Familjehund attackerade svärmor - vad skulle man gjort?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • åheim
    • April 2006
    • 13123

    #16
    Det här är bara en av många olyckliga historier om hundar som är i händerna på olämpliga ägare!

    Som Djurägare måste man sätta sig in i, som i detta fall hundens, grundläggande behov för att få den att må bra och känna glädje och trygghet och tillit! Detta är tex motion, klara sociala regler, att den vet att jag som ledare alltid skyddar den och tar kommando om nåt skulle oroa hunden,

    aldrig utsätta den för aggressivitet (Aggressivitet är en negativ kraft och är ett tecken på att man inte har kontroll, men är man istället alltid lugn och samlad när man visar vägen för sin hund, alltså vad man förväntar sig av sin hund, så vinner man respekt och hjälper hunden att också vara i den sinnesstämningen man själv är i, och kom ihåg att inte prata så himla mycket, hundar talar kroppspråk så använd den istället!

    Gott folk!! Detta gäller i högsta grad våra barn också, glöm inte det, finns allt för många irriterade, trötta och fräsande föräldrar som tar gläjden från våra barn, fast med barnen kan det ju vara trevligt att prata med dock) I mitt jobb ser jag väldigt mycket barnfamiljer och typ alla går och glor på mobilen istället för att bekräfta sina barn typ "ja jag ser dig" och det är ett narcissistiskt och osunt beteende!!!

    Bara för att nämna det här med dressyr också som många tycker känneteckar en bra hund är ju faktiskt bara nonsens och har ju inte just nåt med hundens sociala färdigheter att göra...
    Senast redigerad av åheim; 17 November 2015, 05:33.
    Viva Leo Buscaglia

    Kommentar

    • stefanr72
      • November 2010
      • 1025

      #17
      Man borde få genomgå ett lämplighetstest för att få skaffa hund(och barn)..

      Kommentar

      • Faltaren
        • July 2005
        • 1453

        #18
        Tråkigt med hundarna. Tyvärr rätt så vanligt med ouppfostrade små hundar. Man tar inte problemen på allvar. Vi har en amerikansk akita hanne och skulle han gjort så hade vi varit illa ute. Vi kan ta ben, mat, leksaker osv, han vet sin plats. Inte hundarnas fel alltså. Bara dåliga ägare.
        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=2174459

        Kommentar

        • ansjo
          • November 2005
          • 29967

          #19
          Kan vi inte även starta Rottweilertråden, nu när gamla trådar äntligen kom upp ...
          /Anders

          Medlem i NCS - givetvis!

          Kommentar

          • Inger H

            • December 2008
            • 11247

            #20
            Ursprungligen postat av ansjo
            Kan vi inte även starta Rottweilertråden, nu när gamla trådar äntligen kom upp ...
            Hemska tanke

            //Inger
            "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

            Kommentar

            • Shepard

              • March 2003
              • 13992

              #21
              Ursprungligen postat av ansjo
              Kan vi inte även starta Rottweilertråden, nu när gamla trådar äntligen kom upp ...
              Visst ser han livsfarlig ut? För att inte tala om hans badkruka till kompis
              Bifogade filer
              "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
              Min profil
              Mitt galleri

              Kommentar

              • Faltaren
                • July 2005
                • 1453

                #22
                Ursprungligen postat av ansjo
                Kan vi inte även starta Rottweilertråden, nu när gamla trådar äntligen kom upp [emoji14]...
                Var väl samma diskussion där. Dåliga ägare ger dåliga hundar. Rottisar är jättefina hundar.
                http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=2174459

                Kommentar

                • åheim
                  • April 2006
                  • 13123

                  #23
                  Familjehund attackerade svärmor - vad skulle man gjort?

                  För att svara på den frågan så hade jag stötit till den i sidan, mellan revbenen och höften, med tillräcklig kraft för att få den att tappa fokus på attacken och i samma ögonblick så tar jag kommandot över hunden med blick och kroppsspråk och tvingar den mentalt till underkastelse i närvaro av svärmor!
                  Senast redigerad av åheim; 19 November 2015, 22:31.
                  Viva Leo Buscaglia

                  Kommentar

                  • Kapten Zoom
                    • January 2011
                    • 814

                    #24
                    Jag är också hundägare till en ganska orolig tik. Att inte göra något när den lever om, är totalt fel. Jag brukar köra samma tricks som Ceasar, dvs att ta plats i rummet. Gå mot hunden hotfullt, så den tvingas backa och bli underkastad, slicka sig om munnen och sitta/lägga sig ned.

                    Det är ju tyvärr fel att behöva skrika åt hunden, då jag inte tro att det hjälper. Ibland är det enda utväg. Pick i sidan hjälper definitivt.

                    Om inget annat biter får man vackert lyfta upp hunden och gå iväg till annat rum. Ens hund ska aldrig vara hotfull mot andra människor eller hundar.

                    Tyvärr känner hunden av om folk är hundrädda, då kan det eskalera.
                    Akvaristens bästa vän: En hink och en trasa!

                    Kommentar

                    • Inger H

                      • December 2008
                      • 11247

                      #25
                      Ursprungligen postat av Kapten Zoom
                      Jag är också hundägare till en ganska orolig tik. Att inte göra något när den lever om, är totalt fel. Jag brukar köra samma tricks som Ceasar, dvs att ta plats i rummet. Gå mot hunden hotfullt, så den tvingas backa och bli underkastad, slicka sig om munnen och sitta/lägga sig ned.

                      Det är ju tyvärr fel att behöva skrika åt hunden, då jag inte tro att det hjälper. Ibland är det enda utväg. Pick i sidan hjälper definitivt.

                      Om inget annat biter får man vackert lyfta upp hunden och gå iväg till annat rum. Ens hund ska aldrig vara hotfull mot andra människor eller hundar.

                      Tyvärr känner hunden av om folk är hundrädda, då kan det eskalera.
                      Tyvärr så tror inte jag i alla fall att det hjälper när hundens husse (tryggheten/flockledaren) går emot sin hund och är hotfull när den är otrygg i sig själv (dessutom ska den slicka sig om munnen och visa underkastelse - huvva). Nog bättre om husse kanske går fram emot "det farliga" och visar att det farliga är vänlig och hur trevlig som helst . Man kan inte med bestraffning ge sin hund tillit/trygghet om man har en hund som inte litar på sin flockledare i ur och skur.
                      Det är inte alltid lätt att vara hundägare.

                      //Inger
                      "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                      Kommentar

                      • Kapten Zoom
                        • January 2011
                        • 814

                        #26
                        Ursprungligen postat av Inger H
                        Tyvärr så tror inte jag i alla fall att det hjälper när hundens husse (tryggheten/flockledaren) går emot sin hund och är hotfull när den är otrygg i sig själv (dessutom ska den slicka sig om munnen och visa underkastelse - huvva). Nog bättre om husse kanske går fram emot "det farliga" och visar att det farliga är vänlig och hur trevlig som helst . Man kan inte med bestraffning ge sin hund tillit/trygghet om man har en hund som inte litar på sin flockledare i ur och skur.
                        Det är inte alltid lätt att vara hundägare.

                        //Inger
                        Om man har en hund som inte litar på sin flockledare? Fasiken vad spydigt sagt. Du har inte en aning om min relation till min hund. Hon följer mig överallt, vartenda steg. Vi är oskiljaktliga.

                        Men jag får gratulera att din hund aldrig levt om i något sammanhang. I fablernas värld är nästan allt sant. Jag känner igen det där från hundkurser. Finns alltid nån expert (tyvärr ofta kvinns) som skryter om hur bra allting går hemma minsann, samtidigt som hunden skäller så resten av gruppen får lock i öronen.
                        Akvaristens bästa vän: En hink och en trasa!

                        Kommentar

                        • Inger H

                          • December 2008
                          • 11247

                          #27
                          Ursprungligen postat av Kapten Zoom
                          Om man har en hund som inte litar på sin flockledare? Fasiken vad spydigt sagt. Du har inte en aning om min relation till min hund. Hon följer mig överallt, vartenda steg. Vi är oskiljaktliga.

                          Men jag får gratulera att din hund aldrig levt om i något sammanhang. I fablernas värld är nästan allt sant. Jag känner igen det där från hundkurser. Finns alltid nån expert (tyvärr ofta kvinns) som skryter om hur bra allting går hemma minsann, samtidigt som hunden skäller så resten av gruppen får lock i öronen.
                          Tråkigt att du tar det som du gör Kapten Zoom.
                          Även jag har haft otrygga hundar under årens lopp - kvinns som jag är
                          Vi sätter punkt nu .

                          //Inger
                          "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                          Kommentar

                          • Kapten Zoom
                            • January 2011
                            • 814

                            #28
                            Ursprungligen postat av Inger H
                            Tråkigt att du tar det som du gör Kapten Zoom.
                            Även jag har haft otrygga hundar under årens lopp - kvinns som jag är
                            Vi sätter punkt nu .

                            //Inger
                            Detsamma!

                            Trådskaparen klagade ju på att hundägaren inte gjorde något när hunden morrade och höll på. Du verkar tro på en mjukare linje, gå fram och gullegulla med objektet hunden visar tänder åt? Fint alla blir lyckliga på sin tro. Men kanske var det just denna mjukislinje som var felet i detta fall?

                            Jag tror på en rak linje att man visar tydligt för hunden vad som är rätt och fel. Blir både hund och omgivning tryggare av.

                            Som sagt vi sätter punkt där.
                            Akvaristens bästa vän: En hink och en trasa!

                            Kommentar

                            • åheim
                              • April 2006
                              • 13123

                              #29
                              ... Jag står mitt emellan nånstans... en hund som är i en bra lugn stämning kan man gosa och mysa med hur mycket som helst. En hund i obalans ska man aldrig gosa eller skoja med utan man måste hålla ett lugn men aldrig hotfull på något sett utan bara visa lugn och bestämt och så fort hunden svarar upp så låt den vara och fortsätt som inget hänt. Viktigt också att våga lite på hunden, möter du en annan hund på promenaden så börja inte dra och rycka i kopplet som allt för många gör, då signalerar du till hunden att nu är nåt på gång... gå inte och titta på hunden utan titta på det du vill titta på, våga lita på den då komme den känna sig mer betrodd och du visar också ett ledarbeteende! Tillbringa mycket tid med långa promenader och i nya miljöer, inte samma promenadstråk varje dag utan ut på äventyr i skog och mark. Där byggs de starka banden och de sociala förmågorna upp och då löser mat också de problemsituationer automatiskt i andra sammanhang!!! Och våga ha din hund lös ofta och lär dig hantera den!!!
                              Senast redigerad av åheim; 21 November 2015, 13:42.
                              Viva Leo Buscaglia

                              Kommentar

                              • Kapten Zoom
                                • January 2011
                                • 814

                                #30
                                Ursprungligen postat av åheim
                                ... Jag står mitt emellan nånstans... en hund som är i en bra lugn stämning kan man gosa och mysa med hur mycket som helst. En hund i obalans ska man aldrig gosa eller skoja med utan man måste hålla ett lugn men aldrig hotfull på något sett utan bara visa lugn och bestämt och så fort hunden svarar upp så låt den vara och fortsätt som inget hänt. Viktigt också att våga lite på hunden, möter du en annan hund på promenaden så börja inte dra och rycka i kopplet som allt för många gör, då signalerar du till hunden att nu är nåt på gång... gå inte och titta på hunden utan titta på det du vill titta på, våga lita på den då komme den känna sig mer betrodd och du visar också ett ledarbeteende! Tillbringa mycket tid med långa promenader och i nya miljöer, inte samma promenadstråk varje dag utan ut på äventyr i skog och mark. Där byggs de starka banden och de sociala förmågorna upp och då löser mat också de problemsituationer automatiskt i andra sammanhang!!! Och våga ha din hund lös ofta och lär dig hantera den!!!
                                Instämmer i allt. Vi var nyss hemma hos mina föräldrar, där var litet annat folk. Hunden viftade på svansen och var intresserad av de som var där men inte en antydan till morr eller skäll. Låg mest under bordet och gnagde på ett ben.

                                Tidigare idag 1,5 timme i skogen okopplad hela tiden, mkt mysigt.

                                Men! För att få en trygg hund måste man våga markera när den har ett oönskat beteende. Och dessutom direkt när det händer, för hundar kopplar handling och feed back i ett fönster om ca 3 sek sen känns det ologiskt.

                                Som någon skrev ovan, hundar förstår inte själv vad som är rätt och fel, den måste lära sig allt av oss. Instämmer också i att man måste våga lita på sin hund.
                                Senast redigerad av Kapten Zoom; 21 November 2015, 16:40.
                                Akvaristens bästa vän: En hink och en trasa!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...