HjÄÄÄlp!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • annaes
    • February 2010
    • 15

    HjÄÄÄlp!

    När vi släpper våran hund lös i skogen så brukar det gå jättebra. Men ibland så får han ett galet ryck och bara springer iväg (antagligen något intressant i skogen som han hört eller någonting). Iaf, då går det inte att kalla in honom. Det känns som om vi gör allt för att få tillbaka honom, men icke då.

    Nu till själva frågan. Hur ska man då göra när han väl kommer tillbaka?
    Säg att man kanske ropar "kom!" eller något. Ska man då bara ignorera honom eller bestraffa (för att han hade sprungit bort)?
    Jag känner mig allmänt förvirrad av det här, och behöver verkligen hjälp!

    Tack på förhand
    /Anna
  • Christoffer_G
    • September 2009
    • 371

    #2
    kan ju öva inkalning lite nätt inomhus och sedna gå på inkallning utom hus med ett långt rep så slipper man att hunden springer iväg=)

    Kommentar

    • RobFrazie

      • May 2010
      • 842

      #3
      En faktiskt väldigt bra grundregel är!
      Belöna när hunden gör rätt!

      Hunden förstår inte vad den gjort för fel när den varit iväg en runda och kommer tillbaka!
      Gör som Christoffer säger, träna inkallning inomhus med godis. Sedan utomhus!

      Flera gången dagligen! Låt hunden gå omkring, kalla in och beröm!
      Beröm genom smekning/klappning eller godis!

      Om hunden springer iväg som den gör nu.. belöna den när den kommer tillbaka, ej bestraffa! bara belöna när den kommer tillbaka!
      720L Soppa
      200L Asien
      Räkvas
      65L Betta

      Kommentar

      • Pickles
        • October 2009
        • 1155

        #4
        Exakt min åsikt. Duktig hund när han kommer! Annars blir man hastigt en av de där människorna vars hund ränner åt andra hållet så snart man höjer rösten.

        Kom gärna överens om ett specifitk kommando. "Hit" eller "kom" funkar finfint.. men om man har en jaktbenägen ras (jack russel till exempel ; ) ) kan man ibland behöva en skarpare signal. Jag brukade pipa i en hjorthornsvissla när jag serverade mat då Kailzie var yngre, och om jag tar till den i skogen dessa dagar avbryter hon till och med jakt på en sprintande hare. Fantastiskt effektivt.
        "They seek him here, they seek him there... Those Frenchies seek him everywhere. "
        ~25l vatten

        Kommentar

        • pumis-69
          • May 2010
          • 25

          #5
          ordets betydelse

          Detta är nog den vanligaste frågan på hundklubben. Hur får man en 100 % inkallning? Den består av många delar. Kan hunden ordets innebörd? Är ordet inlärt, de kan man testa sig fram. Har man tränat inkallning med störning (ex hundarsom dyker upp) och i olika miljöer? Där det kan bli fel utan att du behöver oroa dig. Ex vända och gå iväg efter en inkallning. Låssas göra något spännande i marken tex göm lite godiseller gömma dig. Bli intressant lek med din hund utan godis eller leksak. Har man en intensiv hund kan man få hjälp av medhjälpare att köra bort hunden.

          Vidare är du som matte/husse intressant, har du bra belöningar, är du konsekvent, ser hunden upp till dig. Det ska vara lönsamt att göra rätt.

          När hunden drar iväg och du vet att han inte kommer att lyssna ropa då inte på honom. Då tappar ordet sin betydelse. Ropa sällan mer en en gång, hundar hör sällan dåligt. Bli inte arg när hunden väl kommer, hundar tänker i nuet och förstår inte varför du blir arg. Om du vill visa ditt missnöje var arg hela tiden från det att hunden inte lyssnar tills den tar kontakt dvs ser på dig även på avstånd då blir du genast glad igen.

          Det gäller också att vara observant och se när hund fixerar sig vid något intessant, bryta beteendet innan den gör fel. För en hund använder ett sinne i taget. Tex hunden känner lukten av vilt eller ser vilt då hör den väldigt dåligt.
          Bygg upp en bra relation till hunden så brukar resten fungera också.

          Kommentar

          • Nubi
            • March 2009
            • 9026

            #6
            Vore intressant å veta vad det är för hundras och ålder på din hund.
            Underlättar en hel del

            Tips är att köra sele och långlina på minst 20meter, när man har hunden lös.
            Livet är som en kaka, kan innehålla spår av nötter

            Varför vara som alla andra, när man kan vara annorlunda
            Fiskbloggen

            Kommentar

            • Porre94
              • January 2010
              • 52

              #7
              vår lokala kendel har en klick sak så kommer hundarna rusande in för att för belöning (för att dom kom tillbacks) och sona där "klick saker" finns att köpa på grangården ;P

              Kommentar

              • Pickles
                • October 2009
                • 1155

                #8
                Annaes har ju startat ett antal trådar med frågor om sin hund. En cavalier om jag inte minns fel? Cirkus ett år gammal - en farlig ålder. ; )
                Jag får känslan av att du kanske borde ta kontakt med en hundklubb och haka på en kurs för att få svar på dina frågor mer direkt, och hjälp med dina problem. Det är trots allt ingenting allvarligt och definitivt inte Ovanligt bland unghundar om jag läst frågorna rätt.
                "They seek him here, they seek him there... Those Frenchies seek him everywhere. "
                ~25l vatten

                Kommentar

                • Nubi
                  • March 2009
                  • 9026

                  #9
                  Ursprungligen postat av Pickles
                  Annaes har ju startat ett antal trådar med frågor om sin hund. En cavalier om jag inte minns fel? Cirkus ett år gammal - en farlig ålder. ; )
                  Jag får känslan av att du kanske borde ta kontakt med en hundklubb och haka på en kurs för att få svar på dina frågor mer direkt, och hjälp med dina problem. Det är trots allt ingenting allvarligt och definitivt inte Ovanligt bland unghundar om jag läst frågorna rätt.
                  Håller med Prickels. Det är inte ovanligt vid den åldern, Slyngelåldern
                  Livet är som en kaka, kan innehålla spår av nötter

                  Varför vara som alla andra, när man kan vara annorlunda
                  Fiskbloggen

                  Kommentar

                  • Nubi
                    • March 2009
                    • 9026

                    #10
                    Ursprungligen postat av Porre94
                    vår lokala kendel har en klick sak så kommer hundarna rusande in för att för belöning (för att dom kom tillbacks) och sona där "klick saker" finns att köpa på grangården ;P
                    Man kan använda en sån klicksak (klicker) till mkt.
                    En klicker, då belönar man när hunden bjuder på ett beteende som man vill förstärka.
                    T.ex. hunden skäller när den går förbi en hund, klick när hunden inte skräller.
                    Men det är inte Såååå enkelt som det låter, ligger mkt tankegång bakom varje klick! och många använder den på fel sätt.
                    Livet är som en kaka, kan innehålla spår av nötter

                    Varför vara som alla andra, när man kan vara annorlunda
                    Fiskbloggen

                    Kommentar

                    • Tobbe R
                      • May 2009
                      • 654

                      #11
                      Ett tips med unghundar är att inte kalla när de springer iväg, göm dig istället. Hunden blir osäker när den inte hittar matte/husse och lär sig på så sätt att hålla koll på var du är.

                      Har två jakthundar som normalt ska springa fritt i skogen men det är upp till dem att hitta mig igen, kallar inte in dem om det inte är något speciellt som kräver det.

                      Tobbe
                      Senast redigerad av Tobbe R; 18 May 2010, 10:16.

                      Kommentar

                      • RobFrazie

                        • May 2010
                        • 842

                        #12
                        Kolla på youtube!
                        Sök efter klicker eller klicka in hund!
                        Då finns det där dom visar hur du ska klicka in din hund för att få den att förstå vad "klicket" betyder..

                        enkelt sagt så är "klick" = rätt = Belöning!
                        Altså klicka, ge godis!
                        Klicka alltid precis när hunden gör det du önskar den ska göra ge den då en godis precis efter klicket!

                        Klickern är ett väldigt bra redskap vid inlärning!
                        Men det krävs små lätta övningar till att börja med!
                        Så inget du ska ge dig ut i skogen och prova direkt när du kallat in din hund!

                        Men så fort din hund kommer till dig så ge beröm!


                        Även som Tobbe säger!
                        "kuragömma" leken är väldigt effektiv! Det ska igentligen börjas med redan när man fått hem sin valp! Men bättre sent än aldrig!

                        du kan tex se att hunden gör något, typ nosar runt lite.. Gå då och göm dig bakom träd/sten eller annat och så kommer hunden att söka upp dig!
                        Har bara provat det för skojs skull på min hund. Men det funkar han springer runt och letar tills han hittar mig!
                        720L Soppa
                        200L Asien
                        Räkvas
                        65L Betta

                        Kommentar

                        • RobFrazie

                          • May 2010
                          • 842

                          #13
                          OBS! inget jag rekommenderar!

                          Nu när jag var ute i skogen så förstärkte jag "Kurragömma" leken genom att kasta iväg en pinne sedan gömma mig bakom en sten...

                          Men när jag hörde att han vände sig om och började leta så kollade jag fram och då hade han inte ens någon pinne med sig!
                          Han letade tills han hittade mig!

                          Detta gjorde jag bara för att förstärka! fungerade utmärkt på mig och min hund, men inget jag rekommenderar att du ska göra!

                          Kom bara på Idén efter mitt förra inlägg.. Tänkte måste prova något redigt nu när jag ändå är ute för att kunna skriva när jag kommer hem...
                          720L Soppa
                          200L Asien
                          Räkvas
                          65L Betta

                          Kommentar

                          • Nubi
                            • March 2009
                            • 9026

                            #14
                            Vill ni höra något riktigt jag gjorde med min hund när han vägrade hoppa in i bilen.
                            (han hade varken ont eller värk i kroppen, för det hade vi kollat upp när han började med sitt beteende)

                            När min hund var 1 år och i trottsig och slyngelålder-perioden, fick han för sig att han INTE skulle in i bilen och kunde springa iväg med ett "du kan inte ta mig"-kroppsspråk. Skitkul en, två kanske tre ggr, men inte 4,5,6,7,8 gången.

                            Jag åkte ut till gamla militärområde där jag visste inga bilar skulle komma, gick en promenad med hunden.När han insåg att jag var på väg till bilen började han gå saktare och saktare och så stod han 5 m ifrån bilen.

                            Öppnade bagageluckan, ropade på honom, ingen hund kom, hoppade in i bilen och körde iväg ca 20m. såg att han började springa efter bilen, körde ytterligare 30m och stannade. Hoppade ut och frågade "ska du med?"
                            Hunden stod kvar.
                            In i bilen igen och denna gång åkte jag 100m, såg hur han sprang efter bilen, hoppade ut och frågade hunden igen
                            "-ska du med?!"

                            Öppnade grinden och snabbt som attnas sprang han fram till bilen och satt fint i bagaget.
                            Det funkade för oss

                            För övrigt så blir han som en galning när han hör att jag tar fram nycklarna, han ställer sig vid bilen så inte han blir glömd varje gång vi ska åka iväg.

                            Många tycker det var ELAKT gjort, jag tycker inte det. Jag tog tag i problemet. Visade hunden tydligt att följer du inte med så blir du lämnad. Inte många hundar som vill bli lämnad ensamma.
                            Senast redigerad av Nubi; 19 May 2010, 13:47.
                            Livet är som en kaka, kan innehålla spår av nötter

                            Varför vara som alla andra, när man kan vara annorlunda
                            Fiskbloggen

                            Kommentar

                            • RobFrazie

                              • May 2010
                              • 842

                              #15
                              Nubi:

                              Faktiskt väldigt smart!
                              Många kan säkert tycka det är elakt, men det tkr inte jag iaf!
                              Du blev av med problemet och löste det, vilket iaf jag tkr är viktigast

                              faktiskt bra knep!
                              Men man måste nog få hunden lite enslig när man länaar den så.. finns ju hundar som bara, jaha jag nu kan jag göra vad jag vill, och springer åt ett annat håll eller börja nosa runt lite!

                              Men jag tror det är värt att testa om man skulle ha det problemet!
                              720L Soppa
                              200L Asien
                              Räkvas
                              65L Betta

                              Kommentar

                              Arbetssätt...