Även små hundbett kan vara farliga

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • erikthur
    • March 2004
    • 9953

    Även små hundbett kan vara farliga

    Hundbett gav kvarstående dövhet - Capnocytophaga canimorsus orsakade allvarlig infektion med sepsis
    Killies is a lifetime passion
  • Lilla Damen
    • February 2008
    • 2649

    #2
    Säkert... små sår och fattiga vänner skall man vara rädd om. Behövs dock ingen hund för att få blodförgiftning, jag lyckades få det efter en operation i pekfingret. Konstig sjukdom... gick från "frisk" till mycket sjuk på ett par timmar. Minneslucka på 12-15timmar, där jag bla transporterades från ett sjukhus till ett annat och fick en "kabeldosa" fastsydd i jumsken med ett antal tampar för dropp...

    Kommentar

    • VisualDarkness
      • February 2010
      • 7417

      #3
      Jag fick min blodförgiftning genom en lunginflammation och det var ingen höjdare vill jag lova! Låg däckad på sjukhus i flera dagar och kände av det i månader efter.

      Att råka ut för detta från hundbett verkar vara väldigt ovanligt idag men den är däremot ganska farlig då man idag är så restriktiv med antibiotika. Om jag förstått saken rätt är en av de största anledningarna till minskningen att man numera oftare vaccinerar hundar. En billig försakran för både hund och människa som dessutom är ett krav om du vill ha med hunden till utlandet.
      180l Sällskap:
      http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=648
      60l Asien:
      http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=663

      Kommentar

      • Nubi
        • March 2009
        • 9026

        #4
        Ursprungligen postat av VisualDarkness
        Om jag förstått saken rätt är en av de största anledningarna till minskningen att man numera oftare vaccinerar hundar. En billig försakran för både hund och människa som dessutom är ett krav om du vill ha med hunden till utlandet.
        Förstår inte vilken vaccination du syftar på.
        För att åka utomlands måste man vaccinera hund mot rabbies och ta blodprover så att att se om djuret har godkänd mängd antikroppar mot rabies.

        Nu förtiden rekomenderar veterinärer hundägare att ta en "årlig" vaccination mot: Parvo (hundpest), Valpsjuka, HCC (smittsam leverinflammation)



        Det finns många hund ägare som inte vet /struntar i den årliga vaccinationen från att hunden är 1 år.
        De tror att hundar inte behöver fler vaccinationer efter att valpen blivit 1 år.
        Livet är som en kaka, kan innehålla spår av nötter

        Varför vara som alla andra, när man kan vara annorlunda
        Fiskbloggen

        Kommentar

        Arbetssätt...