hund som har sönder tänder kalkbrist?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • rudy
    • January 2012
    • 275

    hund som har sönder tänder kalkbrist?

    ska in till vetrinären i stan med min hund ska bli lagom kul
    tittade i hennes mun igår och vart iskall då jag såg att hon hade tuggat av eller haft sönder en av dom stora tänderna på sidan och att det sitter en flis lös...
    kollade sammtidigt över alla andra tänder och såg att dom hade nötts ner eller att det hade gått av små fliser ur dom

    jätte fina och vita tänder för övrigt

    hon får royal canin och har alltid fått det sålänge ja har haft henne

    kan det va så att jag ska fodra med extra kalk eller är det så att hon får i sig för mycket kalk?

    tacksam för svar eller spekulationer
  • Morrhoppan
    • December 2004
    • 6

    #2
    Nu har du säkert fått bra svar från veterinären så jag tror nog inte att jag ska spekulera i något egentligen...
    Vad jag funderade på är hur gammal hon är och om hon kanske tillhör någon stentokig sort. När jag var yngre hade mina föräldrar en schäfertik som älskade att plocka sten och rulla runt dem i munnen. Självklart sliter sådant oerhört på tänderna. Samma sak, med rymmarhundar som ger sig på att försöka bita av kätting osv....
    Var mest nyfiken på vad du fick för svar av veterinären!

    Kommentar

    • rudy
      • January 2012
      • 275

      #3
      det va ju det ... fick inget konkret svar... bara att hon inte skulle äta på hårda saker... typ märgben
      hon är inte gammal. ha jo dte är väl till åren 4 blir hon nu...
      och det ända hon äter på är märgben inga kedjor eller sten, inga pinnar
      har aldrig haft problem med det innan

      Kommentar

      • Morrhoppan
        • December 2004
        • 6

        #4
        4 är ju ingen ålder. Det är min jycke också och hans tänder är fina och inget slitna - dock lite tandsten som ska skrapas.
        Märgben är ju väldigt hårda, så om hon får det ofta kan det nog slita rejält på tänderna kan jag tänka.
        Vad har du för ras/raser i henne? Vissa raser har problem med tänderna - fast det brukar framförallt vara tandlossning.
        Senast redigerad av Morrhoppan; 29 March 2012, 15:15.

        Kommentar

        • rudy
          • January 2012
          • 275

          #5
          renrasig american akita
          men det är ju det att hon flisade tanden rakt av inte det att dom slits längst ner på tänderna
          och hon får märgben kanske en gång var 3e månad

          Kommentar

          • Morrhoppan
            • December 2004
            • 6

            #6
            Ooooh, en riktig snygging du har med andra ord!!! Kan inte American Akita alls när det gäller tänder.
            Låter faktiskt jättekonstigt med hennes tänder. Var tredje månad känns inte ofta heller, för att slita ned tänderna så. Fast en tandfraktur kan nog komma av en enda gångs för hårt tugg på ett märgben elelr annat hårt.
            Hoppas hon inte har ont i alla fall och att det inte blir värre.
            Vore jag i din situation skulle jag för säkerhets skull lägga ned märgbenet helt och välja mjukare former av tuggben för aktivitet och tand. Det finns några specialare jag inte minns namnet på, av hud. De vanliga vita hudrullarna slafsar de ju ganska snabbt i sig, men den här ska visst tjockna lite och bli mycket segare så de har sysslesättning ett tag.
            Önskar dig och din hund lycka till!

            Kommentar

            • jenmad
              • March 2009
              • 579

              #7
              Hej!

              Googla "akita teeth" och du hittar en hel del information! T ex http://www.akitasbygoodomen.com.au/teeth.html

              Hälsningar
              Jennifer

              Kommentar

              • rudy
                • January 2012
                • 275

                #8
                tack tyvärr så stod det inget om hur man skulle kunna hjälpa till att stärka tänderna...

                Kommentar

                Arbetssätt...