Kattunge

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • sojsan
    • September 2009
    • 17

    #16
    Ursprungligen postat av Nubi
    Tänkte testa och se om någon kanske känner någon som bor i Stockholmstrakterna som känner någon som har kattungar (bonkatter eller blandras)

    Krav: ska vara kattunge, Ej svart och ej hona och inte kosta över 300kr om en inte är grundvacc och avmaskad.
    Man blir mer och mer mörkrädd när man ser annonser på nätet där de har mage att ta hutlösa priser för en katt som inte är vacc eller besiktad eller avmaskad. OCH som inte är renrasiga :O

    några tips kanske om du ska köpa nån mer sen eller nått

    de kan va smart att köpa en katt som har nån asiatisk kattras i sig, de är mycket mer sociala! och om du bor i lägenhet där katten inte kan gå ut är det inte så smart att skaffa en bondkatt min kusin gorde det och vist de funkar men man ska tänka på kattrasens ursprung!

    och tänk på att om man köper en norsk skogskatt tillkommer en del päls vård vilket många inte tänker på

    själv har jag en misse som heter Kurre han är bondkatt och birma, den absolut trevligaste katt jag någonsin träffat!
    när vi är hoss veterinären snackar han med dem och de kommenterar alltid hans personlighet!

    vill man ha en katt ska man ju vara beredd att lägga ner lite pengar på den också sen borde det ju vara en självklarhet att de är vaccinerade m.m

    vilken söt misse det blev!

    Kommentar

    • FiaLotta
      • August 2009
      • 219

      #17
      Ursprungligen postat av sojsan
      några tips kanske om du ska köpa nån mer sen eller nått

      de kan va smart att köpa en katt som har nån asiatisk kattras i sig, de är mycket mer sociala! och om du bor i lägenhet där katten inte kan gå ut är det inte så smart att skaffa en bondkatt min kusin gorde det och vist de funkar men man ska tänka på kattrasens ursprung!

      och tänk på att om man köper en norsk skogskatt tillkommer en del päls vård vilket många inte tänker på

      själv har jag en misse som heter Kurre han är bondkatt och birma, den absolut trevligaste katt jag någonsin träffat!
      när vi är hoss veterinären snackar han med dem och de kommenterar alltid hans personlighet!

      vill man ha en katt ska man ju vara beredd att lägga ner lite pengar på den också sen borde det ju vara en självklarhet att de är vaccinerade m.m

      vilken söt misse det blev!
      lite dumt att klumpa ihop "bondkatt" som en icke lämplig innekatt.
      vad är då bondkatt? en katt som växt upp på landet?
      en katt utan stamtavla?

      jag har köpt en långhårig huskatt som gärna hade gått ut om hon fått men som ändå är en fantastisk innekatt.
      jag har en hittekatt som som jag inte vet ngt om hennes ursprung men hon är en duktig innekatt.

      på den senare fick jag en kull kattungar(okänd fader) där jag behöll en hankatt (blev tyvärr bara 10 mån) även han funkade utmärk inomhus.

      alla mina katter är precis som jag format och fostrat dom. även om dom har säregna drag och är väldigt individuella så tror jag att min påverkan har gjort väldigt mycket.

      Kommentar

      • Nubi
        • March 2009
        • 9026

        #18
        Är inte det viktigaste att katten är frisk & kry och kommer till en familj som älskar katten och ger den allt den behöver och massa kärlek?

        Självklart ska man vacc och avmaska kattungar ALLA kattungar och ska man inte ha en katt i avel (renrasig) och ha den som utekatt så ska man steralisera/kastrera katten¨när den når den ålden då de får kastreras.

        Vad vet en innekatt om hur en utekatt har det om den aldrig har fått varit ute??
        Den vet inte att det finns ett sådant liv. Människor har en tendens att förmänskliga djur mer än vad som behövs.

        ta oxå en guldfisk som bott i ett "guldfisksskål" tror ni att den sitter där i och tänker "ååh tänk om jag kunde ha ett 500l akvarium att skita ner".
        Livet är som en kaka, kan innehålla spår av nötter

        Varför vara som alla andra, när man kan vara annorlunda
        Fiskbloggen

        Kommentar

        Arbetssätt...