Allmäna hundtråden!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Katharina
    • December 2006
    • 4045

    Ursprungligen postat av Solid
    Sååå söt

    På valpkursen Vinna går på just nu, finns bl.a en Eurasier valp. De ser nästan lika goa ut som Japanska spetsar
    Vaddå nästan!!!! De är sötast...
    Ha dé bäst... Tina

    Kommentar

    • Solid
      • August 2007
      • 734

      Ursprungligen postat av Katharina
      Vaddå nästan!!!! De är sötast...
      De är (väldigt!) söta, men Vinna kan ingen Eurasier slå...

      Kommentar

      • Solid
        • August 2007
        • 734

        Eftersom ingen annan är så aktiv i denna tråden just nu så kan jag ju lägga upp några nyare bilder på Vinna

        Jag är med veten om att den första är suddig, men den finns där som kontrast till de andra bilderna där hon ser onaturligt lugn ut
        Bifogade filer
        Senast redigerad av Solid; 04 July 2008, 12:12.

        Kommentar

        • Naugthy
          • February 2008
          • 531

          så sööt
          "I don´t need to be careful, because I have a gun." Homer Simpson
          "Om en person du talar med inte tycks lyssna, var tålamodig. Det kan helt enkelt vara så att han har lite ludd i ena örat." Nalle Puh

          Kommentar

          • Stew
            • July 2004
            • 1736

            Jättefina bilder Solid! Absolut den nedre!
            540l Malawi
            180l Växt / sällskapskar
            90l odlingskar
            50l odlingskar / karantänskar

            Kommentar

            • Solid
              • August 2007
              • 734

              Tack så mycket!

              Det ligger en hel del tur bakom bilderna, och bland 200 bilder är det ju lite synd om ingen hade blivit bra

              Ursäkta det sena svaret, jag har varit på ridläger i en vecka och kom hem igårkväll. Fick en liten shock när jag såg hur mycket Vinna växt under tiden jag varit borta

              Kommentar

              • Katharina
                • December 2006
                • 4045

                Ursprungligen postat av Solid
                Eftersom ingen annan är så aktiv i denna tråden just nu så kan jag ju lägga upp några nyare bilder på Vinna

                Jag är med veten om att den första är suddig, men den finns där som kontrast till de andra bilderna där hon ser onaturligt lugn ut
                Ja, gud så fin..

                Jag måste berätta om igår när jag var hundvakt åt lilla eurasiertiken Deela som nu är 5 månader...

                Det finns en familj med en massa Settrar i en hus med stor tomt en bit från mig. Tidigare när jag har passat Deela så har en tik som hatar cyklar varit dräktig och fått en tokanfall på min sons cykel och tokskällt tillsammans med sin flock på typ 5-10 hundar. Lilla Deela blev såklart livrädd... Jag försökte bearbeta traumat och det blev lite bättre, men så igår...

                Jag passerar och det kommer en Setter gående i koppel bakom mig och vi passerar tomten med ca 7 Settrar + en valp. Flocken går till anfall (innanför staketet) och tokskäller. Deela blir livrädd såklart och speciellt eftersom hon har en efter sig på vägen. Den gör inget men lilla Deela är superstressad.
                Tjejen med Settern i koppel fortsätter att gå!!!!!!!!!!!!!!!
                Fast hon ser att valpen är skitskraj. Som tur är har jag blivit äldre och elakare numera så jag stannar och glor stint på bruden tills hon hajar att hon är stendum och äntligen stannar. Under tiden har kvinnan som bor i huset kommit ut och lugnat flocken, jag väntar tills hon har dem någotsånär under kontroll och så går jag vidare...

                Vilka puckon det finns!!! sen kallar man sig hundmänniska!!! Och hon med hunduppfödningen då, hur fasen kan man släppa ut så många hundar när de är dräktiga eller har valpar och alltså är extra aggressiva??!! Grrr

                Skönt iaf att jag markerade på en gång. Annars har man muttrande gått därifrån och ångrat sedan att man inte sa ifrån...
                Senast redigerad av Katharina; 21 July 2008, 10:05.
                Ha dé bäst... Tina

                Kommentar

                • Solid
                  • August 2007
                  • 734

                  Jag kan ju berätta lite om vad jag och Vinna har för oss

                  Vi har gått klart valpkurs för ett tag sen och där var hon jätteduktig. Som det är nu kan hon sitt, ligg, vinka, titta vänster, ligg kvar, sitt kvar, vänta och nästan stå (på kommando alltså, hon kan stå ). Allt sitter självklart inte så bra ännu men det blir långsamt bättre och bättre.

                  Hon är oftast bra på det här med ögonkontakt, och utanstörningar kan hon göra vad som helst för en ost/skink/köttbulls-bit. Och hon kommer vid inkallning vid nästan alla tillfällen (kommer till ex. även om man ropar medan hon leker med en annan hund ).

                  Det funkar också väldigt bra att ha henne lös i skogen eller liknande där det inte finns så mycket som distraherar. Hon vet att när man ropar händer något roligt (vanligtvis någon form av "leta godis") och hon vet också att om man går iväg för långt så försvinner matte! (jag gömmer mig)

                  Så hittills går det väldigt bra med henne när det gäller många saker
                  Och så finns det såklart hur mycket som helst som hon behöver lära sig/bli bättre på


                  Om några veckor ska hon ställas ut för första gången och vi har kommit på att vi borde börjat ringträna Vinna tidigare, men vi får jobba på fram tills det är dags så får vi se hur det går.

                  Vi har också anmält henne till en kurs i vardagslydnad.

                  Kommentar

                  • Solid
                    • August 2007
                    • 734

                    I söndags ställde vi ut Vinna för första gången, en inofficiell utställning för valpar och veteraner Och det var jag som skulle gå med henne då det är jag som brukar träna mest med henne - jag var supernervös

                    Hur ska man säga? Hon skötte sig finfint - första gången för både hund och matte, men bra gick det!
                    När hon skulle trava runt gick det fint, däremot att stå snyggt utan att flytta benen är hon ännu inte så bra på (inte jag heller) så det blev lite krångel med den biten. Vi var ensamma i klassen och med oss ut ur ringen hade vi rött band, en stor BIR rosett och ett papper med allt annat än dålig kritik!

                    Har inte kritiken här, men kommer ihåg det mesta;
                    "Bra kropp för sin ålder, bra huvuduttryck med bra detaljer, bra hals och överlinje, bra vinklar fram och bak, rör sig alert med bra steglängd, slarvar lite fram, välvisad, bra temperament"

                    Gissa om vi var nöjda?
                    (Någon som är förvånad om jag säger att "välvisad" för mig var det viktigaste i kritiken )

                    Dessutom gick hon vidare till gruppfinal och blev BIG4 också!
                    Får se när vi ställer ut henne nästa gång...


                    Något vi fick höra några dagar före utställningen var att hunden helst ska titta framåt när den går i ringen. Nu har vi alltid uppmuntrat Vinna till ögonkontakt så vi körde på det under utställningen också, men borde vi börja träna på att titta framåt när man tränar henne i utställningskoppel till nästa gång?
                    Någon vi pratade med menade att hunden helst ska titta framåt, någon annan att både och funkar utmärkt så länge hunden rör sig rätt. Min moster (har en liten kennel) berättade att hon alltid får "välvisad" i kritiken med en av sina hundar som brukar hålla ögonkontakt.

                    Kommentar

                    • Solid
                      • August 2007
                      • 734

                      Ursprungligen postat av Solid
                      Något vi fick höra några dagar före utställningen var att hunden helst ska titta framåt när den går i ringen. Nu har vi alltid uppmuntrat Vinna till ögonkontakt så vi körde på det under utställningen också, men borde vi börja träna på att titta framåt när man tränar henne i utställningskoppel till nästa gång?
                      Någon vi pratade med menade att hunden helst ska titta framåt, någon annan att både och funkar utmärkt så länge hunden rör sig rätt. Min moster (har en liten kennel) berättade att hon alltid får "välvisad" i kritiken med en av sina hundar som brukar hålla ögonkontakt.
                      Tydligen ingen respons här just nu, men om någon här brukar ställa ut så vill jag gärna höra din åsikt!

                      Kommentar

                      • Guest

                        Ursprungligen postat av Solid
                        Tydligen ingen respons här just nu, men om någon här brukar ställa ut så vill jag gärna höra din åsikt!
                        Jag har bara ställt ut min tik en gång och det var för att jag behövde lite mer meriter på henne inför avel.
                        Min hund var brukshund och jag fick inga avdrag för att hon hade full ögonkontakt med mig.
                        Är det så så tycker jag det är fel. Det borde betyda att man inte kan ställa ut en bruks/lydnadshund. Däremot när den står uppställd skall den ju titta rakt fram, får hoppas att det är det dom menar. (men det är det säkert inte)

                        Kommentar

                        • Solid
                          • August 2007
                          • 734

                          Ursprungligen postat av Anettejt
                          Jag har bara ställt ut min tik en gång och det var för att jag behövde lite mer meriter på henne inför avel.
                          Min hund var brukshund och jag fick inga avdrag för att hon hade full ögonkontakt med mig.
                          Är det så så tycker jag det är fel. Det borde betyda att man inte kan ställa ut en bruks/lydnadshund. Däremot när den står uppställd skall den ju titta rakt fram, får hoppas att det är det dom menar. (men det är det säkert inte)
                          Vad vi fick för tips, var att träna på att titta framåt när hunden travar - när man tränar med utställningskopplet på. Då lär sig hunden känna igen kopplet och vet vad som gäller, men går annars med ögonkontakt (om man tränat på det). Man kan ju ha jättebra kontakt med sin hund utan att ha ögonkontakt. Fast är man inte super på att läsa av hunden så är det inte lätt att veta vad den är koncentrerad på om den inte tittar på en (syftar på bl.a mig själv).

                          Kommentar

                          • Guest

                            Jo det där stämmer nog, fick ta mig en funderare på det först.

                            När jag cyklar med hundar tittar jag ju rakt fram, och det gör ju hundarna med. Så det är kanske det mest naturliga att man i större rörelse tittar åt färdhållet, alltså både hund o förare.
                            Men då behöver du säkert inte träna på det alls. Det borde komma sig naturligt om du fäster blicken mot färdhållet så borde hunden göra likadant.
                            Skulle jag däremot sprungit o sneglat mot min hund så skulle hon direkt tagit ögonkontakt.

                            Kommentar

                            • Rickeboy
                              • April 2008
                              • 74

                              Kul tråd det här...

                              Ska lägga upp bilder på världens sötste blandras tös någon dag...

                              Kommentar

                              • LillaTinTin
                                • August 2008
                                • 4

                                Ett helt nytt inlägg:
                                "Better safe than sorry"

                                Jag tar inga risker med att ge "godis" till min hund, om det finns påståenden med belägg om att det skulle vara farligt.
                                Choklad vet väl de flesta om, och även "F-ben" (fläsk, får, fisk och fågel.)
                                Men jag hittade en jättebra sida som tog upp många andra farliga födoämnen som kanske inte alla vet om.

                                Och vissa säger att RÅA fläskben, eller VIT choklad, eller SPECIELLA köttben för hund ska gå bra, men jag hittar hellre nåt annat till min hund, utifall olyckan skulle vara framme.

                                Min kompis har en hund- Electra som är väldigt glupsk och har starka tänder.
                                Hon köpte ett stort köttben från djurbutiken till henne, men Electra tuggade i sig bitar, och antagligen tuggade hon dem inte tillräckligt, utan de åkte ner i magen och orsakade STOR smärta på väg ut!
                                Hon skrek när hon skulle bajsa, och det kom ut stora vassa spetsar från benet hon ätit.
                                Nu gick det ju som tur var bra tillslut, men...
                                JAG undviker köttben helt och hållet, och håller mig istället till torkad hud som tuggben.


                                Varför ens riskera?

                                Det var min tanke

                                HÄR ÄR SIDAN MED INFO: http://www.lacetoleather.com/fataltodogs.html


                                "My dog ate ______ lots of times and didn't die, so ______ don't kill dogs."
                                That logic is no better than "My dog runs in the street all the time and has never been hit by a car, so dogs never get hit by cars."

                                Kommentar

                                Arbetssätt...