Hund på halsen, vad ska man göra?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Zaius
    • August 2004
    • 150

    Hund på halsen, vad ska man göra?

    För att kommentera rubriken så är det hela lite invecklat, ska försöka att författa det kort. Min mor hade en muntlig överenskommelse med min morfar om att hon skulle få en fastighet av honom, i gengäld (mot bl.a.) att hon, eller rättare sagt jag, skulle sköta hans gamla schabrador. Han förblev dock hundens ägare (den är fortfarande skriven på honom) och bosatte sig efter husköpet i Spanien. Slutligen bröt min morfar mot överenskommelsen genom att välja att ge hela sitt arv (i förskott) till min morbror istället. Huset, som vi för tillfället bor i, håller på att säljas och allt vad vi fick som tack är hans gamla jycke. Denna ser vi oss dock inte förpliktigade att hand om längre och vill nu att den rätta ägaren ska bege sig hit för att hämta honom.
    Vi har kontaktat djurens vänner om hjälp, men det enda vi fick som svar var att hunden var för gammal för att de skulle hjälpa oss. Jag menar, någon sorts åtgärd bör man väl kunna göra för att få gubben att hämta det som är hans. Kan man åtminstone kräva honom på pengar för att man är hundvakt åt hans hund och på så sätt få honom att agera?
    Har skrivit detta inlägg till flera olika sajter och hoppas att kunna få förslag av någon om vad som kan göras.

    Tack i förväg
    Senast redigerad av Zaius; 27 June 2009, 16:02.
  • Katka
    • March 2009
    • 109

    #2
    Svår sits, kan inte svara på den egentliga frågan men tycker synd om hunden. Och familjerelationer som strulat är inget roligt det heller.
    Är det någon av er som tycker om hunden? Först överger den första hussen den och drar utomlands och nu är det "ägare" nr 2-3 som vill bli av med den. Och i bakgrunden pengar och fastigheter. Gillar du och/eller mor din hunden så naturligtvis fortsätter den som familjemedlem. "Hämnas" inte via djur. Hoppas det löser sig på bästa sätt.

    MVH

    "Helgonet" K.

    Kommentar

    • Zaius
      • August 2004
      • 150

      #3
      Jag har egentligen tagit hand om hunden mer än sex år då jag bodde hos min morfar. Visst jag älskar hunden, fast i min nuvarande situation kan jag helt enkelt inte längre dedicerar min tid åt honom. Min mor gör det hela bara värre, genom att konstant tjura på mig pga hunden (nu är det fullt med hundhår igen, han skitit ner här igen, osv). Det går minst tre timmar åt av min tid varje dag för just hunden och det ingenting jag ser framemot efter en åtta timmars arbetsdag.
      Jag vill inte förneka att detta inte hade inträffat om min morfar hade hållit sig vid överenskommelsen. Å andra sidan hade jag i så fall tagit ansvaret, men inte i det här fallet. Hur som helst återkommer min morfar till Sverige sent i Augusti när huset ska överlämnas till de nya ägarna. Vid det tillfället skulle han ta med hunden, men jag vill att detta ska påskyndas för han har all tid i världen för att bry sig om hunden men inte jag.

      Kommentar

      • Mumin
        • October 2007
        • 3837

        #4
        Låt hunden ingå i arvet och ge den till morbror......
        För mycket är inte nog!
        Jag VILL ha en Elefantofon!!

        Kommentar

        • Zaius
          • August 2004
          • 150

          #5
          Ursprungligen postat av Mumin
          Låt hunden ingå i arvet och ge den till morbror......
          Haha, fanskapet anser väl att min mor kan få hunden som pliktdel .
          Morbrodern sitter också fast i samma håla i Spanien, och är lika oengagerad i att hämta hunden.

          EDIT: Ska ringa polisen på måndag, inte för att jag tror att det kommer att leda någonstans men...
          Senast redigerad av Zaius; 27 June 2009, 21:59.

          Kommentar

          • Feffe
            • May 2009
            • 68

            #6
            Ett muntligt avtal ska gälla. Kanske kan stämma morfar om ersättning för kostnaderna för omvårdnad av hunden. Kan vara svårt om det inte finns några vittnen till det muntliga avtalet.

            Hur gick samtalet till polisen?

            Kommentar

            • Agnez
              • February 2007
              • 337

              #7
              Det är inte konstigt att det är krig i världen när inte ens släkten kan hålla sams. Hur som helst så skiter den egentlige ägaren uppenbarligen helt och hållet i sin hund. Låt inte aggresionen mot din morfar gå ut över hunden för den är helt oskyldig så vitt jag ser det. Beträffande din mors ilska/bitterhet över sin far och hans hund så borde hon ju ändå förstå att hundstackarn inte kan hjälpa att den har en skit till ägare. Att polisen skulle ha så lite att göra att dom gör någon utredning i ett fall som detta, har jag svårt att tro. Antingen får du ta hand om hunden som du tydligen har gjort de senste åren eller avliva den. Att flytta runt till nya ägare som ett föremål är inte heller speciellt humant, med tanke på att den är ganska gammal, då är du ju inte mycket bättre mot hunden än din morfar.
              Agnez

              Kommentar

              • Guest

                #8
                Ursprungligen postat av Zaius
                Kan man åtminstone kräva honom på pengar för att man är hundvakt åt hans hund och på så sätt få honom att agera?
                Tack i förväg
                Ja det kan ni, fast då skall ni skriftligt inkomma med ett krav nu, där det står att om han inte hämtat sin hund innan en viss dag (att ge dom 14 dagar brukar vara gentilt) så kommer ni ta ut avgifter för: Foder, motionering och ev vet, avgift o.s.v.

                Uppenbarligen vill ingen ha denna stackars hund så jag tycker med vad jag läst här så du skall agera så han kommer till någon som vill ha han, alternativt avliva han.

                Kommentar

                Arbetssätt...