Eurasier.. Vad vet ni, Zoopetare???

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Solo
    • December 2003
    • 142

    #31
    Eurasier är en trevlig ras som med rätt träning blir underbar. Viktigt dock att redan tidigt lägga mycket tid på ensamhetsträning (ha inte för bråttom dock) och socialträning då eurasiens största nackdel är att den kan vara mycket reserverad mot folk.
    I övrigt : har ni tänkt på att en eurasier fäller MYCKET när den fäller, ca 2 ggr om året. Det är mycket borstande i tid och otid just i dom perioderna.

    Andra rasförslag:
    Welsh Springer Spaniel. Social, medelstor, inte skällig, jobbar gärna men inget måste.
    Tollare (Nova Scotia Duck Tolling Retriever): Social, medelstor, lagom aktiv, kan vara skällig om du inte fostrar den.
    Samojed: kan vara skällig och svår att ha lös annars mycket trevlig hund.
    Appenzeller Sennenhund: inte skällig, medelstor men kan ha ett ganska skarpt psyke. Borde inte vara svår för någon som haft boxer.
    Chow Chow: trevlig något reserverad hund som finns i Eurasierns bakgrund.
    Korthårig Collie: Inte lika skällig som vanlig collie och med rätt fostran i det närmaste helt tyst.
    Keeshond: även denna ras ligger till grund för Eurasiern och även denna kan vara mycket reserverad så social träning är ett måste. Om du inte markerar din motvilja kan Keeshonden bli gapig men med lite träning är den ganska tyst.

    Lycka till med hundköpet!
    Ampullariafarm i 300 & 500 liter.

    Kommentar

    • Katharina
      • December 2006
      • 4045

      #32
      Här är den lilla älsklingen. Ska hämtas nästa vecka. En liten tjej som är lik sin lilla mamma så hon blir nog inte så stor... Pappan Harry Potter är hela 45 kg tung men denna lilla pärla trodde uppfödaren (Leijonbols) skulle bli lik sin mor Emser och sluta på 22 kg, mamman väger 20 kg.

      [ATTACH]11592[/ATTACH]
      Senast redigerad av Katharina; 22 April 2008, 14:46.
      Ha dé bäst... Tina

      Kommentar

      • Dysnomia
        • April 2004
        • 1692

        #33
        Vilken godbit!!!
        Skånetös i Dalarna
        MIN ZOON!

        Kommentar

        • Katharina
          • December 2006
          • 4045

          #34
          Som sagt på "Allmänna hundtråden"... Här är den lilla skönheten, på den här bilden är hon ca 3,5 månad.. I mina ögon en ganska stor dam, 13 kg var hon uppe i nu, 4 månader gammal.
          Visst känns det som lite i överkant om hon inte ska bli större än 22 som vuxen?!

          Kanske brås hon mer på sin stora far iaf.. Hon har sin mors vackra ansikte iaf med slätare drag än vanligt på Eurasier, tycker jag iaf..
          Bifogade filer
          Senast redigerad av Katharina; 24 June 2008, 23:21.
          Ha dé bäst... Tina

          Kommentar

          • nfalkestav
            • July 2005
            • 58

            #35
            vad kul att det blev en eurasier! Har nog faktiskt träffat både tjejen och några av hennes hundar på zooaffären när jag praktiserade de. De är gör söta!

            Kommentar

            • Katharina
              • December 2006
              • 4045

              #36
              Ursprungligen postat av nfalkestav
              vad kul att det blev en eurasier! Har nog faktiskt träffat både tjejen och några av hennes hundar på zooaffären när jag praktiserade de. De är gör söta!
              Det blev inte uppfödaren från Tyresö för den parningen misslyckades så det var inte någon ny kull planerad förrän till hösten. Det blev hennes rekommendationer, Leionbols istället. Som sagt, pappan Harry Potter var enorm på 45 kg och lilla mamman 20 kg är som en vacker liten räv. Pappa är mer grå i färgen, viltfärgad och lite muskigare i ansiktet än mamman och även valpen, Dela..
              Ha dé bäst... Tina

              Kommentar

              • Matillah
                • June 2011
                • 1

                #37
                gud va roligt att det blev en eurasier för er!!! (eller ja, din mamma ) själv har man nyligen tingat en valp och kan knappt vänta på att få hem en liten hårboll! har redan köpt hem koppel och halsband :o) hoppas det går bra för din mamma med hunden!! finns några bilder på henne nu?? hur mycket väger hon nu? blev hon liten som uppfödaren trodde?

                Kommentar

                • hannesc
                  • December 2009
                  • 13085

                  #38
                  hej matillah! välkommen hit.

                  ta gärna o titta på datumet på tråden innan du skriver. denna är 3 år gammal så jag tvekar på att du får svar :P

                  Kommentar

                  • Katharina
                    • December 2006
                    • 4045

                    #39
                    Ursprungligen postat av Matillah
                    gud va roligt att det blev en eurasier för er!!! (eller ja, din mamma ) själv har man nyligen tingat en valp och kan knappt vänta på att få hem en liten hårboll! har redan köpt hem koppel och halsband :o) hoppas det går bra för din mamma med hunden!! finns några bilder på henne nu?? hur mycket väger hon nu? blev hon liten som uppfödaren trodde?
                    Hej, jo, den lilla damen är jättestor. Hela 30 kg och alltså för stor för standarden. Det gör inte mamma något eftersom de inte ska ställa ut henne, men det gör ju att hon är kraftigare än beräknat. Hon har dessutom lite jakt i sig, som inte heller är enligt rasstandarden, men hennes pappa har också jakt i sig.

                    Hon är ju nu snart 4 år och har lugnat ner sig från ungdomsbuset, där hon var lite mer olydig och gav sig iväg på små jaktturer. Min mamma är mkt nöjd med henne, lugn och mysig hemma. Glad och pigg ute, psykisk mkt sund och inte aggressiv mot andra hundar om de inte är för hetsiga och ouppfostrade unghundar. Då fostrar hon precis som alla tikar gör.

                    Pälsen ger ju lite jobb och jag upplever att hon är ganska tovig i ullen, trots att de borstar och har den borsten som skär av lite strån. Hon kunde ha fått lite mer social träning än hon har fått hos pensionärerna, vissa främmande vill hon inte hälsa på alls.
                    Det finns ju också i rasstandarden och även om det är individuellt så måste man ju träna dem extra med det.

                    Genomgående en mkt trevlig och vacker hund.. En frisk ras och de skäller inte.

                    Hur har det gått för dig, har du fått hem lilla hårbollen? Den är halvåret nu då?

                    Jag kan inte lägga in bilder när jag inte är betalande medlem, lr hur?
                    Senast redigerad av Katharina; 30 January 2012, 19:47.
                    Ha dé bäst... Tina

                    Kommentar

                    Arbetssätt...