Familjehund attackerade svärmor - vad skulle man gjort?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Juni
    • February 2014
    • 613

    #31
    Har själv haft hund men är ingen expert. Så tråkigt när det händer individer man gillar. Både människor och djur. Frågan är om ni kan lita helt på hunden igen, eller blir det en oro runt hunden med en klump i magen som följd? Jag hade aldrig vågat lämna hunden obevakad igen. Känns inte som ett sunt beteende när hunden går på henne ännu en gång, matrevir eller ej...
    Kan jag hyra hunden? Den får gärna käka upp min svärmor...
    Juwel trigon 190 liter, nystartat. Här bor Venestus, Lombardoi, Socolofi och min mal Malte som är en Ancistrus.

    Kommentar

    • fisheye
      • November 2010
      • 488

      #32
      :-)

      Kommentar

      • Mischa
        • November 2003
        • 28

        #33
        Och jag som inte är en akvarist utan främst hundfantast läser den här tråden med lite svag oro och hoppas på att inte allt för många skulle välja att ta strid i en situation där hunden visar resursförsvar (möter man hot med aggression hos "fel" individ med lite mer potens så kan det smälla rejält), och i det här fallet med tanke på hundens långvariga och överdrivna reaktion som du beskriver) så skulle man även kanske kunna misstänka att hunden kan ha ont eller inte mår särskilt bra i övrigt?
        Vad som är rätt eller fel i ett läge är inte alltid givet, det skall ju självklart inte behöva gå så långt att någon blir biten.

        Hunden i fråga saknar tillit och reagerar som den gör för att försvara "sin sak", det handlar inte om att den vill vara dum eller sociala strukturer.
        Modern forskning visar snarare att hundar ser och läser oss som människor i större utsträckning än vad vi tidigare trott, alltså de ser oss inte som andra hundar, hundar är inte heller några vargar, mycket har hänt de senaste 12-14000åren .
        För den som vill fördjupa sig i det ämnet så finns en jättebra föreläsning av Per Jensen (professor i etologi) upplagd på UR där han på ett lättbegripligt sätt sammanfattar mycket av den senare forskningen på hund.


        Som svar på din fråga, hur man skall reagera så skulle jag nog vilja säga att det inte är någon idé att reagera efteråt, skadan är redan skedd och hundägaren skulle agerat förebyggande och inte sätta sin hund i en situation som den inte kan hantera när man känner till att den har ett stort resursförsvar och alternativt tränat förebyggande med den, alltså att avsensibilisera stigmat kring resurser.

        Kommentar

        • åheim
          • April 2006
          • 13110

          #34
          denna situation som tråden handlar om är ett SYMPTOM och även om det ges råd om hur man ska agera i en sådan situation så måste man lägga fokus på vad som är det underliggande problemet och det är ju 99% ägaren som inte förstår hur man ska hantera hunden och tillfredställa de grundläggande behoven hos en hund. Hundägare är många gånger väldigt handfallna och ointresserade och bryr sig egentligen mest om sin egen tillfredställelse av att ha hund.

          Det finns nuförtiden lättillgänglig info och jag råder alla till att titta om och om igen på cesar millan där det framgår väldigt tydligt hur mycket ledarskap och självförtronde betyder och hur enkelt det egentigen är, vi människor krånglar bara till det med alla våra känslor och tankegångar, och kan man ändå inte förstå och ta till sig det han visar på ett väldigt pedagogiskt sätt, ja då vet inte jag... kanske övergå till akvariehobbyn istället
          Senast redigerad av åheim; 10 June 2016, 21:05.
          Viva Leo Buscaglia

          Kommentar

          • Sophia_
            • January 2009
            • 454

            #35
            Ursprungligen postat av KristianE
            I min värld finns det bara en fråga att ställa när den här typen av sak händer.

            Hade det varit ok om det hade varit en 60kg rottweiler?

            En hund är en hund oavsett storlek, samma regler gäller för en chihuahua som för en grand danois.
            Jag har haft stora hundar hela mitt vuxna liv och man måste kunna ta vadsomhelst från vilken hund som helst utan att den visar aggressivitet. Nästa gång kan det ju vara något som är farligt för hunden som man måste ta ifrån den.
            För mig som chihuahua-ägare säger jag att du har HELT rätt! Skulle aldrig tolerera ett sådant beteende hon min hund även fast hon bara vägrar 2kg. Just liknelsen med rottis brukar jag själv använda då folk blir häpna över att min hund "är så himla trevlig" Ja, det är hon. För hon vet sin plats. Sen är hon även bortskämd på andra sätt men det är för att vi tillåter det. Hon "frågar" innan.

            Så till TS. Nej det är absolut inte okej! Den hunden kan bli riktigt farlig särskilt när den börjar bli till åren och kanske har lite ont i kroppen som även hundar får med åldern. Jag skulle inte tillåta ett sådant beteende och inte låta den hunden komma hem till med mindre än att den har koppel på sig hela tiden. Väldigt okunniga ägare, vilket också är potentiellt farligt.
            www.devons.se

            Kommentar

            • Phyntasm
              • August 2022
              • 1

              #36
              Jag är lite nyfiken på hur ni som kommenterat denna tråd ställer sig till det ni sagt idag? Idag har vi ju många studier som visar på att positiv förstärkning är betydligt mer effektivt än att leka "alfa" och skrämma sina hundar till att lyda.

              Det har också blivit väldigt tydligt att Cesar Millans metoder är direkt skadliga och farliga för hundar och hundägare. Det har bland annat framkommit att Cesars egna hund Junior har haft ihjäl Queen Latifahs hund och attackerat Lidia Matiss väldigt illa. Han är alltså stämd för skadorna hans hund Junior orsakat, en hund han har haft sedan valp.

              Det är väldigt, väldigt tydligt att det inte är effektivt att bemöta en rädd, osäker hund med aggressivitet och ilska. Det skapar absolut ingen trygghet, det gör hunden mer rädd och osäker - dessutom rädd för sin egen ägare.

              Kommentar

              • åheim
                • April 2006
                • 13110

                #37
                Vad lever du i för verklighet?
                Mr. Millan har aldrig förespråkat aggressivitet!!!
                Senast redigerad av åheim; 14 October 2022, 16:29.
                Viva Leo Buscaglia

                Kommentar

                Arbetssätt...