"fina" hundar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • erikthur
    • March 2004
    • 9953

    "fina" hundar

    Fina hundar = sjuka hundar...
    BBC, News, BBC News, news online, world, uk, international, foreign, british, online, service

    Killies is a lifetime passion
  • starcastle
    • June 2008
    • 234

    #2
    Så fort man stänger stamböckerna så är en eskalerande inavel ett oundvikligt faktum.
    När man stänger stamboken så sätter man gränsen för den genetiska variationen. Det finns bara så mycket som det finns hundar när stamboken stängs.

    För varje generation förloras genetisk variation eftersom varje valp nödvändigtvis måste "slänga" 50% av mammas gener och 50% av pappas gener. Vilka gener som förloras är naturligtvis till stor del slumpmässigt för varje individ, men sen går ju inte alla individer vidare i avel heller.

    För de raser som skapades i slutet av 1800-talet när kennelklubbarna började bildas, så ser vi nu mer och mer resultatet av denna avel.

    För vissa raser fanns vid stambokens stängning ett relativt stort antal djur (i hundsammanhang). Ta t ex Sheltie, Shetland Sheepdog. Det fanns 162 individer som Founders i stamboken. Efter 2 världskrig, och ett sekel då kommunikation och resande inte var vad det är idag - den ena blodslinjen efter den andra dog ut. Nu återstår endast 6 av dessa Founders bland de levande Shelties idag. Det finns hundratusentals Shelties i världen, men deras gener går alla tillbaks till samma 6 individer.

    De flesta hundraser har faktiskt ett mycket mindre antal Founders från början än 162. Ett 20-tal är inte ovanligt, det finns raser som börjat med färre än så.

    Till och med schäfern lär ha en genetisk variation motsvarande 20 individer idag. På världsbasis ...

    Det kommer nog en dag då viss korsningsavel är nödvändig för rasernas överlevnad. Men hundvärlden är fruktansvärt konservativ och motsätter sig alla form av korsning.
    Antagligen måste hundarna bli bra mycket sjukare innan dom vaknar.
    Posthorn, blå, röda, aprikos, rosa, leopard
    Räkor: blå och mörkblå tiger, Blue Pearl, gula räkor, körsbär, Supertiger Orange Tail. 70 L, 60 L, 26 L, 2x20 L

    Kommentar

    • Katharina
      • December 2006
      • 4045

      #3
      Ja, instämmer med ovanstående inlägg..
      Dessutom vill jag tillägga:
      -Att det är fullkomligt vansinnigt att man inte har förbjudit linjeavel..

      -Att det är väldigt olika med olika raser i olika länder och om det är en dålig uppfödare som börjar att importera en ras så tar det lång tid innan vettiga människor kan "ta över makten" om de någonsin klarar det... Den dåliga uppfödaren som börjar importera kan alltså förstöra en hel ras i ett land och skapa fysiskt eller psykisk disfunktionella individer..
      Det borde alltså vara större kontroll på när någon börjar att importera en ras, att det blir en genetisk variation i det nya landet eller att man faktiskt åker utomlands och parar sin tik vid varje valpkull..

      Morr vad jag blir arg!!!
      Ha dé bäst... Tina

      Kommentar

      • starcastle
        • June 2008
        • 234

        #4
        He he, själv har jag ju introducerat en ras, inte bara till Sverige men till Europa ... Och ett antal importer blir det ...
        I många generationer framåt ...

        Suck. Det är dyrt
        Posthorn, blå, röda, aprikos, rosa, leopard
        Räkor: blå och mörkblå tiger, Blue Pearl, gula räkor, körsbär, Supertiger Orange Tail. 70 L, 60 L, 26 L, 2x20 L

        Kommentar

        • Katharina
          • December 2006
          • 4045

          #5
          Ursprungligen postat av starcastle
          He he, själv har jag ju introducerat en ras, inte bara till Sverige men till Europa ... Och ett antal importer blir det ...
          I många generationer framåt ...

          Suck. Det är dyrt
          Klarar du av det???

          Själv anser jag att Kennelklubben skulle ha stora restriktioner som att man t ex måste vara en uppfödargrupp för att få introducera en ny ras.
          Jag såg ett program om Islandshästar. Det är totalförbjudet att ta in hästar till Island, man får inte ens skicka tillbaka en häst som kommer från Island. Detta för att skydda rasen Islandshäst.. Mycket klokt beslutat av islänningarna, tycker jag.. Därför är rasen intakt idag med sin unika motståndskraft och styrka... och mycket eftertraktad och värdefull... Mycket klokt beslut...
          Ha dé bäst... Tina

          Kommentar

          • starcastle
            • June 2008
            • 234

            #6
            Island har inte haft någon hästimport alls på århundraden.
            Deras hästar har ingen immunitet mot allt det som florerar hos hästar utanför Island. En enda import kan i värsta fall bli så ödesdiger att hela Islands hästbestånd stryker med.

            Det är skälet till förbud mot import till Island.

            När det gäller hundar så är det som så att hundraser som inte redan finns i Sverige är inte heller erkända av SKK (Svenska Kennelklubben). Sålunda intresserar dom sig inte för raser utanför deras eget paraply och dom har heller ingen som helst jurisdiktion över sådana raser.

            Varje ny ras i Sverige har importerats av någon/några som i sin tur får jobba mot SKK att få rasen erkänd.

            När det gäller min ras så samarbetar vi. Sverige är alldeles för litet för att se Sveriges genpool som något som kan klara sig själv. De europeiska uppfödarna samarbetar om importer och planering av genetiskt utbyte.

            Sedan jag introducerade rasen till Europa 1998, har ca 25 importer gjorts. 7 av dom av mig.
            Flera av mina valpar har gått till andra uppfödare i Europa som komplement till deras importer, nu börjar dom komma så långt att jag väntar "valp tillbaks" från dom i sin tur.
            Två stycken till nästa år är det tänkt.

            Se t ex
            SSWK Svenska Silken Windhoundklubben, The Swedish Silken Windhound Club


            SSWK Svenska Silken Windhoundklubben, The Swedish Silken Windhound Club


            SSWK Svenska Silken Windhoundklubben, The Swedish Silken Windhound Club


            SSWK Svenska Silken Windhoundklubben, The Swedish Silken Windhound Club








            Welcome to the home of International Silken Windhound Society! About SilkensSilken Windhounds are known for their friendly dispositions and make excellent family pets. They are happiest when sharing family activities. They are easily trainable and eager to please. Like other sighthounds, Silken Windhounds need room to run and exercise daily, but inside they are normally…


            /Sussi
            Posthorn, blå, röda, aprikos, rosa, leopard
            Räkor: blå och mörkblå tiger, Blue Pearl, gula räkor, körsbär, Supertiger Orange Tail. 70 L, 60 L, 26 L, 2x20 L

            Kommentar

            Arbetssätt...