Familjehund attackerade svärmor - vad skulle man gjort?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • fisheye
    • November 2010
    • 488

    Familjehund attackerade svärmor - vad skulle man gjort?

    Hej,
    Sommarveckor på landet med storfamiljen kan skapa sina dispyter. Min frus systers familjehund attackerade svärmor och därefter kom jag i en längre diskussion/dispyt om vad som vore rätt att göra. Jag skulle vilja ha synpunkter från erfarna hundägare. Själv är jag inte hundvan men har stort intresse av djur och dess beteenden. Vad gör man annars på zoopet...

    Kort bakgrund
    ----------------
    Svägerskans familj har två små vallhundar, storlek typ Jack Russel. Tikar. Den ena är ca: 2 år äldre än den andra. Det är den äldre hunden detta gäller. De är ca: 8 resp 10 år gamla
    Ingen av hundarna är direkt uppfostrade. De kan i princip endast ett kommando och det är sitt / varsågod innan de får mat. Övriga kommandon såsom ligg, plats, fot, hit etc. följer endast när de känner för det eller det vankas godis. De är rena knähundar i dess bokstavliga bemärkelse (ligger i knät i stort sett alltid) och sover i husse/mattes säng... Mycket sällskapssjuka och bjäppar alltid om de inte får uppmärksamhet eller är i hagen. De får ytterst lite motion (tre rastning om dagen och lite lek). Inga långpromenader om 45 minuter eller mer så vitt jag sett.
    Den äldre av hundarna är påtagligt nervös mot alla främmande och mot andra hundar. De skäller och reser ragg mot alla andra hundar de möter.
    Den äldre hunden har uppvisat visst aggressivt beteende mot storfamiljen (min, svärföräldrarna, och även ägandefamiljen) men mest med markeringar såsom morrning och (nafs-)bitning.
    Svärmor (och svärfar) har ofta tagit hand om hundarna veckovis och då är det svärmor som ger mat och sköter om. De har haft två hundar själv och hela familjen är alltså hundvan.
    (Själv är jag tveklöst en av hundens favoriter och den har aldrig visat aggressivt beteende mot mig. Men det gör egentligen inte hit.)
    Jag har vid ett flertal tillfällen sett den äldre hunden tillrättavisa den yngre när den yngre gjort något fel - inte minst när den yngre morrat mot mig. Det är då jag sett den äldre hunden som mest arg/aggressiv - ett beteende som påminner om situationen jag beskriver nedan - men då mot svärmor.
    Vet inte om man behöver så mycket mer bakgrund. Men fråga om det behövs.

    Aktuell situation / attack
    -----------------------------
    Hundarna är lösa och går runt matbordet.
    Svärmor spiller grädde på marken.
    Hunden rusar dit och börjar slicka.
    Svärmor skjuter undan hunden.
    Hunden vänder sig mot svärmor; reser ragg, morrar visar hela tandraden, och hugger mot svärmor. Jag har aldrig sett en hund i verkliga livet som varit så hotfull. Jag blir helt perplex. Vet inte vad jag ska göra. Svärmor hojtar till och skriker kanske "fy" eller liknande. Hugger igen mot svärmor - biter men det går inte hål.
    Jag skriker till - säger kanske "fy". Men är lite handlingsförlamad.
    Hunden fortsätter och morra, visa tänder gör mindre utfall. Svärmor backar.
    Min fru, som alltså är hundvan men alltså inte ägare av hunden, går fram och ställer sig framför hunden, gör sig stor, skriker "fy" mot henne, pekar mot henne och stirrar henne i ögonen.
    Hunden gör två utfall mot min fru. En mindre nafs mot handen.
    Tillslut lugnar hunden ner sig.
    Ägarna till hunden gör ingenting utan säger bara "ignorera henne" och "gäspa", "titta bort".
    Jag blir lika delar rädd och förbannad.


    Diskussion om vad man skulle gjort
    -----------------------------------------
    Alltså jag kom därefter i en dispyt med svägerskan (ägare av hunden).
    Min ståndpunkt är att grundläggande ska inte en hund attackera en människa även om den vill försvara mat, och definitivt inte en familjemedlem och ännu mer inte en familjemedlem som känner hunden väl. Hunden ska veta sin plats i familjen och den ska vara underordnad. I denna situation menar jag att det är hunden som måste "kuva" sig under människorna. Den ska ha sådan respekt mot familjemedlemmarna att den absolut inte ska göra en attack. Basta. OK men nu är ju inte läget så med just denna hund. Min ståndpunkt är att man inte kan ge efter mot en hund i detta sammanhang. Man måste "vinna" mot hunden annars är det kört och hunden lär sig att den står över familjemedlemmen.

    Svägerskans ståndpunkt var dock, att min fru gjorde rätt men också att man att man skulle "gäspa", och "titta bort". Man skulle göra detta mycket tydligt. Hon menade att hon gjorde detta mot hotfulla hundar som skäller mot henne vid tomtgränser etc. Hon menade också att hundens beteende förklarades av att hunden ogillar att bli bortskuffad (vilket jag självklart förstår men anser vara irrelevant).

    Jag menar att det må vara så (och jag har sett sådana råd här på zoopet) när det gäller en hund som man inte känner för att då markera typ "jag bryr mig inte", "jag vill inte utmana dig" eller liknande. Jag menar att det beteendet är ett beteende i denna situation som skulle få hunden att "vinna sin högre rang" (utan bättre formulering).

    Jag kan alltså förstå ett sådant kommunikativt beteende när en okänd hund skäller eller morrar mot någon, MEN jag menar att detta inte gäller en familjehund. EN familjehund måste förstå sin plats inom familjen och inte minst relativt kärnfamiljen och dess släkt. I min värld skulle man, om man vågat och med risk för att blivit biten, tagit hunden i nacken och tryckt ner den i marken tills den hade visat på ett skäm-beteende (typ slickat sig om nosen; vänt bort blicken och kanske gäspat - dvs de beteenden som ägaren tycker man skulle gjort mot hunden). Min poäng är alltså att man skulle göra som en annan hund av högre "rang"(?) gör. Just på det sätt som jag sett de två hundarna göra när den yngre morrar mot mig. Detta menade svägerskan och hennes man var helt fel - du hade man kanske fått en rädd hund...


    Det blir en ganska het debatt. Givetvis slutade den lite surt och svågern kom in och sade att men det måste du ju förstå "att vi känner våra hundar bättre än du". Jag påpekade också att jag "ju förstås är hundovan och vet inte exakt men jag tycker inte att en hund ska göra så inom familjen".

    Nåväl ett mycket långt inlägg... Men finns det några hunderfarna / hundexperter som kan ge mig perspektiv på situationen? Som kan ge goda råd inför nästa gång det händer? Men också bringa kunskap som jag kan använda nästa gång det kommer på diskussion ( och inte minst inom min egen familj som gärna vill ha hund...)


    Jag är definitivt en hundvän (och tycker mycket om hunden ifråga) så gör inte denna tråd till en "hata hundar" eller "polisanmäl"-tråd. Bringa bara reda i min eller svägerskans okunskap.

    Mycket tacksam för svar!
    Fisheye
    Senast redigerad av fisheye; 11 July 2014, 13:21. Anledning: förtydligande
  • Likan
    • April 2012
    • 2611

    #2
    Familjehund attackerade svärmor - vad skulle man gjort?

    Trist när det blir så. Men vad är frågan egentligen? Hur man ska bete sig i en sådan situation eller? Beror nog på vem man är som person. Jag känner en som hade fått hunden att sluta genom ett "Nej", då han har en utstrålning som även aggressiva hundar backar ifrån.

    Hör ju inte till frågan men om de har en sådan nonchalant hunduppfostran så hade de aldrig fått sätta en fot hos mig igen. Det där är hundar som mår dåligt och det är DE som är farliga. (De verkar ju vara understimulerade också.) Ingen jag skulle kalla familjehund heller. De kommer inte bättra sig om ägarna inte byter beteende.
    Tillbaka till frågan så har jag inget bra svar. På hur man ska bete sig. Samma person jag nämnde ovan tar tag i käften på hunden (greppar underkäken med handen i munnen) om hunden biter eller försöker bita. Högst obehaglig (gör ej ont) för hunden och grymt effektivt. Sedan brukar de inte göra om det. Den hårda skolan dock. Som en del inte gillar.

    Jag är säker på att du kommer att få många vettiga råd av folk här. mitt inlägg blir nog det sämsta. :P
    Senast redigerad av Likan; 11 July 2014, 13:20.
    450l, 350l, 125l, 54l och 45l. Fokus på malar, tillsammans med gott & blandat.

    Kommentar

    • fisheye
      • November 2010
      • 488

      #3
      Ursprungligen postat av Likan
      Trist när det blir så. Men vad är frågan egentligen? Hur man ska bete sig i en sådan situation eller?
      Tack för ett svar.
      Min frågor är på det stora hela: Hur bör man bete sig i en sådan situation? Vad är det rimliga kommunikativa beteendet?

      Den mer specifika frågan:
      Vem har rätt?
      Jag som menar att man ska "tvinga hunden till underkastelse".
      eller
      Svägerskan som säger:
      "först säga ifrån ordentligt (som min fru gjorde) men sedan "gäspa" och "titta bort".

      Jag menar att min fru gjorde helt rätt men att man i denna situation aldrig skulle "gäspa" / "titta bort" eftersom detta skulle visa att man låter hunden förstå att man inte utmanat den/bestämt över den...

      Jag önskar att jag hade varit lika tuff som din kompis...
      Senast redigerad av fisheye; 11 July 2014, 13:31.

      Kommentar

      • Likan
        • April 2012
        • 2611

        #4
        Familjehund attackerade svärmor - vad skulle man gjort?

        Svägerskan har ju uppenbarligen inte gjort ett bra jobb med den metoden så inget jag skulle göra. men tycker inte det låter som ett alfa-beteende. Skulle aldrig tänka mig att en alfahund/varg skulle bete sig så.

        Men som sagt. Intresserad av ämnet men just aggressivitet är inte mitt område. :/

        Jag hade själv gärna haft lite mer pondus naturligt i mig. men det gäller ju att hitta en metod som funkar för en själv.
        Senast redigerad av Likan; 11 July 2014, 13:39.
        450l, 350l, 125l, 54l och 45l. Fokus på malar, tillsammans med gott & blandat.

        Kommentar

        • Inger H

          • December 2008
          • 11247

          #5
          Hejsan fisheye!

          Först skulle jag vilja säga, att bara för att man äger en hund betyder inte det att man är hundvan.

          När jag läser din berättelse så tycker jag att hundarnas ägare inte riktigt lämpar sig som just hundägare med allt vad det innebär.
          En hund skall alltid finna sig i att stå lägst i rang - den skall uppfostras på det sättet, precis som den gör i valplådan av tiken, som är ganska så hård mot sina ungar när det behövs.
          Våra hundar sover också i sängen, men bara för att vi som flockledare tillåter det.

          Den här hunden är rädd, ouppfostrad och väldigt osäker eftersom den inte har haft en trygg ledare som har satt gränser - en problemhund skulle jag personligen kalla den. Hos mig skulle den inte få komma in i alla fall.
          Inte alls kul när något sånt här inträffar. Sen när inte din svägerska tar situationen på allvar, tänk om det hade varit ett litet barn. "Gäspa" och "titta bort", smäller nästan av när jag läser det.

          Jag skulle inte låta det hända en gång till, prata med svägerskan (om det nu går) och tala om att hon och hennes man är varmt välkommen på besök men inte deras hundar.
          Bäst att jag slutar nu, annars blir det inte stopp på mig när det blir hundprat

          //Inger
          "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

          Kommentar

          • Diealot
            • June 2014
            • 1

            #6
            Jag skulle vilja påstå att det är försent med de hundarna med de förarna. Nästan alla hundproblem stammar från hundföraren och är inte förarna intresserade av att ta tag i sina hundar så är det inte mycket att göra. Jag är emot all form av våld mot djur men det är tillåtet att skydda sig själv. Att en hund morrar och vill skydda sin mat mot en annan hund är OK men ALDRIG mot en vuxen människa som ska stå högre i rang. Har du barn hade jag förbjudit hundarna att komma nära dem.

            Kommentar

            • ettfettbranamn
              • December 2010
              • 3424

              #7
              Du har rätt, de pallar inte bry och tycker att det är lättare om folk viker sig för deras hundar än att de tvingas bli bättre hundägare.

              det som inte gör saken bättre är att de för konflikten vidare genom att ställa sig bakom hundens beteende och berätta för dig hur du ska göra. Det är sådana små tillfällen som förgyller släktsammankomster med det inte sagt att hunden måste vika sig vid alla tillfällen, har full förståelse för att det stryker med någon 3-åring som stoppar pinnar i ögat på hunden osv och tycker spontant att abortgränsen skulle höjas till 45 men kan inte se någon vinning i att ha en råtta som försvarar såsfläckar med våld..
              Dådet utfördes av en ensam galning och hans sympatisörer..

              Normaliseringsprocessen..
              (Kommunicerar enbart i tankevurpor)

              Kommentar

              • flygrc
                • June 2006
                • 2755

                #8
                Vilken jäkla stropp till svåger är min första tanke.. han hade blivit mitt första mål för fostran, men nu är jag som jag är

                Jag är inte heller någon hundexpert men har haft hund och lärt mig samma att hunden ska vika sig i en sådan situation.
                While dealing with Holly's food aggression, Cesar gets bitten on the hand.➡ Subscribe: http://bit.ly/NatGeoWILDSubscribe➡ Get More Dog Whisperer: https://on....
                https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=159029
                Nr 11.. Infinity 153, 900 l blivande SA.

                Kommentar

                • ettfettbranamn
                  • December 2010
                  • 3424

                  #9
                  Tänkte samma som du @flygrc men ville inte spä på..
                  Dådet utfördes av en ensam galning och hans sympatisörer..

                  Normaliseringsprocessen..
                  (Kommunicerar enbart i tankevurpor)

                  Kommentar

                  • fisheye
                    • November 2010
                    • 488

                    #10
                    Hej,
                    Tack för era svar. Tack särskilt för youtubeklippet, Flygrc. Mycket upplysande och jag kan visa det om situationen kommer på tal igen.
                    Jag skulle säga att situationen som visas i videoklippet är i stora drag identisk (dock: mindre hund, ej ett blödande bett; och två olika personer som tar över varandra). Min fru lyckades, i andra vevan, få hunden att ge sig av i det sista och det tog inte lika lång tid.
                    Även om jag inte gillar att man slår/sparkar eller liknande mot så väl människor som djur så finns det situationer där det kan vara nödvändigt.

                    Till ägarnas försvar vill jag säga att de i alla övriga avseenden är bra personer.

                    Kommentar

                    • KristianE
                      • April 2012
                      • 1443

                      #11
                      I min värld finns det bara en fråga att ställa när den här typen av sak händer.

                      Hade det varit ok om det hade varit en 60kg rottweiler?

                      En hund är en hund oavsett storlek, samma regler gäller för en chihuahua som för en grand danois.
                      Jag har haft stora hundar hela mitt vuxna liv och man måste kunna ta vadsomhelst från vilken hund som helst utan att den visar aggressivitet. Nästa gång kan det ju vara något som är farligt för hunden som man måste ta ifrån den.
                      //Kristian
                      Följ mitt 1440l SA projekt på
                      http://www.zoopet.com/forum/showthre...=152415&page=2

                      Kommentar

                      • flygrc
                        • June 2006
                        • 2755

                        #12
                        Ja eller så är det en unge den tuggar på...
                        https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=159029
                        Nr 11.. Infinity 153, 900 l blivande SA.

                        Kommentar

                        • ecco
                          • November 2010
                          • 500

                          #13
                          Ni gjorde helt rätt som talade om för hunden att det den gjorde inte va rätt.
                          Att nu inte ägarna gjort detta på 10 år är en katastrof.
                          Hundar är flockdjur och ser oss som en del av deras flock.
                          Vilket gör att vi måste ta Alfa position i flocken.
                          Genom att ägarna alltid tittat bort eller gäspat gör att hunden anser sej högre i rang.
                          Det är ALLTID den lägre stående medlemmen som ska titta bort först.

                          Då dom tyvärr inte verkar förstå problemet dom har så finns inget man egentligen kan göra.
                          Men tala om för dom vad som gäller ifall dom vill besöka er.
                          Själv hade jag aldrig låtit dom ta med sina hundar någonstans i min släkt.
                          Åk heller inte hem till dom så länge som hundarna är lösa eller vistas i samma rum som er andra.
                          Tyvärr så är nog det ända sättet för ägarna att förstå hur situationen var för er andra.
                          Sambons blogg om våra akvarium.
                          http://mizan3.bloggsida.se/
                          Senast uppdaterad bloggen avslutad pga problem med sidan

                          Kommentar

                          • ansjo
                            • November 2005
                            • 29967

                            #14
                            Tråkigt när sådant här händer, men en fråga är även vad händer vid en ev. nästa gång? Inga barn inblandade kan man ju då hoppas...
                            /Anders

                            Medlem i NCS - givetvis!

                            Kommentar

                            • Bluewing

                              • August 2012
                              • 10522

                              #15
                              Trist läsning att höra om hur erfarna djurägare tror att djuren själva kan lösa allt till det bästa. Kombon barn/hund behöver väl dessutom alltid ha vägledning av en kunnig och uppmärksam vuxen som styr upp situationen bra. Även om det är med en snäll och fostrad hund. Jag fattar att de som äger hundarna kan vara bra och sympatiska personer, men även om jag själv har haft hund sedan länge så kommer alltid barns väl och ve först. Tycker ni är kloka som vill lära er att styra upp situationen optimalt själva.
                              Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                              Juwel Lido 120

                              Kommentar

                              Arbetssätt...