hundgrind Vs Hundbur

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Nubi
    • March 2009
    • 9026

    hundgrind Vs Hundbur

    Ja, som rubriken lyder, vad är bäst i en kombi, vad har du?
    Personligen så föredrar jag grind för det gör att man lätt kan plocka bort grindarna i bilen så fort man kanske ska lasta något. t.ex. varit på IKEA och handlat Medans en bur är lite mer klumpigare.

    Vi har en bil med bur (hundburen) och en med lastgrind (sambos tjänstebil)
    Livet är som en kaka, kan innehålla spår av nötter

    Varför vara som alla andra, när man kan vara annorlunda
    Fiskbloggen
  • Antee
    • September 2007
    • 165

    #2
    Bur - Helt klart.
    Bilen är skyddad mot valpgnag och hunden är lite mer skyddad i bur om man skulle bli påkörd bakifrån.
    Sedan är det bra om man måste övernatta borta någonstans med hunden att man kan ta in buren och låta hunden sova där den känner sig hemma.
    Själv så har jag en dubbelbur (Jumboburen) från Jeppe (http://www.jeppe.com/burar/bur.html) som är kanonbra. Enda nackdelen är att en dubbelbur är lite stor att hantera utanför bilen, inte alla ytterdörrar som man kommer igenom...
    240 liter Sajica, scalarer och purpuhuvudsbarber.
    112 liter Palettciklid och för tillfället Snäcklekare (multisar), albinoancistrusar.
    112 liter Kakaduaciklid , fjärilsciklid och ancistrusar.
    30 liter körsbärsräkor och ancistrusyngel.

    Kommentar

    • Nubi
      • March 2009
      • 9026

      #3
      Är på jakt efter en nyare bil som man kan våga åka 60-100 mil med på semester. Min lilla hundbil nu åker jag mest till och från klubben samt till och från jobbet. Det är en peg. 106.a mkt behändig liten sak.

      Jag har aldrig vant min hund vid att sova i bur, för tanken har aldrig slagit mig in.
      Han är otroligt enkelt att ha och göra med plus att han aldrig varit en monstervalp som liten. dvs bet aldrig i saker och ting och kunde gå i koppel från dag ett, dvs drömvalpen ;-)

      Hund nr 2 ska dock vänja sig vid att bo i bur, speciellt som du säger behändigt om man åker ngnstans och hunden måste vänta t.ex. sommarstuga och man ska handla, man vill helst inte ha hunden i bilen när temp ligger på 26-30 grader.
      Livet är som en kaka, kan innehålla spår av nötter

      Varför vara som alla andra, när man kan vara annorlunda
      Fiskbloggen

      Kommentar

      • eMilu
        • March 2009
        • 166

        #4
        Jag tycker bur är jättebra. Den vi har går enkelt att fälla ihop, ta ur och bära med sig i ett handtag. Men det beror ju på hur stor hund man har också. Jag skulle inte vija se tex en Newfoundland i vår bur, den skulle bli som en hårig fyrkant. Däremot får en terrier och en tax bra rum tillsammans.
        Rock n' roll freak.

        Kommentar

        • cakejo
          • February 2007
          • 29

          #5
          Vi har tre hundar och 2 av dom sitter i bur och en med bälte i baksätet. Skulle nog inte vilja köra en hund varken för min eller hundens skull utan att veta att den inte flyger ut genom fönstret eller sitter i nacken på mig !!

          Kommentar

          • Nubi
            • March 2009
            • 9026

            #6
            Håller med dig Cakejo. Har hört en massa skräckhistorier om hundar som flyger fram i rutan vid tvära inbromsningar.
            Om man kan sätta fast ett barn i bilbältet varför tror man det är OK att ha hunden lös i bilen utan dålig samvete?
            Livet är som en kaka, kan innehålla spår av nötter

            Varför vara som alla andra, när man kan vara annorlunda
            Fiskbloggen

            Kommentar

            Arbetssätt...