Argsinta hundar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • karlsson777
    • January 2009
    • 120

    Argsinta hundar

    Jag går ofta förbi ett hus som ligger lite utanför samhället där jag bor.
    Där bor det tre hundar, två vad jag tror är rottweiler och en schäfer.
    Speciellt schäfern står ofta och skäller och vid ett tillfälle har alla tre sprungit över vägen och varit extremt hotfulla.
    De har satt upp ett litet stängsel men det kan de nog lätt hoppa över.
    Finns det något jag kan göra om de kommer igen?
    Vad händer om jag blåser av en sån där tuta som de använder på fotbollsmatcher i ansiktet på dem?
    Pepperspray?
    Hellre fråga och verka dum, än att inte fråga och förbli dum.
  • starcastle
    • June 2008
    • 234

    #2
    Om du är rädd för att bli attackerad så finns det vissa saker att tänka på

    * spring inte, det triggar jaktlusten
    * stirra inte någon av hundarna stint i ögonen, det kan uppfattas av en hund som en utmaning
    * visa inte tänderna, hundar fattar inte skillnad mellan leende o hotfullt blottade tänder
    * undvik att gå in på/för nära hundarnas revir, d v s deras tomt

    Själv hade jag långsamt vänt ryggen till, inte vänt huvudet mot hundarna och långsamt gått därifrån utan hastiga rörelser, visa hundarna så lite uppmärksamhet som möjligt.

    Den som är tillräckligt hundvan kan agera med stor auktoritet utan att hota eller utmana hundarna och därmed avväpna situationen.
    Posthorn, blå, röda, aprikos, rosa, leopard
    Räkor: blå och mörkblå tiger, Blue Pearl, gula räkor, körsbär, Supertiger Orange Tail. 70 L, 60 L, 26 L, 2x20 L

    Kommentar

    • karlsson777
      • January 2009
      • 120

      #3
      Ursprungligen postat av starcastle

      Själv hade jag långsamt vänt ryggen till, inte vänt huvudet mot hundarna och långsamt gått därifrån utan hastiga rörelser, visa hundarna så lite uppmärksamhet som möjligt.

      .
      Det var precis vad vi gjorde.
      Men de är väldigt aggresiva, morrar, skäller och visar tänderna.
      Om de går ett steg längre nästa gång. Vad gör man? Jag har inte tillräckligt med hundvana för att få dem att gå.
      Jag har ofta min barn med mig, småbarn som skriker och är rädda.
      Hellre fråga och verka dum, än att inte fråga och förbli dum.

      Kommentar

      • Robin_Hedstrom
        • January 2005
        • 1818

        #4
        Kom ihåg att schäfrar är avlade för att vakta. Ofta skramlar de tommaste tunnorna mest.
        /Robin Hedström
        http://www.robinhedstrom.se/

        Kommentar

        • Kramfors
          • January 2003
          • 7265

          #5
          Gör en anmälan till kommunens miljökontor.
          http://www.kramforskoi.com/

          Kommentar

          • Shepard

            • March 2003
            • 13992

            #6
            Ursprungligen postat av Robin_Hedstrom
            Kom ihåg att schäfrar är avlade för att vakta. Ofta skramlar de tommaste tunnorna mest.
            Är inte Schäfrar vallhundar från början? Det engelska namnet German shepherd (tysk herde) tyder ju på det. Har hört att det även finns en variant av Rottweiler som ursprungligen var vallhundar. Se´n används ju både Schäfrar och Rottweilers som vakthundar.
            "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
            Min profil
            Mitt galleri

            Kommentar

            • karlsson777
              • January 2009
              • 120

              #7
              Tack för svaren.
              Men vad tror ni skulle hända om jag körde upp en sån tuta i nosen på dem?
              Skulle det få dem att ge sig av?
              Hellre fråga och verka dum, än att inte fråga och förbli dum.

              Kommentar

              • Robin_Hedstrom
                • January 2005
                • 1818

                #8
                Ursprungligen postat av Micke_A
                Är inte Schäfrar vallhundar från början? Det engelska namnet German shepherd (tysk herde) tyder ju på det. Har hört att det även finns en variant av Rottweiler som ursprungligen var vallhundar. Se´n används ju både Schäfrar och Rottweilers som vakthundar.
                Jo, de är vallhundar. Men de är också hundar med mycket vakt, som larmar om någon kommer. Vissa mindre, andra mer, men det ena tar inte ut det andra.
                /Robin Hedström
                http://www.robinhedstrom.se/

                Kommentar

                • Gaffel
                  • December 2007
                  • 6200

                  #9
                  Ursprungligen postat av karlsson777
                  Vad händer om jag blåser av en sån där tuta som de använder på fotbollsmatcher i ansiktet på dem?
                  Du kommer antagligen att skrämma dina barn ännu mer alternativt ge dom tinitus för livet, har du provat att gå en annan väg eller är det en principsak som du kanske inte ska tvinga på dina barn eftersom du saknar hundvana?
                  Life's a bitch and then you die..
                  "I might be right handed but im always left-winged"
                  Skriv på!

                  Kommentar

                  • karlsson777
                    • January 2009
                    • 120

                    #10
                    Det finns ingen annan väg. Det är den enda vägen till affären.
                    Och bil har jag ingen.

                    Men risken att de skulle hugga är väl förmodligen inte så stor trots allt.
                    Ville bara ha tips om vad jag skulle göra om olyckan var framme.
                    Senast redigerad av karlsson777; 26 May 2009, 07:45.
                    Hellre fråga och verka dum, än att inte fråga och förbli dum.

                    Kommentar

                    • Agnez
                      • February 2007
                      • 337

                      #11
                      Ursprungligen postat av karlsson777
                      Det finns ingen annan väg. Det är den enda vägen till affären.
                      Och bil har jag ingen.

                      Men risken att de skulle hugga är väl förmodligen inte så stor trots allt.
                      Ville bara ha tips om vad jag skulle göra om olyckan var framme.
                      Förstår att det är otäckt. Har man barnen med sig är det ännu värre.
                      Det är inte så lätt att ignorera när barnen skriker och är rädda, ja du själv åxå för den delen. En gång för måååånga år sedan kom jag cyklandes på en väg när det kom en storpudel full 90 efter mig. Jag cyklade på men vände mig om och skrek allt vad jag orkade. Hunden tvärstanade och vände kosan hem igen. Hundar i flock har däremot ett annat sätt och raserna i fråga är ju inge pudlar precis. Kan du kanske prata med ägrna, få träffa hundarna och kanske kela dom lite och snacka lite med dom genom staketet när ni går förbi? Det kan ju inte vara bara du som är lite reserverad för dom kan man ju tycka.?!
                      Agnez

                      Kommentar

                      • chainy
                        • February 2007
                        • 405

                        #12
                        Men ursh, Hur kan man vilja ha sådana hundar? Inte för att det är något fel på dessa raser men det måste ju vara jobbigt även för ägaren om hundarna skäller så fort någon går förbi.
                        Har ägaren alltid hundarna ute? I annat fall passa på och gå förbi när hundarna inte är ute.
                        Du kanske skulle lägga en lapp i brevlådan (om du kommer åt den utan att bli uppäten) och be ägaren att inte ha hundarna ute en viss stund om dagen eller nått
                        Bilder på mina fiskar finns på;
                        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=2449363

                        Kommentar

                        • karlsson777
                          • January 2009
                          • 120

                          #13
                          Hundarna är inte alltid ute men det tar 40 minuter för mig att gå till affären och deras hus ligger halvvägs. Så jag kan inte vända bara för att de är ute.
                          Men jag ska nog prata med ägarna och be dem byta staket till ett högre och mer stabilt. Eller att binda fast dem åtminståne. Det staketat de har nu kan en katt hoppa över.
                          Nu tror jag visserligen inte att det gör det eftersom det blir ju en utgift.
                          Hellre fråga och verka dum, än att inte fråga och förbli dum.

                          Kommentar

                          Arbetssätt...