Lämna bort hund

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • M-L
    • September 2009
    • 183

    Lämna bort hund

    Hej, jag har lite tankar & funderingar, och vill ha andras åsikter. Är det mer "rätt" att lämna bort eller sälja en hund för att det inte är rätt kön och man vill avla och sedan köpa en annan. Än om man är i behov av att lämna bort sitt djur pga t ex ändrade familjeförhållanden, tidsbrist, eller liknande??
  • hannesc
    • December 2009
    • 13085

    #2
    för att det inte är "rätt" kön tycker jag inte. men om familjeförhållanden förändras så att det inte går längre så måste man nog göra det. men inte för att man inte "orkar" ta hand om den.

    Kommentar

    • jenmad
      • March 2009
      • 579

      #3
      Alltid bättre att hunden är i ett hem där den är älskad än att den tvingas vara kvar och säkert känner att den "är i vägen". Men älskar man sin hund och den har "fel" kön så kan man ju faktiskt skaffa en till. Har man en hane och vill ha en tik istället kan man ju kastrera hanen och ha den kvar. Men vill man inte ha kvar den tycker jag som sagt att det är bättre att den omplaceras. Hundar har en enorm förmåga att anpassa sig till nya hem!

      Hälsningar
      Jennifer

      Kommentar

      • M-L
        • September 2009
        • 183

        #4
        Jag håller med. Kloka inlägg . Det är så lätt och döma andra, även att man gjort ungefär samma sak men av annan anledning. Det viktiga är väl ändå att hunden får det så bra som möjligt.

        Kommentar

        • Hepzheba
          • June 2010
          • 104

          #5
          Jag tycker egentligen inte att "fel kön" är tillräcklig anledning att lämna bort en hund. Men samtidigt så är det ju bättre att hunden kommer till ett hem där ägarna faktiskt vill ha den. Jag förstår inte hur man helt plötsligt kan komma på att det är fel kön på hunden. Man måste ju ha vetat könet när man köpte den och jag tycker inte att man bara går och impulsköper en hund O.o

          Kommentar

          • Agnez
            • February 2007
            • 337

            #6
            Ursprungligen postat av Hepzheba
            Jag tycker egentligen inte att "fel kön" är tillräcklig anledning att lämna bort en hund. Men samtidigt så är det ju bättre att hunden kommer till ett hem där ägarna faktiskt vill ha den. Jag förstår inte hur man helt plötsligt kan komma på att det är fel kön på hunden. Man måste ju ha vetat könet när man köpte den och jag tycker inte att man bara går och impulsköper en hund O.o
            Håller med föregående talare. Varför inte skaffa "rätt" kön från början? Nästan lite som barnen, läs flickor, i Kina.
            Agnez

            Kommentar

            Arbetssätt...