Kan någon hjälpa?- Viktigt!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • smilla48
    • April 2009
    • 1

    Kan någon hjälpa?- Viktigt!

    Hej alla forumvänner
    Jag har ett stort dilemma som jag vill ha råd kring

    Min man o jag vill ha en liten valp - Vi är medelålders- jag arbetar hemifrån o min man pensionär.

    Vi har haft en Golden i över 12 år, fick sluta pga ålder. Ingen som helst allergireaktion

    Varit utan hund i 4 år
    Hade en Samojed här som vi var hundvakt åt - Jag reagerade jättekraftigt
    Så, fick vi låna hem en Eurasier - jag reagerade jättekraftigt.
    De som vi rådfrågade sa att både Eurasier o Samojed har extremtmycket underull, många som annars inte är allergiska har svårt att klara det.

    Vi var o kikade på en helt underbar labradorvalp och var ÖVERLYCKLIGA att vi inget kände. Morgonen därpå var vi täppta o hostiga och mina ögon rann.

    Avbeställde tikvalpen med gråten i halsen.

    Min man är diabetiker - och sköterskan ringde i dag och han berättade om det här med labradorvalpen - sköterskan, som själv föder upp hundar trodde definitivt inte att det var labradoren i sig, eftersom det dröjde till dagen efter. Hon ifrågasatte också om vi inte hade jackor, leksaker mm kvar här sedan vi passade Eurasiern - OCH det hade vi i hallen. Borta nu, och vi känner INGENTING--Sköterskan ifrågasatte allergi också av den anledningen att vi haft Golden så länge - hon sa att vi mycket väl kunde klara både Golden o Labrador - de har inte alls samma underull som Samojed och Eurasier.

    Har pratat med uppfödaren till den underbara valpen - hon är lika underbar som valpen - hon hade en tjej som ringt och frågat om hon hade någon valp kvar, men skulle ringa i kväll igen - därefter skall uppfödaren ringa oss

    Skulle ni VÅGA chansa???
    Vi skulle ju faktiskt kunna ha en helt vanlig förkylning då våra barnbarn haft kraftig förkylning o hosta.
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Det finns ingen möjlighet att få lämna tillbaka valpen till uppfödaren om det inte funkar? Eller kanske få låna en vuxen hund av henne som ni kan passa ett par dagar och se hur det går?
    Chansa är kanske lite dumt att göra, dels är det ett liv det handlar om och sedan är det även en hel del pengar med.
    Hur det än går så skriv gärna och berätta, och jag önskar er verkligen lycka till och hoppas att det löser sig!
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • Guest

      #3
      Jag är hundallergiker men jämthund har funkat hur bra som hellst i 11år nu

      Kommentar

      • CoH83
        • January 2008
        • 17

        #4
        Mitt råd, chansa inte.
        Om det inte går vägen så är det inte snällt mot hunden. De första månaderna i en hunds liv är väldigt viktiga för att forma hundens personlighet. Denna tiden i hundens liv ska bland annat innehålla trygghet och stabilitet. Om det skulle visa sig att ni inte kan ha kvar hunden pga allergi så måste ni göra er av med hunden vilket både är tråkigt för er och hunden.

        Stressa inte med att skaffa hund, ta reda på om ni är allergiska / överkänsliga eller ifall det bara va något annat som ni reagerade på. När det gäller just hundar så kan man ju reagera väldigt olika på olika raser/pälstyper.

        När det gäller överkänslighet mot hundar så kan det mycket väll vara så att du/ni har varit känsliga redan när ni hade eran tidigare hund men att denna överkänsligheten har ökat/stigit/utvecklats under tiden ni har varit utan hund. Personer som är känsliga (min sambo t.ex) kan utveckla känslighet/allergi om dom t.ex. har hund och sen under en period inte har någon för att åter igen skaffa hund. Vi vågar inte ha hund just pga risken att hennes känslighet ska utvecklas till en ren allergi.

        Mitt råd är att vänta och ta reda på om ni är allergiska eller inte. Ni skulle bara såra er själva/hunden om ni skaffade en och det skulle visa sig att ni inte klarar av det.

        /Conny

        Kommentar

        • saltbiff
          • December 2006
          • 607

          #5
          Det är inte POLLEN allergin beror på då? Ett tips är att låna hem en labbe om ni känner någon och testa om ni tål den... Min mamma gjorde så för att testa om hon tålde mellanpinsher men hon reagerade på den så det fick bli en corgi istället, det funkar super!

          5 söt+1 salt+1 damm med guldruda, leguan o en corgivovve

          Kommentar

          Arbetssätt...