Schäfer rasdelas ännu en gång...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Diozz88
    • September 2011
    • 341

    Schäfer rasdelas ännu en gång...

    I januari träder en ny avelsinriktning/lag ikraft hos schäferhundar från "internationella kennelsällskapet?"... Normalhårade delas från de långhåriga.. Detta innebär bland annat att långhåriga schäfrar får en egen utställningsklass vilket iofs e bra. Men däremot så får man inte para en långhårig med en korthårig och kalla det en schäfer vilket e helsjukt i mina ögon.. Som att inte schäfrarna e nog sönderavlade redan?!? Att nu dela på rasen ännu en gång gör ju inte att rasen kommer utvecklas till en friskare ras utan kommer garanterat att skynda på processen så rasen snabbare blir förstörd...

    Åsikter om detta?=)
  • Shepard

    • March 2003
    • 13992

    #2
    Tja, det låter ju, som mycket annat människor tar sig för när det gäller bl.a hund och kattraser, rätt dumt.

    Apropå schäfer, så var jag hos veterinären idag för att vaccinera katterna. På diskens framsida sitter en rad svarta siluetter av olika raser. Reagerade när jag såg den som skulle föreställa schäfern, för det var den där stackars utställningsschäfern, med alldeles för sluttande rygg. reagerade lite som sagt, men det kanske är den enda "schäfersiluetten" som finns, finns kanske ingen som föreställer den normala schäfern.
    "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
    Min profil
    Mitt galleri

    Kommentar

    • MrH
      • October 2010
      • 2825

      #3
      kan nog bara instämma, denna stackars ras har väl fått genomlida nog med elände genom all avel genom tiderna?!
      suck, människans dumhet slutar aldrig att förvåna mig...
      MrH ---> 175L SA kub

      Kommentar

      Arbetssätt...