Vad är det för fel på Fantomen?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Fantom
    • September 2009
    • 7

    Vad är det för fel på Fantomen?

    Jag tänkte kolla om det är någon som kan förstå vad det är för fel på min lilla prins.

    Vi tog hand om honom när han var ungefär ett år efter att ha levt ett dåligt liv. Hans förra matte var aldrig hemma och han fick knappt någon mat och vatten, hans låda var alltid full i kiss och bajs så han var tvungen att göra sina behov utanför lådan t.om, en gång hoppade han från balkongen, hon bodde på andra våningen.

    Det är vad jag vet om hans bakrund, inte om han hade några symptom då heller, men jag vet att ägaren kallade honom "tix" för hon sa att han hade tix.

    Fantomen är jätte gosig av sig och verkar trivas i livet, han är ganska lat men orkar busa, hoppa och springa.

    I början när vi fick honom så märkte jag att han hade lite ryckningar i kroppen, men tänkte inte mer på det. Men efter ett tag blev dom bara värre och värre. Hans päls började bli torr och nu har han som mjäll, hans päls är flottig men massa torra hud flagen ramlar bort ändå. Hans nos och tassar är torra och hans ögon och nos är rinniga. Han har nästan alltid svart vid ögat och runt nosen.

    Han är ganska mullig, men mest över magen. Det konstiga är att han är inte mjukt mullig utan magen känns hård och stor. Så har han alltid haft. Han har bra aptit och äter och dricker normalt. Hans avföring är även den normal. Han väger jätte mycket och hatar att bli buren, jag undrar om det är för att han har ont i magen?

    Efter ett tag med "skakningarna" tog jag honom till vetrinären där dom gjorde blodprover och röntken, allt såg bra ut och alla värden var fina, men dom gav nån medicin som han skulle testa och se om han blev bättre, men ingenting hände.

    När han andas så låter det tort och jag upptäkte efter jag hade varit hos vetrinären att hans ryckningar nog har med andningen att göra. Han får liksom inte in luft när han andas så därför spänner han kroppen så han ska försöka få in luft.

    När han står upp märks inget av det här utan det är bara när han ligger ner. När han somnar har han heller inte dom här problemet. Då bara skakar han och springer som att han drömmer rätt så ofta.

    Jag har varit hos vetrinären tre gånger nu och dom hittar inget fel, jag vill heller inte vara tjatig på dom. Funderar på att byta vetrinär också. Men jag vet inte.

    Han verkar inte lida i livet, men jag kan förstå att om han har svårt att andas så lider han ju!

    Är det någon som känner igen dom här problemen? Hjärtligt tacksam för svar!

    /Tilda och Fantomen
  • Guest

    #2
    Då jag har blivet anklagad och personligt påhoppad och ledningen vägrade ta ställningen och sa att jag skulle leva med det, går jag nu in och raderar en del utav mina inlägg manuellt då ingen hänsyn tages till att jag vill avsluta mitt medlemskap.
    Senast redigerad av Gäst; 09 September 2009, 02:58.

    Kommentar

    • Fantom
      • September 2009
      • 7

      #3
      Hej. Tack för svaret!
      Vi bytte foder till Royal Canin för päls, men det blev ingen stor skillnad. Han är ungefär 3,5 år. Jo, jag funderar på att testa en annan veterinär faktiskt..

      Kommentar

      • garjzla
        • June 2007
        • 273

        #4
        Jag hade definitivt gått till en annan veterinär, att dom inte kan hitta något fel på din katt tycker jag verkar vara ett bevis på hur dålig din nuvarande veterinär är.
        Vart bor du någonstans?
        Även katter kan få epilepsi...får han lixom bara anfall eller skakar han hela tiden?
        Vi har en hund som lider av väldigt lindrig epilepsi men hade för ett par år sedan en katt som fick samma sjukdom men som vi fick avliva pga att han fick så häftiga anfall.
        Nej men byta veterinär och ge dig inte förrän de har hittat vad som är fel på honom!
        Lycka till och hoppas att det löser sig.

        Kommentar

        • Fantom
          • September 2009
          • 7

          #5
          Hej och tack för svar!

          Jo jag har kommit på nu att jag ska testa en annan veterinär efter era två svar. Jag bor i Gävle och känner inte till så många, men ska söka lite på internet.

          Han skakar hela tiden när han ligger ner, förutom när han sover och kurrar. Mest över axlarna/nacken. Det verkar som att han spänner sig för att få in luft, för efter ett tag hör man hur han andas in högt.

          Ja, jag vill så gärna veta vad det är för fel på honom, för det sista jag vill göra är att avliva min bästa vän..

          Kommentar

          • Elin.G
            • November 2007
            • 120

            #6
            Är han avmaskad? Om inte, gör det.
            /

            Kommentar

            • Fantom
              • September 2009
              • 7

              #7
              jo, fast det var ett tag sen jag gjorde det faktiskt. Det kanske är dax. Ska prova med det! Tack!

              Kommentar

              • Shepard

                • March 2003
                • 13992

                #8
                Syrrans ena katt har epilepsi, men skakar och får anfall bara när hon blir stressad eller upprörd, som när hon fick pälsen full av myror.
                "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                Min profil
                Mitt galleri

                Kommentar

                • mupsson 3d
                  • September 2009
                  • 8

                  #9
                  För att få pälsen finnare kan du ge han en rå ägg gula lite då och då så blir den nog fin. Du kan ju prova och bada han med nåt spesielt shampo du kan ju fråga vetrinären

                  Kommentar

                  • NathalieBorgman
                    • June 2008
                    • 218

                    #10
                    Gävle hund och kattpraktik tycker jag själv är toppen, dit åker jag med mina hundar och katter!

                    Kommentar

                    • Sophia_
                      • January 2009
                      • 454

                      #11
                      Hur har det gått med kisse?
                      www.devons.se

                      Kommentar

                      • drd
                        • March 2004
                        • 5586

                        #12
                        Ursprungligen postat av Guest
                        Då jag har blivet anklagad och personligt påhoppad och ledningen vägrade ta ställningen och sa att jag skulle leva med det, går jag nu in och raderar en del utav mina inlägg manuellt då ingen hänsyn tages till att jag vill avsluta mitt medlemskap.

                        psykfall
                        ________________________________________________

                        Matte med fina och kort på Min Zoon och mitt Zoopet Galleri

                        Kommentar

                        • gickan_87
                          • November 2003
                          • 1873

                          #13
                          Hur går det med kissen?

                          Har inga förslag på vad som kan vara fel men väl förslag på bra veterinär om ni kan tänka er att åka en bit.

                          Kommentar

                          • Fantom
                            • September 2009
                            • 7

                            #14
                            Jasså? Det ska jag prova! Har du något förslag på vad jag kan blanda den med? Han är ju så otroligt kräsen :P

                            Kommentar

                            • Fantom
                              • September 2009
                              • 7

                              #15
                              Han har faktiskt blivit lite bättre med allting, men det är fortfarande ett problem för honom tror jag. Jag har inte besökt någon annan veterinär än, men ska göra det så fort jag får en slant och tid eftersom jag jobbar hemifrån mycket och då tar min lata sambo hand om honom

                              Kommentar

                              Arbetssätt...