Dog Whisperer.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Pickles
    • October 2009
    • 1155

    Dog Whisperer.

    För alla fantaster därute. ; )
    "They seek him here, they seek him there... Those Frenchies seek him everywhere. "
    ~25l vatten
  • Nubi
    • March 2009
    • 9026

    #2
    AHAHAHAH........Amen! Halleluja!
    Livet är som en kaka, kan innehålla spår av nötter

    Varför vara som alla andra, när man kan vara annorlunda
    Fiskbloggen

    Kommentar

    • Pickles
      • October 2009
      • 1155

      #3
      *Flinar* Jag är oftast rätt öppensinnlig, men ibland kan folk behöva lite distans. Låt Charlie Murphy servera den. XD
      "They seek him here, they seek him there... Those Frenchies seek him everywhere. "
      ~25l vatten

      Kommentar

      • åheim
        • April 2006
        • 13123

        #4
        Det där var ju en väldigt medioker komiker måste jag säga, tycker cesar millan är roligare och i motsats så är han ju bra på det han gör och kan sitt jobb


        cesar ruuules!
        Viva Leo Buscaglia

        Kommentar

        • Pickles
          • October 2009
          • 1155

          #5
          Visst är han duktig, men han Har en tendens att bemöda ALLA problem på samma vis... och verkar helt glömma bort att det finns beteendeproblem som kan lösas med positiv förstärkning och/eller mental stimulans.
          Har aldrig sett honom råda någon att gå spår eller ge hunden en utmaning med någon annan tankeverksamhet för att komma till rätta med en understimulerad jycke.

          Eller också gör han det, men det blir inte lika bra TV.
          Hur som helst tyckte jag att det var ett rätt bra klipp! ; D
          "They seek him here, they seek him there... Those Frenchies seek him everywhere. "
          ~25l vatten

          Kommentar

          • åheim
            • April 2006
            • 13123

            #6
            Men pickles det är JUST DET att han går till grunden med varför problemet uppstår med hunden! Han visar hur man tar kontrollen och när du har den så löser sig de flesta problem eftersom hunden har fattat vem som drar i trådarna och sätter reglerna! Givetvis ska man förstärka alla önskvärda beteénden och det lovar jag att Cesar gör men tv- serien går mer ut på att få bukt med människor som beter sig helt åt helsike som hundägare, för de är dem som är det stora problemet Sen tycker jag han hela tiden uppmanar till mental stimulans, fast mer på ett grundläggande plan som passar alla hundar, tex kontrollerade promenader (vilket är väldigt underskattat) och att utsätta hunden för dess rädslor! Jag tror det skulle blir rörigt att ta upp specifika mentala stimulansmetoder för olika raser...

            Däremot den där Jäkla tanten på gokväll (tror hon hete barbro) som håller på och slänger grejer i marken och uppmanar hundägaren till att låta arga o ryta åt hunden, hon borde ha en spark i arslet, hon gör mig vansinnig Hon håller bara på med avledning istället för att skapa förtoende och respect, då menar jag öm respect och inte genom hot och även respekt gentemot hunden!

            För att gå tillbaka till cesar, det är en genialisk och lätt metodik som ALLA kan lära sig utan problem, det är finessen med hans program!
            Senast redigerad av åheim; 14 December 2010, 22:15.
            Viva Leo Buscaglia

            Kommentar

            • Pickles
              • October 2009
              • 1155

              #7
              Nejnej, det är det han INTE gör. För det första angriper han om inte alla, så åtminstone de flesta problemhundar på samma sätt - med strypkoppel högt upp just över hundens strupe/käkfäste (där ett ryck i kopplet kan göra skada och faktiskt gör duktigt ont på hunden. Fick tipset att själv sätta in fingrarna strax bakom öronen och trycka till. Ouch!) och rörelse rakt fram för att trötta ut djuret fysiskt innan han påbörjar sin terapi...
              Alternativt om hunden är rädd, vilket ofta tolkas som aggressiv i amerikansk TV, utsätter han hunden för det den är rädd för tills den blir 'avstängd' och lägger sig ned. Alternativt hjälplös och bara stilla.

              Därtill använder han sig av både elhalsband och stackel (?) vilka båda är förbjudna i sverige av god anledning.

              Tror aldrig att jag har hört honom tipsa om spårträning för en jack russel eller vallning/bruksaktivitet för en BC?

              Jag tycker att det är trevligt att se hans hundar på centret - de verkar ha det bra där... men det finns Stora brister i karlns sätt att hantera hund och jag skulle inte vilja se gemene man gå omkring och träna sina hundar på det sättet.

              Go´kväll har jag aldrig tagit mig en titt på, så där tänker jag varken säga bu eller bä, men jag tror att sverige generellt kommit längre i hundhantering än amerikansk TV gjort.


              Jag var också positiv til programmet till en början och en god vän till mig som är utbildad hundinstruktör talade sig varm om hans metoder... men sedan började jag läsa på ordentligt och, nej, det är absolut ingenting jag tycker att man ska syssla med.
              Senast redigerad av Pickles; 15 December 2010, 18:33.
              "They seek him here, they seek him there... Those Frenchies seek him everywhere. "
              ~25l vatten

              Kommentar

              • åheim
                • April 2006
                • 13123

                #8
                Ursprungligen postat av Pickles
                ma sätt - med strypkoppel högt upp just över hundens strupe/käkfäste (där ett ryck i kopplet kan göra skada och faktiskt gör duktigt ont på hunden. Fick tipset att själv sätta in fingrarna strax bakom öronen och trycka till. Ouch!) och rörelse rakt fram för att trötta ut djuret fysiskt innan han påbörjar sin terapi...
                Alternativt om hunden är rädd, vilket ofta tolkas som aggressiv i amerikansk TV, utsätter han hunden för det den är rädd för tills den blir 'avstängd' och lägger sig ned. Alternativt hjälplös och bara stilla.
                Cesar har inget att göra med de instruktioner du fått om att trycka in fingrarna bakom öronen, så ta inte upp det här! När en hund är i röd zon alltså helt okontrollerbar så lägger han hunden på sidan tills den slappnar av och för att återställa hierarkin där människan är ledaren, hunden blir inte psykiskt knäckt av detta! En rädd hund kan handla på två sätt 1. fly 2. anfalla och ofta leder rädsla till ett anfall men cesar gör alltid skillnad på osäkerhet (rädsla) och dominans (aggressivitet)! Kopplet sätter han högt på halsen endast för att kunna få kontroll på stora hundar med starka nackar men han missbrukar inte sin styrka utan lätta ryck bara!
                Ursprungligen postat av Pickles
                Därtill använder han sig av både elhalsband och stackel (?) vilka båda är förbjudna i sverige av god anledning.
                Han klargjorde tydligt att han inte förespråkar användandet av dessa halsband! Han tillät en övning med "daddy" för att han skulle undvika kontakt med ormar just för att det finns mycket skallerorm i usa och hunden kan lätt bli biten om du har den lös och den inte har respekt för den! De använde den lägsta effekten och kan väl jämföras med ett litet nyp på halsen med tillräcklig för att "daddy" reagerade på att det var nåt på hans hals!
                Ursprungligen postat av Pickles
                Tror aldrig att jag har hört honom tipsa om spårträning för en jack russel eller vallning/bruksaktivitet för en BC?

                Jag tycker att det är trevligt att se hans hundar på centret - de verkar ha det bra där... men det finns Stora brister i karlns sätt att hantera hund och jag skulle inte vilja se gemene man gå omkring och träna sina hundar på det sättet.

                Go´kväll har jag aldrig tagit mig en titt på, så där tänker jag varken säga bu eller bä, men jag tror att sverige generellt kommit längre i hundhantering än amerikansk TV gjort.


                Jag var också positiv til programmet till en början och en god vän till mig som är utbildad hundinstruktör talade sig varm om hans metoder... men sedan började jag läsa på ordentligt och, nej, det är absolut ingenting jag tycker att man ska syssla med.
                Han tränar (uppfostrar) problemhundar och är väl inget gemene man behöver hålla på med dagligen förstår du väl! Vad är det för brister i hans metoder tycker du? och vad var det du läste på då?
                Senast redigerad av åheim; 15 December 2010, 22:58.
                Viva Leo Buscaglia

                Kommentar

                • karrokaja
                  • March 2006
                  • 5388

                  #9
                  just programmet är ju en liten soppa...

                  Det är ju amerikansk tv som ska sälja bra. så dom visar ju bara dom actionladdade scenerna
                  Och det flesta hundar i showen är ju totalt "nedgångna" så där behövs lite hårdare tag eller hur man ska säga det.

                  så finns det ju många gånger när han bara går in i ett rum och har den där energin han snackar om. och hunden är helt lugn, han har inte ens tittat på den
                  Sen gör han några "TSS" för att visa hunden och problemet löst

                  Ni ska titta på detta southpark avsnitt! helt sjukt jävla roligt! självaste cesar millan som "tränar" jobbiga eric cartman
                  Vad ska man ha en "guldfiskskål" till?
                  kasta skålen! alternativt använd den som rymdhjälm när du nångång leker astronaut
                  Ursprungligen postat av SimonSaysBaka
                  I skolan fick jag lära mig att det Karrokaja som skapade jorden. Antar att hon blev less på sina fiskar

                  Kommentar

                  • Pickles
                    • October 2009
                    • 1155

                    #10
                    Börjar ångra att jag drog igång det här. *Dumdidum*
                    Frågan diskuteras flitigt på många, många andra forum. Menmen..

                    Nu ska jag försöka uttrycka mig så att jag inte låter som en självutnämnd expert, för det är jag inte. Långt ifrån expert. Jag har ingen instruktörsexamen och är ingen etolog... men somliga saker behöver man inte vara särskilt upplyst för att ta avstånd ifrån.

                    Elhalsbandet är en god början. Avsnittet med Daddy och ormen har jag inte sett, men väl ett avsnitt när han använde chockhalsband på en schäfer som jagade familjens katt.
                    Katten sattes i bur framför nosen på hunden, och när jycken började bli uppjagad fick han en elchock - och blev så rädd att han tjutande försökte gömma sig under soffan.
                    Stackel används flitigt.
                    Det tunna stryphalsbandets verkan förklaras på ett vettigt sätt här, i den här artikeln: http://www.hundstunden.se/artikelvisa.php?arg1=53
                    Ryck i kopplet är överhuvudtaget ingenting jag trivs med, och i serien har jag i flera fall sett hud hunden hängt sig själv i kopplet tills dess den slutligen, efter mycket kamp, lagt sig ned på sidan.
                    Det ser rätt otrevligt ut.

                    Sedan är det klart att han hanterar mycket extremfall, men en hund som blivit osäker - agressiv bygger nog inte upp särskilt mycket förtroende för sina människor på det här viset. Man dövar symptomen snarare än problemet.
                    Om hunden är rädd eller ängslig utsätter han ibland hundarna för rädslan tills den 'stänger av'. Det fanns i en tid i NH-hanteringens vagga när någon kom på att de kunde stoppa in båkiga/skygga hästar i en låda som sedan fyldes upp med korn eller sand så att hästen inte kunde röra sig. Huvudet stack ut genom en lucka så att hästen därefter kunde utsättas för fladdrande paraplyer, pressenningar, pistolskott och annat skrämmande utan att kunna fly.
                    Till slut gav hästen upp och kunde ledas ut ur boxen. Lugn. Inlärd hjälplöshet.
                    Lite extremt, men principen är densamma.

                    'Dominanstänket' där man både först och sist ska stå över sin hund och trycka ned den med alfarullningar är helt enkelt inte riktigt med längre, vi vet lite bättre än så nuförtiden. ; )
                    Modern hundlitteratur och kursmaterial riktar sig åt helt andra håll, mot god kontakt med hunden, främst genom positiv förstärkning och kamratskap. Det går förmodligen inte på en halvtimme, men jag vet inte om jag tror på en metod som man kan 'kickstarta'.

                    Danmark har helt tagit avstånd ifrån hans program och sänder dem inte längre, jag tror att norge är på väg också (å andra sidan förbjuder de ju hundraser också.. *vissel*). Svenska brukshundsklubben har gått ut i media med sitt ogillande (kunde inte hitta meddelandet, men söker vidare.).. även i amerika kritiseras han för onödigt hårda tag.
                    Mannen har inte heller någon utbildning, vilket jag nog tycker att man ska ha på fötterna innan man går ut och säljer sig som problemhundsterapeut.

                    Puh!

                    Sedan behöver jag naturligtvis varken titta på showen eller anamma hans tekniker på djuren omkring mig, utan kan vara sailg i min tro att mina hundar är lyckligare om jag låter bli. ^^
                    Det jag tycker är tråkigt är när gemene man, efter att ha sett programmet, tror sig vara hundtränare nog att ta sig an poblemhundar eller börjar mixtra med olika redskap på sina egna djur utan att rådfråga instruktör och få direkthjälp.

                    Energipratet är skönt tycker jag dock, och han är duktig på att hjälpa upp många hundägares självförtroende genom att visa att problemet Går att lösa. Förespråkandet av motion är ju också toppen - amerikanarna har missat någonting Totalt där verkar det som.
                    Dessutom jobbar han hårt med välgörenhet för olika hundändanmål har jag förstått. Tummen upp!

                    Här är lite läsa!
                    http://ghk.hundkontakt.se/Jensen-dominans.htm - riktigt bra artikel. Etologi.
                    http://pitbulljungle.blogspot.com/20...whisperer.html - amerikansk artikel


                    Karro - Klart att det är en soppa, det är ju TV! XD
                    Synd bara att det ska få sådan genomslagskraft.
                    Senast redigerad av Pickles; 16 December 2010, 11:05.
                    "They seek him here, they seek him there... Those Frenchies seek him everywhere. "
                    ~25l vatten

                    Kommentar

                    • Pickles
                      • October 2009
                      • 1155

                      #11
                      Såg nu när jag googlade att den här diskussionen varit på tapeten tidigare i år. Kanske lika bra att vi läser igenom den istället, för jag är rätt säker på att det mesta man kan komma på att säga i så fall redan sagts. ^^
                      "They seek him here, they seek him there... Those Frenchies seek him everywhere. "
                      ~25l vatten

                      Kommentar

                      • qenzo
                        • February 2005
                        • 1747

                        #12
                        Okej.. ser att tråden har några veckor på nacken men känner mig manad att säga nåt iaf..
                        Jag är "gammal" sbk'are, instr allmänlydnad. När jag efter många års flängande, bruksande och lydande hit och dit tappade intresset hade jag sedan flertalet år följt denne man. Dvs långt innan han blev tv-kändis.
                        Eftersom jag införskaffat mig i en hund totalt avsaknad av några som helst bruksegenskaper (dobermann till trots) tänkte jag "here goes" och slutade tala till min hund när jag önskade något av honom. Istället visade jag med kroppen vad jag ville och tro på f*n... sprättgöken är idag en rel lugn hund. Det har tagit tid, det har tagit år faktiskt eftersom jag inte vågat ge mig på något jag endast läst och talat om. Men prova går ju! Jag är nöjd med min hund idag. Jag kan fortfarande inte ha honom lös utomhus men när jag slutade kommendera honom till allt, vilket är en STOR del av brukslivet, slutade han stirra runt överallt. han "landade".

                        Läser man CM's böcker, ser hans program och ffa, för en dialog med honom, kommer man snart fram till att synen på djur i USA och Sverige är lååångt ifrån varandra. men man får också fram information där han TYDLIGT talar om att en hund KRÄVER aktivering, inte bara promenader. En av hans filmer (vol.4 sit and stay..) handlar det enbart om olika träningsmetoder, dvs lydnad, och han vänder sig i den filmen till de tränare HAN använder sig av En av metoderna är dessutom det vi som mest använder oss av i Sverige, dvs positiv förstärkning och demonstreras på en Berner Sennen valp.
                        Ang elhalsbanden säger CM så här : "I believe any tool that works for you and that you feel comfortable with ethically - - including an e-collar -- is acceptableas long as you know how to use the tool 100% correctly and that it ultimately creates a positive impact or produces positive behavior in the dog. " och "You the owner have to do your research and perhaps consult a professional or vet before you attempt to use the tool, because, in the wrong hands or used improperly, it can indeed create a traumatic experience for your dog.
                        Samma sak sägs om stackel Sedan går det inte att sticka under stol med att stackel är det vanligaste halsbandet i USA, det används t.o.m på hundar av dvärghundras. Men det kan knappast läggas på CM's axlar

                        Ja det här blev snabbt en roman Men jag är för de flesta av CM's metoder. MEN som jag, tusentals svenskar och inte minst CM själv säger... man bör konsultera en prof instr innan man ger sig på det själv
                        Var det meningen att du skulle ta åt dig personligen?

                        Kommentar

                        • Slingersvans
                          • April 2004
                          • 6

                          #13
                          Det hade varit roligare om det inte vore som gjort av en CM-hatare från Vovve.
                          Då är den här bättre: http://www.youtube.com/watch?v=Vc7myT8V1jM
                          Papegojslav till tre - fd. fiskägare men gav upp våren 2006 då mitt nyuppstartade kar totaldog efter att en ny liten firre introducerats.

                          Kommentar

                          Arbetssätt...