Vilken hundförsäkring ska man välja?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • rickmax
    • February 2018
    • 2

    Vilken hundförsäkring ska man välja?

    Hej,

    Jag är ny här på forumet och jag tänkte kolla med er djurvänner om någon här har lite erfarenheter om just hundförsäkringar. Enligt vad som sägs på denna sida så är Moderna försäkringar favoriterna. Dom säger att man kan få upp mot 60 000 kr i försäkring för sin hund. Tänkte kolla mer er om någon av er använder er av Moderna eller om ni har andra tips.

    Mvh Rick

    Hitta billigaste och bästa hundförsäkringen 2023 blixtsnabbt ✓ Jämför 11 stycken hundförsäkringar ✓ Försäkringsskydd som passar dig och din hund.
  • Björn J.
    • November 2017
    • 1049

    #2
    Nej, har alltid haft Agria.
    Har funkat jättebra.

    Kommentar

    • rickmax
      • February 2018
      • 2

      #3
      Toppen Björn, ska kolla lite med Agria också, vad det skulle kosta osv

      Tack

      Kommentar

      • sandra_78
        • May 2020
        • 1

        #4
        Vi valde hundförsäkring från bought by many. Tycker de hade bäst pris, jämförde även försäkringarna genom https://www.hundforsakringen.se
        Så det känndes som ett bra val av hundförsäkring

        Kommentar

        • Broppe
          • July 2020
          • 1

          #5
          Vi har haft moderna tidigare, men har nu bytt till Bought by Many. Vi läste en jämförelse av hundförsäkringar och insåg att vi kunde spara litegrann på bytet! Lättast är dock att kolla på försäkringsbolagens egna hemsidor, beroende på hundras och var man bor kan det skilja mycket i pris!

          Kommentar

          • Bambikill
            • August 2014
            • 384

            #6
            Okej, det här är en gammal tråd och minst sagt inaktuell - men jag kunde bara inte låta bli att påtala att de sista två inläggen lät vääääääääldigt mycket som reklam. Speciellt med tanke på att båda användarna har skrivit exakt... ett... inlägg var.

            Men oavsett hur gammal tråden är - om någon annan någonsin skulle undra över samma sak; läs villkoren. Jag har Agria och har så haft sedan familjens första hund (dvs under min livstid) som fick sin försäkring någon gång runt... 1990-1992 någonting? Så inklusive familjens första hund - har jag haft Agria i ca 30 år... Och aldrig någonsin varit missnöjd. Försäkringar för hundar, katter och hästar. De har även för smådjur och akvarium.

            Priserna är inte det enda man ska titta på. (Agria har för övrigt olika typer av försäkringar numera - som täcker olika mycket och olika summor. Plus påbyggnadspaket för t.ex. mediciner och grejer).

            För det första; rasen spelar roll. Många raser av både katt och hund, har diverse ärftliga (eller bara inom rasen vanligt förekommande) sjukdomar. Ju mer sjukdomsbenägen ras - desto dyrare försäkringar. Och alla försäkringar täcker inte alla sjukdomar/skador. Dessutom - har man en osund ras - kan man nästan räkna med hälsoproblem, oavsett vad det gäller. Så titta på VAD den täcker. Vissa raser är benägna att få tandproblem - men få försäkringar täcker tandvård. Vissa ärftliga sjukdomar täcks inte - men ibland gör de, om försäkringsbolaget har tagit med rasföreningars avelsprogram i beaktande. Agria var det första bolaget som täckte ett hjärtfel som är vanligt på min kattras - både vad gäller liv och användning (avel). Vilket har räddat mig från ekonomisk katastrof flera gånger när jag varit tvungen att stryka djur från avel p.g.a. det hjärtfelet.

            För det andra; kolla på HUR MYCKET den täcker i förhållande till premierna. Dvs taket. Hos vissa bolag sjunker skyddet i takt med skadorna... (Försäkringsbeloppet sjunker självklart inom en självriskperiod men jag menar då alltså att skyddet blir sämre och täcker allt mindre med åren - hos vissa bolag. Alla bolag ger inte samma skydd för äldre djur heller). Livförsäkring är också relevant. Även om pengarna man kan få tillbaka, inte spelar någon roll i förhållande till djurets liv - är det ett rent faktum att om man går miste om den summan - blir det avsevärt mycket dyrare att köpa en ny (när man är redo) - eller för att täcka hålen eventuell vård innan dödsfallet, har kostat. Är det planerat att djuret ska användas i avel eller arbete - är avel/brukslivförsäkringar väldigt bra.

            För det tredje; Fundera på vilket som passar ens ekonomi bäst. Att betala en högre summa per månad/år och betala mindre när något händer - eller att betala så låga premier som möjligt och sen ta skrällen om något går riktigt fel.


            Och byt inte försäkringsbolag fram och tillbaka - för om ditt djur har påvisade hälsoproblem hos ett bolag - och man flyttar över djuret till ett annat - kan det nya bolaget ibland sätta en restriktion för just den skadan/sjukdomen. D.v.s. att man inte får ersättning för den hos det nya bolaget om problemet återkommer. Enkelt att kolla upp.
            Det samma gäller för övrigt hos samma bolag om man avbryter försäkringen och sedan återtecknar den. De kan bli kinkiga och sätta en restriktion på det man tidigare fått ersättning för - för att det räknas som en nyteckning och befintliga sjukdomar/skador vid försäkringens tecknande, kan få en restriktion.


            Och framför allt; FÖRSÄKRA DITT DJUR och tumma aldrig på det. För veterinärvård är sinnessjukt dyrt och få har budgeten att hantera det utan försäkring om det är något riktigt allvarligt och långvarigt som inträffar.

            Mina djurs försäkringar kostar mig rejäla summor per år - även med feta uppfödar- och grupprabatter. Och trots att det svider och plånboken skriker vid varje betalning, är det värt varenda krona för att veta att jag kommer att ha råd att vårda dem när något går fel. Och saker går förr eller senare, mer eller mindre, fel med de flesta djur.

            Kommentar

            • Anders_s
              • February 2022
              • 3

              #7
              För att spinna vidare på det Bambikill skrivit..

              Många försäkringsbolag lockar med stora rabatter första året man tecknar sig. Har jag räknat rätt kan man som medlem i rasklubb, med valprabatt och rabatt för att man tecknar försäkringen online få upp till 70% rabatt hos Agria första året. Det man ska komma ihåg är att om hunden blir sjuk eller skadar sig under det här året - så är det VÄLDIGT mycket svårare att tecknar försäkring hos annat bolag utan att det bolaget vill skriva in undantag för de skador som hunden har i sin journal.

              Alltså, om hunden varken blir sjuk eller skadar sig första året kan man spara pengar genom att välja det bolaget som erbjuder högsta rabatterna, och sen byta år två till det som är billigast då. Men kom ihåg riskerna med det upplägget.

              Vill man vara mer på den säkra sidan ska man istället jämföra hundförsäkringar och inte stirra sig blind på kostnaden. Visst, en större försäkring kostar mer pengar men den del du behöver betala vid en skada eller sjukdom blir mindre. Ännu viktigare blir detta om man har begränsad ekonomi. För ingen vill stå hos veterinären och behöva ta beslut om att avstå vård för sin hund för att man helt enkelt inte har råd.

              Kommentar

              • Maax123
                • July 2023
                • 1

                #8
                Hej,

                Jag använder Lassie vilket är en väldigt billig hundförsäkring, har aldrig haft några problem eller så heller. Så jag rekommenderar Lassie.

                Tänk på att inte bara fastna på priset och titta faktiskt på vilka villkor de olika försäkringarna har innan du väljer vilken du vill ha.

                Mvh,
                Max

                Kommentar

                Arbetssätt...