Är väl inte renrasig då?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • åheim
    • April 2006
    • 13110

    #16
    Ursprungligen postat av Robin_Hedstrom
    Det finns två avelsvarianter när det gäller Schäfrar. En bruksavellinje där hunden ska vara liten (för smidighet) och "rak i ryggen" samt utställningslinjen där de ska vara så stora som möjligt och ha en sluttande rygg/bak, vilket är fruktansvärt fult och inte kan vara bra för hunden.

    Utställning


    Bruks
    http://web.telia.com/~u58505215/images/exxonstar2.jpg
    ja fast det där handlar väl ganska mycket om posen som de får hunden att stå i, klart ryggen sluttar när den har bakbenen så utsträckta
    Viva Leo Buscaglia

    Kommentar

    • åheim
      • April 2006
      • 13110

      #17
      Ursprungligen postat av one__akvarium
      Kanske lite OT....

      Personligen tycker jag det är läskigt hur avel idag bedrivs på hund! Skulle aldrig falla mig in att köpa en renrasig sönderavlad hund! Ett bra expempel är alla chäfrar med höftproblem och sluttande bakdel. Kolla hur en chäfer såg ut för 30 -40 år sedan. Nä usch ibland kan människan förstöra rikigt mycket. Har inge siffror nu men jag vågar lova att 80% av alla blandraser mår bättre och lever längre!
      jag tycker nog ändå att blandras har mer problem med svagt psyke än renrasiga...
      Viva Leo Buscaglia

      Kommentar

      • Daniel Blom
        • June 2003
        • 1670

        #18
        Ursprungligen postat av åheim
        ja fast det där handlar väl ganska mycket om posen som de får hunden att stå i, klart ryggen sluttar när den har bakbenen så utsträckta
        Här är en artikel om balansproblem hos amerikanska show-schäfrar, med bilder på champions som visar upp sig från sin "bästa" sida - och ser ut att ha fått höften krossad.
        Nä, tacka vet jag polishunden Roy (nån annan som minns den tv-serien?).
        Det enda du behöver här i livet är okunnighet och självförtroende,
        och framgången är given.
        Samuel Clemens
        Mina bilder

        Kommentar

        • Robin_Hedstrom
          • January 2005
          • 1818

          #19
          Ursprungligen postat av åheim
          ja fast det där handlar väl ganska mycket om posen som de får hunden att stå i, klart ryggen sluttar när den har bakbenen så utsträckta
          Inte alls. För korrekt uppställning ska den bakersta hasen stå i 90 graders vinkel. Dvs inte överdrivet utdraget.

          http://www.bukefalos.com/f/showpost....2&postcount=25

          Denna hund kommer garanterat ha sluttande rygg även om den står "vanligt."



          Denna hund får ingen extrem rygg även om du ställer upp den i 90 grader.
          Senast redigerad av Robin_Hedstrom; 01 August 2008, 15:12.
          /Robin Hedström
          http://www.robinhedstrom.se/

          Kommentar

          • Inka
            • July 2005
            • 1233

            #20
            Ursprungligen postat av Azur
            Nja, det är snarare så att fördelen försvinner i senare korsningar, dvs ytterligare avkomma blir "genomsnittlig".
            Att påstå att heterosis inte existerar är rent nys; att F1 hybrider växer snabbare, är friskare, och blir större än någon av föräldraraserna används allmänt inom jordbruket.
            Haha, ja, det var väl ungefär så jag menade. Att man får en fördel i första generationen men vidare korsningar tappar den fördelen. Jag är inte alltid världsbäst på att förklara.
            Att det fungerar på hundar av blandras har jag hört tidigare, just på grund av att många sjukdomsanlag kräver att de ärvs från båda föräldrarna och den risken definitivt är större om hundarna är av samma ras... eller av en ras som har samma sjukdom. Att det kallades heterosis visste jag dock inte... Det var nytt för mig.
            Tre akvarium, 350 l och 2x240 l, fyra huskatter, attan så många fåglar och två belgisk vallhund/groenendael

            www.kvitter.n.nu

            Kommentar

            Arbetssätt...