hur gör jag om jag möter en galen hund?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Yollis
    • February 2010
    • 479

    #31
    jag måste erkänna, jag har aldrig mött en arg&galen hund, däremot möter jag rädda hundar varje dag!
    Fan va de skäller och gör sig till, man kan ju bli döv för mindre... Men så kommer ju jag med en svart hanhund men ca 85 i mankhöjd och ca 90 pannor i vikt ;o) Dessutom äldst i alla lägen...
    /Cicci - akvarie-rookie! ~100l fiskburk, projekt m bilder

    "Happy Wife - Happy Life"

    Kommentar

    • Katharina
      • December 2006
      • 4045

      #32
      Ursprungligen postat av jenmad
      Det beror ju på hur "galen" hunden är. När jag haft egen hund med mig, som jag ville skydda, så gick jag emot den främmande hunden och sa bestämt åt den att gå hem.
      När det inte funkar (i ett fall av många) undvek jag hunden istället. Ingen ögonkontakt, inte prata med den, ingenting helt enkelt.
      En mycket hundrädd person som jag pratat med fick lära sig att just ignorera hunden, och kroppsspråk är utmanande. Att bara snegla på hunden och att inte gå rakt emot hunden är inte hotande/utmanande. Så just nu, utan egen hund, skulle jag hålla koll på hunden men inte prata med den eller titta rakt på den. När jag har en egen hund att skydda säger jag åt den främmande hunden att "gå hem" alternativt hotar den med mitt kroppsspråk så att den lämnar mig och min hund ifred.
      Hälsningar
      Jennifer
      Mycket bra svar... Jag slapp skriva ett så långt inlägg..

      Men jag måste lägga till, om en hund kommer i en regelrätt attack så: stanna och stå stilla, när hunden är en bit ifrån så ryt till "Gå härifrån" lr nått sånt och peka samtidigt..
      Men då ska det vara en regelrätt attack.. Om den kommer skuttande i godan ro så ignorerar jag och går lugn vidare..
      Ha dé bäst... Tina

      Kommentar

      • Nubi
        • March 2009
        • 9026

        #33
        man kan göra tokdansen oxå, då ska man sprattla med händer armar, fötter ben, så de inte får något bra grepp, helst ska man dreggla lite och ha en stirrig blick.

        Något i denna stil men lite mer ryckigt
        Se alla dina favoriter bland videor och musik, ladda upp originalinnehåll och dela allt med vänner, familj och hela världen på YouTube.


        Livet är som en kaka, kan innehålla spår av nötter

        Varför vara som alla andra, när man kan vara annorlunda
        Fiskbloggen

        Kommentar

        • Yollis
          • February 2010
          • 479

          #34
          Ursprungligen postat av Nubi
          man kan göra tokdansen oxå, då ska man sprattla med händer armar, fötter ben, så de inte får något bra grepp, helst ska man dreggla lite och ha en stirrig blick.

          Något i denna stil men lite mer ryckigt
          Se alla dina favoriter bland videor och musik, ladda upp originalinnehåll och dela allt med vänner, familj och hela världen på YouTube.


          SO U THINK U CAN DANCE AAY? hahahahahaaaaa, jag dör av skratt, Hunden borde rimligtvis springa bort med svansen mellan benen
          /Cicci - akvarie-rookie! ~100l fiskburk, projekt m bilder

          "Happy Wife - Happy Life"

          Kommentar

          • Nubi
            • March 2009
            • 9026

            #35
            Ursprungligen postat av Yollis
            SO U THINK U CAN DANCE AAY? hahahahahaaaaa, jag dör av skratt, Hunden borde rimligtvis springa bort med svansen mellan benen
            EXAKT Skräm hunden. Den taktiken borde funka mkt bättre än ignorera eller spela död
            Livet är som en kaka, kan innehålla spår av nötter

            Varför vara som alla andra, när man kan vara annorlunda
            Fiskbloggen

            Kommentar

            • bossep
              • March 2010
              • 4447

              #36
              Ursprungligen postat av Nubi
              man kan göra tokdansen oxå, då ska man sprattla med händer armar, fötter ben, så de inte får något bra grepp, helst ska man dreggla lite och ha en stirrig blick.

              Något i denna stil men lite mer ryckigt
              Se alla dina favoriter bland videor och musik, ladda upp originalinnehåll och dela allt med vänner, familj och hela världen på YouTube.


              Jag tror mer på den här varianten!
              Getting off the NYC subway I ran into this breakdancing at the station. (Nobody whining about not true bboy was forced to watch) The song is "We gonna rock i...

              Men Gällivarehäng är ett måste som säkerhetsåtgärd.
              “You can’t see the future if you don't know the history.”
              "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
              Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

              Kommentar

              • Nubi
                • March 2009
                • 9026

                #37
                Idag var jag, sambon och hunden ute. Hunden gick före (lös) och vi gick 4 m bakom.
                Vi ser en kvinna som håller i en mellan schnauzer (felstavning I know). Hunden får syn på oss börjar skälla. Sambon reagerar för han säger "den där blir ju hetsad av henne"
                när jag tittar så står hunden på bakbenet och damen håller i hundens halsband så den inte kan stå med alla fyra på marken. Hunden blir bokstavligen hetsad av att vi går förbi.

                Tittar en snabbis för att checka sinnestillståndet på hund, ras, storlek och kön.
                det är en automatisk grej jag gör. Tik och terrier.

                Ialf, i samma veva som jag tittar bort hör jag henne ropa "nej nej stanna" Hunden springer mot våran som fortsätter att gå (han är fokuserad på badstället som ligger 30m bort) och jag ser hur hon springer förbi oss, först hunden och sen matte.

                Hunden går fram till Lex och de nosar på varandra, båda lite spända, sen flyger hon på honom. O_O! Han har inte ens varit i hennes rumpa och hon flyger på.
                Lex kommer emot mig (står 3m ifrån) och tiken efter, Lex krockar in i mina ben, jag sparkar bort den andra hunden och ryter i ordentligt.
                Tiken blir helt paff och tappar bort sig lite, tittar på som säger "stanna" och tittar på matte, Sen försöker hon IGEN, då röt jag i ordentligt med ett NEJ SITT!

                Hunden lyssnade, matte förklarade att det inte var hennes hund. Hon bad tusen ggr om ursäkt. Jag tyckte synd om kvinnan. Förstår henne, pinsamt när kopplet lossnar från halsbandet.

                Stolt över att min hund kom tillbaka till mig och såg till att jag försvarade honom

                Jag skulle ha testat och kört dansstegen men jag glömde totalt bort det *skratt*
                Senast redigerad av Nubi; 11 June 2010, 18:25.
                Livet är som en kaka, kan innehålla spår av nötter

                Varför vara som alla andra, när man kan vara annorlunda
                Fiskbloggen

                Kommentar

                • Porre94
                  • January 2010
                  • 52

                  #38
                  jag tror jag skulle satsa på en välinriktat spark å sen springa därifrån

                  Kommentar

                  • Nubi
                    • March 2009
                    • 9026

                    #39
                    Jag har aldrig varit orolig av mig (i Sverige) när man passerar andra hundar. Jag läser av hundar riktigt bra, jag vet att det är aldrig hunden som är fel på, det är den som håller i kopplet. bla bla bla

                    Men jag kan inte låta bli att få rysningar varje gång vi går förbi ett hus (måste passera det huset för att komma till den vägen som leder hem till oss)
                    I det huset bodde ett äldre par som sålt huset. In flyttade en barnfamilj (barnen är tonåringar) och två hundar, en söt liten jakthund som mest viftar på svansen och är mkt intresserad av oss, hane, och så en rodeshian ridgeback. Tik. Husse kan hantera den, han har den lös och han kan få henne att lyssna, när han har rytit i ordentligt. Matte lyssnar den inte till för 5 öre. Hon har ialf (matte) vett att använda koppel på hunden.
                    Den tiken kommer i 180 mot staketet, gör så staketet börjer sig när hon gör utfall. riktigt ruggigt. Om ägarna står på tomten säger de ingentin, de hindrar aldrig tiken från att göra sina hemska utfall. TUR att det finns ett staket som håller henne på avstånd.

                    Jag fick höra av dagmatten att den gjort utfall och smitit från tomten 2 ggr. och rusat ut mot daghundarna, som tur hade dagmatten fått tag på tiken och hållt henne i halsbandet. Daghundarna (inkl min egen) hade stått bakom dagmatten och inga var ett dugg intresserade på att gå fram.

                    Jag har sagt till husse att han bör ha mer koll på tiken om han ska cykla med hundarna, att han borde ha koppel åtminstone, eller flexikoppel när de cyklar. Han sa "skit i det du" O_O !! mina instinkter säger att Det kommer att komma en dag då tiken flyger på en annan hund. Jag hoppars bara inte att det blir min hund.

                    Don't get me wrong. Jag älskar alla djur! Jag vill rädda alla djur som jag hittar, jag blir ledsen över varje djur som blivit påkörd längst med motorvägen, men jag önskar livet ur denna hund. Hade jag ett gevär med ljuddämpare hade jag använt den.
                    Livet är som en kaka, kan innehålla spår av nötter

                    Varför vara som alla andra, när man kan vara annorlunda
                    Fiskbloggen

                    Kommentar

                    • karrokaja
                      • March 2006
                      • 5388

                      #40
                      spola till 0:34 då kommer den igång! Den ultimata skrämma-hund-dansen

                      När jag var hemma hos morsan och hoppade matta i trädgården så såg jag en ofantligt stor hund hoppa runt i grannens trädgård.
                      Jag vet att dom är hundrädda och situationen spelades upp för mej, en vättskrämd lönfet svennekärring som skriker som en stucken gris.
                      En ofantligt stor unghund som tror att det hela är en rolig lek.

                      Jag hämtade våran hund för att locka över den främmande hunden till våran tomt.
                      Men jag var samtidigt lite rädd. Men hunden såg glad ut, lite vilsen och förvirrad, men inte hotfull.
                      Den lekte med våran hund raija, men den var otroligt skygg för mej.
                      Jag försökte flera gånger att fånga in den, men den hopade smidigt undan.
                      Till slut lyckades jag få den att springa förbi mej, tillräckligt nära för att kunna stryka handen över ryggen.
                      När jag gjorde så och hunden kände min hand, så blev den helt lugn.
                      Helt sjukt tyckte jag... Den var vättskrämd innan, det var alltså bara våran tik som höll den i närheten.
                      Och när den kände min hand så blev den cool.
                      Jaja. Koplade den gav den lite mat (den var pinnsmal) lite vatten, sen lät jag den sitta och ta det lite lungt.
                      Efter en timme ungefär så hör jag värsta skriket.

                      "Helvete!! Vafan Gör du HÄR!!! HUNDJÄVEL!! KOM HIT!!"
                      En fyllekärring kommer in i trädgården, hunden börjar yla av rädsla, den pissar ner hela marken, den lägger sej på rygg och gnyr.
                      Detta var det värsta jag har sett.
                      Kärringen brakar in genom häcken, Bankar hunden i skallen hårt som bara fan. Och hunden blir typ snurrig av smällen.

                      "men hörrö! Ta det lungt med hunden!"
                      "är det din hund eller?? när juste"
                      "Men du behöver inte slå den!!"
                      "Den sprang ju bort, den ska lära sej att aldrig göra så igen"
                      "Tycker inte att det är så konstigt att den sprang bort"
                      "Och vafan menar du med det??"
                      "Men du slår ju den!! klart som fan att den inte vill bo hemma hos dej och din sprit"
                      "ska jag anmäla dej eller?"
                      "vadå för?"
                      "du har ju stulit min hund"
                      "Ge dej!! gå härifrån tokkärring"

                      Hon släpar hunden med sej! Alltså detta är helt sjukt, hunden är så jävla rädd för den där tanten.
                      Hela tiden titta den tillbaka på mej, det enda den vill är att komma till någon som bara klappar den över ryggen, ger den mat och kärlek.

                      Försökte hitta tanten för att anmäla henne, men hunden hade varken skattemärke eller tattuering så jag kunde inte få några ägaruppgifter.

                      Så sorgligt!
                      Vad ska man ha en "guldfiskskål" till?
                      kasta skålen! alternativt använd den som rymdhjälm när du nångång leker astronaut
                      Ursprungligen postat av SimonSaysBaka
                      I skolan fick jag lära mig att det Karrokaja som skapade jorden. Antar att hon blev less på sina fiskar

                      Kommentar

                      • akvavirum

                        #41
                        Fan vad jobbigt - sånt ger mig ont i magen - inget snack om var man har sympatierna där.
                        Såna människor önskar jag skottpengar på - finns ingen ursäkt alls !
                        /Lotta

                        Kommentar

                        Arbetssätt...