet. Norsk skogskatt och Maine Coon t.ex har nog heller ingen vidare vattuskräck, eftersom deras päls är vattenavstötande. Vad det gäller bengalen vet jag inte hur det är med den vilda bengalen (bengalrasens ursprung), men en del vilda kattdjur gillar vatten, och jagar, och svalkar sig i vattnet (tiger, jaguar, fiskarkatt bl.a). Att många tamkatter ogillar vatten tror jag beror på att de härstammar från afrikansk vildkatt, som är ett ökendjur, och alltså inte är anpassad till våta miljöer, och att få vatten innanför pälsen är förmodligen rätt obehagligt, ungefär som att ha kalla blöta kläder på sig.

    Oavsett hur det är med det, bengalen är vacker

    Apropå guppys tankeförmåga... Nog blir de rädda, det vore en oerhörd nackdel rent överlevnadsmässigt (särskilt om man är en mycket liten fisk) att sakna självbevarelsedrift, och förmågan att känna igen ett hot.
    "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
    Min profil
    Mitt galleri

    Kommentar

    • Lilla Damen
      • February 2008
      • 2649

      #3
      Har oxå en katt som utan betänkligheter knallar runt i knähögt vatten...

      Håller med om att Micke A:s teori om Afrika och öken nog är ganska nära sanningen... kanhända beror det på nedärv krokodilskräck.
      Hade en gång en basenji (afrikans spets) och där kan man snacka om vattenskräck. Att få fem droppar vatten på sig var hemskt, han vägrade tom. att gå i daggigt gräs ...

      Kommentar

      • legob
        • May 2007
        • 642

        #4
        Jag tror också att idén med bengalerna och vatten stämmer. Det verkar klart att det som Lisabet försöker göra är att fiska men hennes mamma lärde henne inte det och därför går det som det gör - inte så bra. Hon är omåttligt intresserad av en del akvarier och av ngn anledning inte av andra.

        Kommentar

        Arbetssätt...