Lös avföring med blod

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • cl7
    • October 2007
    • 32

    Lös avföring med blod

    Min så friska Shiba-kille på 8 år har sedan flera veckor till och från haft blod ”ketchup” som droppar efter att han tömt sig. Vad har ni för mat-tips? Har aldrig använt foder med spannmål, men kör ni lite mer potatis, fiskbullar och ris. Planerar för ett andra veterinär-besök framöver. Första gången kostade bara pengar med uppmaning att köra lågallergent foder...
  • Inger H

    • December 2008
    • 11247

    #2
    Ursprungligen postat av cl7
    Min så friska Shiba-kille på 8 år har sedan flera veckor till och från haft blod ”ketchup” som droppar efter att han tömt sig. Vad har ni för mat-tips? Har aldrig använt foder med spannmål, men kör ni lite mer potatis, fiskbullar och ris. Planerar för ett andra veterinär-besök framöver. Första gången kostade bara pengar med uppmaning att köra lågallergent foder...
    Byt veterinär är mitt svar! Har din hund blodig avföring sen en tid tillbaka, så är det nåt som är helt galet enligt mig. Har det varit någon av mina hundar, så hade jag inte "planerat" ett andra vet.besök, utan åkt in med hunden akut och krävt en utredning! Hoppas att det löser sig med din hund

    //Inger
    "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

    Kommentar

    • cl7
      • October 2007
      • 32

      #3
      Jag och min hundrastare misstänker inflammation i ändtarmen.

      Kommentar

      • Fiskburken
        • March 2019
        • 198

        #4
        ^Det där är hos människor ett symptom på flera typer av underliggande sjukdomar. Vet inte om hundar har samma variation. Poängen är, tror inte man bör försöka självmedicinera det om det alls går eller vänta ut det och hoppas det blir bättre. Om veterinär ej kan lösa det till rimlig peng och om det börjar erodera hundens hälsa i övrigt är det nog avlivning som gäller.
        Senast redigerad av Fiskburken; 30 March 2020, 15:02.

        Kommentar

        • cl7
          • October 2007
          • 32

          #5
          En erfaren kennel-kvinna jag känner tyckte inte att det var så mycket att oroa sig för till att börja med. Fast när jag kände att det kanske ändå var läge med en utredning kom andra saker emellan (bl a Corona), vilket påverkade min ekonomiska situation till det sämre. Dock brukar ugnstillagade märgben göra hans avföring ljus och hårdare. Så för tillfället verkar det gå åt det bättre hållet

          Kommentar

          • Plejaderna
            • March 2007
            • 347

            #6
            Hur går det med din vovve?
            Omnia vincit amor; et nos cedamus amori

            Kommentar

            • Nyfisken
              • June 2020
              • 20

              #7
              Lite gammal tråd men kanske är det av intresse i alla fall.

              Precis detta hände mig med min Collie (dom har känsliga magar.) Veterinären rekomenderade också special foder som kostade skjortan! Gick till min zoobutik (inte den samma som hade död fisk i akvariet) i hopp om att han hade maten billigare och tur var det. Känslig mage är vanligt och då fungerar inte billig mat från ICA utan man måste köpa lite bättre saker utan en massa spannmål sa han och jag var lojal till hans butik därefter för han var väldigt kunnig och hjälpsam.

              Han rekommenderade bättre mat och att magen ska återhämta sig med mild kost ett par dagar, tex kokt ris och kokt kyckling ihop mosat tillsammans med ett pulver i (tror att det var en bakterieflora) och så blandade man sedan ut riset med lite mat någon dag senare för att inte chocka magen igen.

              Kanske har din hund/hundras känslig mage? Jag hade sedan alltid en burk pulver hemma för hundar får i sig en massa skräp (samt att mamma skulle ge honom matrester, det tålde han inte) så det där hände mellan varven och ett par dagar med kuren så var han bra igen.

              Om blodet är ganska ljust/färsk så är det långt ner i tarmen och brukar då vara en irritation dock VÄLDIGT VIKIGT att genast uppsöka veterinär om hunden går på smärtstillande (en vanlig tugg variant) för då kan det tyda på värre saker.

              Det var länge sedan så jag minns inte hur många dagar eller vad pulvret hette men det gör dom i en bra butik.

              Kommentar

              • Bambikill
                • August 2014
                • 384

                #8
                Tråden är lite gammal men jag betvivlar att du fått ordning på problemet fullständigt (helt enkelt för att sådana problem oftast är långvariga eller kroniska).
                Men Innan jag börjar prata om foder - något som är akut viktigt; ALDRIG, ALDRIG, ALDRIG någonsin tillagade ben!!!! Du kan döda din hund. (Eller katt om man ger det till katter).

                Råa ben och tillagade ben är extremt olika. Tillgängligheten av näringsämnen är långt mindre viktigt än det faktum att ben förändrar atomstruktur när du värmer dem.
                Råa ben bryts på ett sätt som inte orsakar skador i mage och tarm - annat än om det blir någon abnorm incident. Men tillagade ben stärks till en sylvass kvalitet och blir samtidigt sköra - och de splittras i flisor och de kan sticka hål i magsäck och tarmar - och inte bara skada utan faktiskt döda djuret.

                Råa ben = fina tänder, bra mage. Tillagade ben = En tidsfråga innan du är på akuten med ett djur med perforerade tarmar.

                Dock är det olika med hur pass bra "magdjur" tål ben och vilka typer. Min hund med kroniskt känslig mage och tarm, kan inte äta ben han kan äta upp - som t.ex. revben från häst eller nöt. (Allt annat är för smått och han snaskar i sig ett hästrevben på några minuter oavsett...) Det frestar på hans superkänsliga tarm. Han kan äta märgben för att hålla tänderna rena och fina, då de inte kan tugga i sig dem utan bara skrapa av småflisor - men om det är för mycket märg i, får han problem då märg är extremt fett. Fett är oftast en väldigt stor trigger för så känsliga magar.
                Jag väljer ut benen utefter minsta möjliga märginnehåll men om det är mycket i dem, gröper jag ur det mesta med en tesked innan han får dem.


                Att du däremot märker att avföringen är fastare när din hund ätit ben - är för att kalciumet i benet binder vätska. Min hund får extra benmjöl i sitt råfoder för att hålla magen i bättre trim. Det behövs inte för kalciumupptaget i sig, då hans foder är balanserat och har tillsatt kalcium - utan han får benmjölet som bindmedel.


                Känslig mage är det största problemet hos katt och hund - världen över.
                Och det är för att vi matar dem totalt uppåt väggarna fel. Katter och hundar ska äta kött och ben - inte ris, majs, vete, korn och allt annat skit som stoppas i torrfoder.
                (Blötfoder är bra dock. Men gör ingenting för tänderna). Med torrfodret inträdde våra husdjurs sjukdomar... :S
                Över huvud taget skulle jag aldrig utfodra något djur med annat än rått - det är det enda som kommer in i mitt hem sedan ca 8 år - innan det gav jag minst 50 % rått sedan ca 6-7 år.
                Och fodervalet är också anledningen till att jag aldrig haft de klassiska kattproblemen. (Katt är det bästa exemplet eftersom katter är det renaste rovdjuret på denna jord och aldrig bör äta någonting annat än just kött och ben. Hundar tolererar även annat eftersom de är opportunister och inte jägare - men en hund mår bäst på bara kött och ben, den också, då även hunddjur är karnivorer). Jag föder upp katter sedan 15 år, så jag har haft många genom åren - men har aldrig haft en enda av de snudd på epidemiska kattsjukdomarna... som t.ex. URI, njurproblem, diabetes, väldigt få med övervikt, nästan inga magproblem eller annat heller - på någon katt. Alla katter hade perfekta tänder tills de äldre fick för sig att de inte ville äta ben längre.
                Hund föder jag inte upp, men har haft hund hela mitt liv.

                (Intressant extra info om just katt; En katt kan inte få diabetes om den inte äter kolhydrater. Det finns enstaka undantagsfall som ärftliga gendefekter eller som sekundärsjukdom vid andra problem som är relaterade till det endokrina systemet - men i stort sett alla primära diabetesfall på katt försvinner fullständigt när man stryker alla kolhydrater från deras kost. Det säger en hel del... Hundar kan få diabetes även pga andra orsaker, men kolhydrater är en stor trigger även där).

                Min nuvarande hund har så dålig mage att han inte kan äta ens vilket nötbaserat foder som helst, utan måste ha just en specifik råfodersort på rent nötkött. Får han i sig något annat kött, märks det direkt. Han har kronisk ulcerös kolit och hans mage har i perioder varit så dålig att han skiter rent blod, men jag har fått ordning på det med åren. EFTER att jag bestämde mig för att ignorera veterinärernas idiotiska råd om gastro-veterinärfoder som inte bara gjorde honom sjukare - utan de flesta djur som sätts på sådant foder. (För man kan inte bota sjukdom och skada med det som orsakat det från första början - dvs olämplig föda). Jag satte över honom på helt rå diet och gradvis förbättrades han och när han var ett par år gammal, var han bättre i magen än han hade varit en enda dag i sitt liv tills dess. Jag fattar inte varför jag inte följde mitt eget sunda förnuft och kunskaper i näringslära (veterinärer läser inte ens näringslära, FYI. Iallafall gjorde de inte det förr. Och jag har inte träffat mer än ett par av dem som inte är totalt blint indoktrinerad i torrfoderillusionerna...) och matade min hund som jag matade katterna och de tidigare hundar jag haft...
                Katastrofalt dålig blir han fortfarande om jag inte håller på rutinerna, men det är hanterbart när han får endast det fodret, får benmjöl i, och får äta tre gånger om dagen.
                (Magkatarr och koliter går ofta hand i hand). Han är tio år gammal nu, och har varit kroniker hela sitt liv - men med min utfodring mår han bra även om magen inte är direkt PERFEKT. Helt okej är den. Och det räcker med tanke på hur illa det hade varit om jag hade litat på veterinärer som inte har koll - istället för att leta efter bra källor och använda hjärnan och mina egna kunskaper. (Det finns veterinärer som har koll. De som är intresserade och förstår att hästar inte ska äta julskinka och att hundar inte ska äta kornsäd...)

                Eftersom jag har baskunskaper och erfarenhet av veterinärvård och djurskötsel i allmänhet, sköter jag honom själv och skulle bara åka till veterinär om jag inte kan hantera det eller jag misstänker komplikationer av något slag - men det är inget jag råder andra att göra om de inte har pejl på vad de sysslar med. När man fått en diagnos däremot, klarar vem som helst att sköta en maghund - om man läser på.


                Det kan finnas anledningar som inte har med foder att göra (men i sådana fall förbättras de definitivt inte så länge din hund äter saker som är katastrofalt för en dålig mage).
                Spannmål, vete, ris och majs orsakar allergier då de är onaturliga för en köttätare. Foderallergier orsakar väldigt ofta magproblem, inte nödvändigtvis utslag och klåda.
                Stress är en vanlig orsak - livliga raser är mer benägna än de flesta, att vara magkroniker.
                Fett är en enormt vanlig trigger för alla tarmsjuka individer, inklusive människor. Min hund äter väldigt fettsnål mat men det är okej för en hund. En katt däremot mår inte bra av att inte få i sig tillräckliga mängder fett. (Och "bantningsfoder" har snål fetthalt... herregud... Katter blir feta av kolhydrater, inte fett...)
                Vissa köttsorter är lättare att tolerera än andra. Nöt är magert, lamm är milt, häst är magert. Man får leta lite och prova sig fram.

                Vägrar du testa råutfodring ska du iallafall omedelbart stryka foder med spannmål och sådant, eftersom det absolut inte förbättrar situationen.
                Eller testa blötmat. Men det kan vara väldigt diarréframkallande så isf rekommenderar jag att ha benmjöl redo att binda det med om hunden får värre diarré.
                Blödningar i tarmen kan ställa till med allvarlig skada om de får pågå länge. Inte bara pga blödningarna i sig utan även för att djuret inte kan ta upp näring ordentligt när tarmarna är så trasiga. Och hela immunförsvaret styrs från tarmen.
                Du måste sätta in skonsam kost och åtgärder omedelbart.

                I akut situation bör du börja med något som är så skonsamt att det kan tolereras även av en katastrofal tarm. Du ska inte svälta ett djur som är i så dåligt skick, men däremot ge väldigt små portioner - ofta. (Temporär svält används ofta vid akut påkomna magproblem men det är något helt annat det).
                Ris är skonsamt men däremot en större allergikälla än havre. Men i kortare perioder är det helt okej. När min hund haft katastrof-skov ger jag kyckling, vit fisk, nötkött (eftersom han äter det annars men kokningen gör det mindre irriterande för en blödande tarm) som jag kokar med havregryn till den mest illaluktande sörjan man kan tänka sig. Sern har han fått det så många ggr som möjligt under dagen - men i mikroskopiska portioner. När han varit som värst var det allt han kunde tolerera utan att spy upp allting, då hans magsäck blev kaputt när han tarmarna är kass).
                När djuret blir bättre, blandar man gradvis ut det med deras normala mat i större och större mängd tills de är stabila.
                Men sådan här problematik är oftast livslång och kan bara hanteras genom att hitta en fungerande foderplan och hålla sig till den.


                Om du kan få tag i magsäck från kanin, är det mirakelmedicin. Det beror på att kaniner har en väldigt speciell sammansättning av enzymer i sin magsäck, eftersom de äter sin egen avföring. Jag var skeptisk tills jag provade - och jag bara gapade. Min hund var, efter två dagar, bättre i magen än han varit en dag i sitt liv tills dess... Nu har jag fått tag i ett enormt lager från en kaninbonde, så frysen är full. Och han får lite grann då och då - och om han har ett skov, får han varje dag. (Räcker med pyttesmå mängder).
                All vom är bra, men kaninmage är något helt annat. Det finns några få leverantörer av det, jag har för mig att Jipotimas har det, om du har någon djuraffär där som säljer märket och kan ta hem det. Jag har köpt direkt av en kaninbonde i stor bulk.


                Och vätskebrist är ett enormt riskabelt tillstånd när ett djur inte äter, speciellt om de spyr eller har riktigt kraftig diarré. Speciellt på sommaren kan det röra sig om dagar innan en stor hund är döende eller får permanenta organskador. En katt eller en liten hund kan stryka med på en dag om det vill sig illa. Speciellt på sommaren är det extremt, extremt, extremt viktigt.
                Allt som går ut måste ersättas. Och det gör du med vätskeersättning eftersom det är svårt att få i dem tillräckligt med "vanligt" vatten när de inte mår bra.
                Torrfoderätande djur har redan i sig själv vätskebrist eftersom de inte kan kompensera fullt ut för bristen på vätska i födan. (Ett däggdjur innehåller till största del vatten. Då ska också det de får i sig göra det. Annars blir balansen totalfel. Jämför med vattenhalten i torrfoder... Speciellt katter är sårbara då de helt enkelt inte KAN dricka de mängderna som behövs för att kompensera. Mina djur äter bara kött och ben - dvs över 80 % vattenhalt - och ändå dricker de. Mycket. 3-4 katter klämmer väl ca 0,5-0,75 liter vatten om dagen på sommartid. Hunden uppemot en liter själv. Tänk då djur som äter torrfoder...)
                Senast redigerad av Bambikill; 22 June 2020, 16:27.

                Kommentar

                • Bambikill
                  • August 2014
                  • 384

                  #9
                  Om någon vill kika - kan jag rekommendera en fenomenalt bra dokumentär som på ett lättfattligt sätt även för folk utan några förkunskaper i näringslära, visar exakt hur illa vi matar våra husdjur.
                  "Petfooled".

                  Kommentar

                  Arbetssätt...