Funderar på att skaffa Bulldog

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Danne och Anzo
    • May 2007
    • 509

    Funderar på att skaffa Bulldog

    Vi går som bäst och överväger att skaffa ny hund och den ras som känns mest aktuell är en Brittisk Bulldog då vi bägge tycker att denna ras verkar lagom stor, aktiv och sällskaplig.
    Lite funderingar dock, är det något mer man bör veta om med dessa annat än att de lätt får eksem, luftvägsproblem och att de ofta måste förlösas med kejsarsnitt? Vill bara vara säker på att det inte finns några vanliga problem eller annat med just denna ras som vi missat.

    Har försökt att läsa på mycket på nätet men att fråga här på Zoopet vet jag av erfarenhet kan ge oss mycket tips och annat.

    P.s Vi är inga hundnybörajre på något vis utan bara nya med just denna ras (om det nu blir den) D.s
    600 Liters Malawi
    129 Liter Saltvatten
  • Tobbe R
    • May 2009
    • 654

    #2
    Det är väl så att bulldoggen har fått representera själva begreppet osund avel. De problem som du själv nämner är kanske tillräckligt för att man ska tänka om, till det kommer betydligt större problem med leder än vad som kan kallas "normalt". Inget underligt i sig när rasstandarden uttryckte att 85% av vikten skulle ligga fram. Krumma ben på en tung hund kan inte ge annat än problem.
    Mentaliteten är säkert inget problem, de brukar anses som stabila och vänliga, andningsproblemet med snarkande ljud även när de är vakna kan dock missuppfattas av andra hundar som morrningar.
    Personligen hade jag aldrig köpt en hund som inte orkar gå lika långt som jag själv i skogen, men ska den bara ligga i soffan så varför inte?

    Tobbe
    terrierägare

    Kommentar

    • Danne och Anzo
      • May 2007
      • 509

      #3
      Just att det är en hund som inte har ett jättelikt motionsbehov passar oss ganska bra. Ledproblemen var jag "halvmedveten" om, har läst en del på SKEB hemsida där probleen nämns men det står också,om jag inte helt missförstår,att rasstandarden nu har ändrats för att premiera hundar med hälsosammare kroppsform, t.e.x föredras nu mindre huvuden och bredare bäcken för att underlätta födsel utan kejsarsnitt. Vet inte hur långt detta hunnit slå igenom dock, tar ju ett antal generationer innan det blir någon nämnvärd skillnad.
      Tack för svaret, ger en hel del saker att ha i åtanke vid valet av hund, precis vad vi var ute efter!
      600 Liters Malawi
      129 Liter Saltvatten

      Kommentar

      • Tobbe R
        • May 2009
        • 654

        #4
        Den äldre rasstandarden har gällt i 100 år, cirka, och det tar mer än några få generationer att ändra på det. Det lär också vara så att det inte finns några bulldoggar som har helt friska höftleder men det har jag bara läst Wiki och sådant om och inga officiella siffror.
        Tobbe

        Kommentar

        Arbetssätt...