Irländsk varghund?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • 0422
    • August 2007
    • 644

    Irländsk varghund?

    Funderar på att skaffa hund om ett år eller så, och jag har länge velat ha en irländsk varghund. Så jag undrar om någon har någon erfarenhet av den? Eller något generellt tips? Hur mycket kan det kosta per månad med en? Yada yada yada...
    - MAKE LOVE NOT LANDFILL -
  • Patrik Steen
    • May 2006
    • 8464

    #2
    Ursprungligen postat av 0422
    Funderar på att skaffa hund om ett år eller så, och jag har länge velat ha en irländsk varghund. Så jag undrar om någon har någon erfarenhet av den? Eller något generellt tips? Hur mycket kan det kosta per månad med en? Yada yada yada...
    Det är värdens största hundras Bla,dyr i drift på grund av dess storlek,jätte snäll ras gör inte nån förnär men som alla större hundraser så lever dem inne hela"tiden"
    ,så nu har jag nästan berättat vad jag vet om hunden vi har haft två hundar när jag var mindre.
    Mvh.Patrik

    Kommentar

    • Daniel Blom
      • June 2003
      • 1670

      #3
      Jag har haft två varghundar (en hanhund, en tik) och aldrig ångrat mig det minsta. Fast man måste vara beredd på att...
      * Matkontot blir högt (en 20-kilossäck i månaden kostar några hundra). Det gäller att inte snåla på kvaliteten. Om hunden äter lågprisfoder blir högarna som man måste plocka upp på promenaden ENORMA.
      * De ställer höga krav på bilen. Inomhus tar de också plats, men inte så extremt mycket.
      * Dressyr blir lite knepigare. De tycker att det är kul och vill så väl, men glömmer ofta bort vad de håller på med.
      * En varghund kan råka dra eller knuffa omkull vem som helst. Jag stod på öronen när hanhunden inte lyckades bromsa en isig vinterdag, och min mamma bröt ett revben när tiken ville hälsa på en kompis.
      * Livslängden är kort. Hanen blev tio år medan tiken bara var åtta när vi hittade henne död i sin säng en morgon. Å andra sidan är det ganska skönt när det går fort på slutet.
      Det enda du behöver här i livet är okunnighet och självförtroende,
      och framgången är given.
      Samuel Clemens
      Mina bilder

      Kommentar

      • 0422
        • August 2007
        • 644

        #4
        Ursprungligen postat av Patrik Steen
        Det är värdens största hundras Bla,dyr i drift på grund av dess storlek,jätte snäll ras gör inte nån förnär men som alla större hundraser så lever dem inne hela"tiden"
        ,så nu har jag nästan berättat vad jag vet om hunden vi har haft två hundar när jag var mindre.
        Lever inne hela tiden? *hänger inte med*

        Ursprungligen postat av Daniel Blom
        Jag har haft två varghundar (en hanhund, en tik) och aldrig ångrat mig det minsta. Fast man måste vara beredd på att...
        * Matkontot blir högt (en 20-kilossäck i månaden kostar några hundra). Det gäller att inte snåla på kvaliteten. Om hunden äter lågprisfoder blir högarna som man måste plocka upp på promenaden ENORMA.
        * De ställer höga krav på bilen. Inomhus tar de också plats, men inte så extremt mycket.
        * Dressyr blir lite knepigare. De tycker att det är kul och vill så väl, men glömmer ofta bort vad de håller på med.
        * En varghund kan råka dra eller knuffa omkull vem som helst. Jag stod på öronen när hanhunden inte lyckades bromsa en isig vinterdag, och min mamma bröt ett revben när tiken ville hälsa på en kompis.
        * Livslängden är kort. Hanen blev tio år medan tiken bara var åtta när vi hittade henne död i sin säng en morgon. Å andra sidan är det ganska skönt när det går fort på slutet.
        Jo, att matkostnaderan blir höga har jag förstått, och av princip vill jag inte ge djur "dåligt" foder. När det kommer till bilar har jag i nuläget inget körkort (jag är 17...) och bilen vi har är en liten golf, som det iofs åkt hyfsat stora hundar i tidigare. Vi bor i en lägenhet, den är inte stor men inte minimal, och det är väldigt nära till att komma bort från staden när man ska ut och gå. Hur klarar en varghund att vara inomhus under vardagarna? Eventuellt kan jag få min mor att ta med den på sitt jobb, då den skulle få sitta på ett fält och valla ett gäng arkeologer. Okej, man måste alltså vara ganska stabil som människa helt enkelt. Är som sagt bara i planeringsstadiet för tillfället, kommer dröja minst ett år innan jag skaffar en vovvsing. Tack för svaren
        - MAKE LOVE NOT LANDFILL -

        Kommentar

        • Stew
          • July 2004
          • 1736

          #5
          TJenare,

          har själv inga större erfarneheter av IV. Men har en hyffsat stor hund själv.
          En stor hund, tar plats, är dyr och lever ofta kortare än en mindre.
          Så har du inte en stor bil, rejält med plats inomhus och utomhus, kan lägga 1500:-/månad på en hund och kan acceptera atthunden inte blir äldre än 8 år så är tex IV ett bra val.
          Men tänk igenom det noga Det är en utav de största hundarna som finns...

          Mvh

          Stefan
          540l Malawi
          180l Växt / sällskapskar
          90l odlingskar
          50l odlingskar / karantänskar

          Kommentar

          • Patrik Steen
            • May 2006
            • 8464

            #6
            Vad jag menade var dem lever inte hela tiden en liten felstavning och vad jag menar med det kan du läsa vad Daniel skriver.
            Mvh.Patrik

            Kommentar

            • Patrik Steen
              • May 2006
              • 8464

              #7
              Ursprungligen postat av Daniel Blom
              Jag har haft två varghundar (en hanhund, en tik) och aldrig ångrat mig det minsta. Fast man måste vara beredd på att...
              * Matkontot blir högt (en 20-kilossäck i månaden kostar några hundra). Det gäller att inte snåla på kvaliteten. Om hunden äter lågprisfoder blir högarna som man måste plocka upp på promenaden ENORMA.
              * De ställer höga krav på bilen. Inomhus tar de också plats, men inte så extremt mycket.
              * Dressyr blir lite knepigare. De tycker att det är kul och vill så väl, men glömmer ofta bort vad de håller på med.
              * En varghund kan råka dra eller knuffa omkull vem som helst. Jag stod på öronen när hanhunden inte lyckades bromsa en isig vinterdag, och min mamma bröt ett revben när tiken ville hälsa på en kompis.
              * Livslängden är kort. Hanen blev tio år medan tiken bara var åtta när vi hittade henne död i sin säng en morgon. Å andra sidan är det ganska skönt när det går fort på slutet.
              Den ene som vi hade, när den var två år ca var den över 2 meter när den stod på bakbena det var imponerande tyckte jag när jag var liten
              Mvh.Patrik

              Kommentar

              • Robin_Hedstrom
                • January 2005
                • 1818

                #8
                Med de förutsättningar TS har så tror jag inte att Irländsk varghund är passande. Tänk på att dina medmänniskor runt omkring som besöker lägenheten eller dig i allmänhet också ska känna sig välkomna. Ditt liv är långt. Varför inte börja med en mindre och köpa en jätte när du har hus och kombi?
                /Robin Hedström
                http://www.robinhedstrom.se/

                Kommentar

                • 0422
                  • August 2007
                  • 644

                  #9
                  Jo, får fundera på det, det är som sagt fortfarande bara på planeringsstadiet. Men tack
                  - MAKE LOVE NOT LANDFILL -

                  Kommentar

                  • Daniel Blom
                    • June 2003
                    • 1670

                    #10
                    Ursprungligen postat av Robin_Hedstrom
                    Med de förutsättningar TS har så tror jag inte att Irländsk varghund är passande. Tänk på att dina medmänniskor runt omkring som besöker lägenheten eller dig i allmänhet också ska känna sig välkomna. Ditt liv är långt. Varför inte börja med en mindre och köpa en jätte när du har hus och kombi?
                    Det finns nog ingen annan än en varghund - med sin storlek, sina milda ögon, sitt lugn och sin minst sagt bristfälliga vaktinstinkt - som kan få en besökare att känna sig välkommen. Vilken skillnad mot bjäbbiga dvärghundar som golden, labrador och schäfer!
                    Men visst, en kombi är en fördel. Om man inte gör som den tjej som köpte vår tiks kullbrorsa. Hon monterade bort passagerarstolen i sin folka för att han skulle få plats...
                    Det enda du behöver här i livet är okunnighet och självförtroende,
                    och framgången är given.
                    Samuel Clemens
                    Mina bilder

                    Kommentar

                    • 0422
                      • August 2007
                      • 644

                      #11
                      Ursprungligen postat av Daniel Blom
                      Det finns nog ingen annan än en varghund - med sin storlek, sina milda ögon, sitt lugn och sin minst sagt bristfälliga vaktinstinkt - som kan få en besökare att känna sig välkommen. Vilken skillnad mot bjäbbiga dvärghundar som golden, labrador och schäfer!
                      Men visst, en kombi är en fördel. Om man inte gör som den tjej som köpte vår tiks kullbrorsa. Hon monterade bort passagerarstolen i sin folka för att han skulle få plats...

                      Haha, så kan man också göra... Min mor har en arbetskamrat som ett tag bodde med sambo samt 2 varghundar i en liten lägenhet, men det gick
                      - MAKE LOVE NOT LANDFILL -

                      Kommentar

                      • Patrik Steen
                        • May 2006
                        • 8464

                        #12
                        Att en tik levde mindre visste jag inte,men det kan nog stämma.Sen problemet med dessa bjässar är när dem är på lekhumör med andra hundar bara vändligt förstås men efter som dem är som ett häst föl i storlek så kan det bli lite problem.Vi hade lilla Chaplin som var väl en 10 år då,det var en liten Dvärgpudel så det var rena katstatrofen,så den ena varghunden skänktes bort till en stor bondgård där kunde den springa fritt och trivdes helt perfekt.Det var nog det svåraste beslutet mina föräldrar tog,om dem snackar om det idag efter ca 30 år så måste det vara lite märkligt.
                        Mvh.Patrik

                        Kommentar

                        Arbetssätt...