Någon som har erfarenhet av Bullterrier?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Johanski
    • February 2007
    • 3044

    Någon som har erfarenhet av Bullterrier?

    I framtiden, när det finns mer tid för en hund, har jag planerat att skaffa en Bullterrier. Har läst att de är rätt snälla, men envisa. Har någon erfarenhet av en sån hund?

    Jag vet vad ansvaret innebär med att skaffa hund, så det kommer inte ske nu när jag jobbar så mycket och bor i en lägenhet. Måste finna tid för alla de där tim-promenaderna. Jag funderar bara framåt

    MVH Johan
  • PlatyYngel
    • January 2006
    • 1105

    #2
    Vi hade en bulle i ca 2 år och det är som du säger. Han var lite lat och slö, men alltid snäll. Alla säger ju att dom ser så farliga ut, och visst det gör dom, men jag har aldrig mött en lugnare och snällare hund än han. Och envis, ja, det var han. Men det viktiga är ju att aldrig ge upp, bara att sätta hårt mot hårt. Du blir ständigt utmanad, bara småsaker så som när man är ute och går försökte han gärna sväva iväg och föröka betsämma var och hur man skulle gå, men det var ju bara att göra som vanligt...
    Men det är blnd världens bästa hundras helt klart.

    Här är en bild på honom (absolut inte den bästa, men det är den jag har nu):
    Store your photos and videos online with secure storage from Photobucket. Available on iOS, Android and desktop. Securely backup your memories and sign up today!


    Fråga gärna nåt om det är nåt du undrar.
    / Marcus

    Kommentar

    • Johanski
      • February 2007
      • 3044

      #3
      Hur kommer det sig att du inte har kvar honom? Han var ju jättetjusig!

      Hur mycket gick ni ut och gick honom? Verkade han mycket rastlös? Lite allmäna tips på hur man ska ta hand om just denna rasen bara.

      Tack för ditt svar!

      Kommentar

      • PlatyYngel
        • January 2006
        • 1105

        #4
        Han var 7 år och var tvungen att ta medicin resten av livet för en körtel, minns inte riktigt vilken, och vi skulle flytta en bra bit bort samtidigt som en skilsmässa så vi ville inte lämna bort honom utan han fik somna in istället.

        Två ggr om dagen gick vi en kilometervända och på kvällen ofta längre, dessutom hade vi sommartid staket runt halva trädgården från ytterdörren så han kunde går runt som han ville när den var öppen.

        Men det gäller ju som med alla hundar att syselsätta och speciellt viktigt för den här typen av hundar, ge aldrig med dej.
        / Marcus

        Kommentar

        • Jenny054
          • May 2007
          • 920

          #5
          Var försiktig med vad du frågar här på zoopet..
          Allt som heter bull och terrier i samma namn är mördarhundar som skall ha både koppeltvång och munkorg.. Allra helst så skulle varenda sån ras avlivas med ett skott i huvudet enligt många zoopetare....
          The fish is jumping.....
          Bloggen:
          http://aquastyle.blogspot.com/
          Bästa Butiken:http://www.akvarieinterior.com

          Kommentar

          • Nina82
            • January 2008
            • 6610

            #6
            Ursprungligen postat av Jenny054
            Var försiktig med vad du frågar här på zoopet..
            Allt som heter bull och terrier i samma namn är mördarhundar som skall ha både koppeltvång och munkorg.. Allra helst så skulle varenda sån ras avlivas med ett skott i huvudet enligt många zoopetare....
            Många zoopetare? ... Ett par stycken.

            De flesta här på zoopet är ju ändå djurvänner och förstår att det inte är rasen som gör en hund aggressiv

            Jag tycker Johanski gör alldeles rätt i att kolla upp rasens behov innan köp och det borde alla som funderar på att skaffa hund göra.
            Olika raser har olika behov.
            12L 12L 24L 24L 24L 24L
            38L 54L 54L 63L 450L

            Kommentar

            • Jenny054
              • May 2007
              • 920

              #7
              Ursprungligen postat av Nina82
              Många zoopetare? ... Ett par stycken.

              De flesta här på zoopet är ju ändå djurvänner och förstår att det inte är rasen som gör en hund aggressiv

              Jag tycker Johanski gör alldeles rätt i att kolla upp rasens behov innan köp och det borde alla som funderar på att skaffa hund göra.
              Olika raser har olika behov.

              Absolut skall man kolla upp rasen och dess behov.
              Läste själv ALLT om min ras innan jag köpte den.

              Var lite ironisk där oxå.
              The fish is jumping.....
              Bloggen:
              http://aquastyle.blogspot.com/
              Bästa Butiken:http://www.akvarieinterior.com

              Kommentar

              • Nina82
                • January 2008
                • 6610

                #8
                Ursprungligen postat av Jenny054
                Absolut skall man kolla upp rasen och dess behov.
                Läste själv ALLT om min ras innan jag köpte den.

                Var lite ironisk där oxå.
                Jag förstod det men alla har kanske inte läst den tråden du syftar på och för en "ny" zoopetare låter det nog lite barskt
                12L 12L 24L 24L 24L 24L
                38L 54L 54L 63L 450L

                Kommentar

                • Gaffel
                  • December 2007
                  • 6200

                  #9
                  Att dra likhetstecken mellan zoopetare och hundhatare var väl lite väl magstarkt Jenny, eller kör du med "anfall är bästa försvar?"

                  Lika bra att skippa husdjursdelen på zoopet eftersom den mest avhandlar off-topic skissmer.
                  Life's a bitch and then you die..
                  "I might be right handed but im always left-winged"
                  Skriv på!

                  Kommentar

                  • Bordusius
                    • October 2008
                    • 108

                    #10
                    Ursprungligen postat av Jenny054
                    Var försiktig med vad du frågar här på zoopet..
                    Allt som heter bull och terrier i samma namn är mördarhundar som skall ha både koppeltvång och munkorg.. Allra helst så skulle varenda sån ras avlivas med ett skott i huvudet enligt många zoopetare....
                    Lite konstigt sagt om det inte bara är faran för människor vilken hund som helts kan ugöra eftersom dom är rovdjur. Om någon ras ska tas bort så är det raserna som vi skapat som vi skapar trendiga kläder eller smink...mopsar, bolldogs, rasmässigt handikappade hundar som lider hela livet av diverse genetiska fel påtvingade avelsraserna för att vi ska ha något "fint".
                    I am awaiting the day when human biology catches up with its own self declared delusion of grandeur...and i will be waiting

                    Kommentar

                    • Johanski
                      • February 2007
                      • 3044

                      #11
                      Samma vanliga gnat..

                      Kommentar

                      • Bordusius
                        • October 2008
                        • 108

                        #12
                        I know, men jag blir bara så förbannad varje gång
                        I am awaiting the day when human biology catches up with its own self declared delusion of grandeur...and i will be waiting

                        Kommentar

                        • saltbiff
                          • December 2006
                          • 607

                          #13
                          Jag bodde granne med en vit bullterrier... Jag trodde när jag såg den första gången att det var en gammal krake för den gick så sakta men Hunden var en hanhund på 3 år. Ägaren var en kille i 25årsåldern och varför jag trodde att det var en gammal hund var att den gick så hiskeligt sakta när de skulle ut på promenad, hunden stannade titt som tätt och vägrade gå en meter till, killen drog och drog men hunden vägrade, så många gånger såg jag dem gå hem igen för han fick inte med sig hunden...

                          Så min slutsats är att vill du ha en soffpotatis som bara vill ligga och sova och inte gå på långpromenad så blir det nog en perfekt kompis!
                          Detta var vad jag såg men det varierar säkert från individ till individ... men det är BRA att du frågar och kollar upp den tilltänkta rasen så man inte ångrar sig när den väl är köpt

                          5 söt+1 salt+1 damm med guldruda, leguan o en corgivovve

                          Kommentar

                          • Salta Katten
                            • March 2008
                            • 740

                            #14
                            Har varit ute på långpromenad med ett gäng bullterriers och deras ägare, och det var inga soffpotatisar där inte! "De blir aldrig trötta" sa en matte. Jag följde med just för att jag också gillar rasen, och har planer på att skaffa en någon gång i framtiden.

                            Men jag har också hört om en bulle som brukade vara ute på promenad och helt plötsligt få för sig att han inte ville gå mer, så han satte sig på vägen och fick bäras hem. Så det är nog bra fart på dem så länge det är roligt, men vill de inte vara med kan det vara helt hopplöst, verkar det som i alla fall. Otroligt charmiga hundar.

                            Kommentar

                            • Shepard

                              • March 2003
                              • 13992

                              #15
                              När jag praktiserade i en zooaffär i högstadiet, så hade chefen en bullterrier, och det största minnet jag hade av henne var när jag skulle rasta henne i regnet, och hon stod som fastvuxen mitt på gatan. Jag fick bära över henne, och klarade det faktiskt på nå´t sätt, inte illa för en tanig högstadieelev.

                              Nu har han en annan bullterrier, som verkar ungefär lika envis. Hans omdöme om bullterrier verkar vara att de nog är de mest korkade hundar som finns, och om jag förstod rätt så rekommenderar han dem inte direkt. Men han tycks ändå ha fallit för dem, men som det är väl som de säger, sådan herre sådan hund

                              Påminner lite om min katt, envis, och ska lägga sin stora nos i blöt överallt, men lite mer svår att köra bort, på grund av att hon väger lite mer än en katt.
                              Senast redigerad av Shepard; 13 October 2008, 12:41.
                              "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                              Min profil
                              Mitt galleri

                              Kommentar

                              Arbetssätt...