Ta hem en hund från Indonesien

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • lenagelin
    • February 2010
    • 1

    Ta hem en hund från Indonesien

    Vi bor på Bali sedan en tid tillbaka och i augusti förra året fick vi med en liten valp hem från stranden i Padang Bai. En liten tik som var utsvulten och lopp-äten. Här på Bali finns en massa gatuhundar både vilda och tama. Tikarna kastas ut när de väldigt små. De flesta Balineser har inte har råd att kastrera dem och de vill inte ha fler hundar, vilket det blir hela tiden.
    Nog om det. Hon heter numera Desi och är, tror vi, 8-9 månader. Vaccinerad med allt som finns i Sverige samt rabies-vaccinerad.
    Vi flyttar hem till jul nästa år och hoppas kunna ta med henne hem till Sverige då.
    Går det? Vad krävs? Vad kostar det?
    Det finns rabies på Bali, som man försöker stävja.
  • Pickles
    • October 2009
    • 1155

    #2
    Det bästa vore nog om du tog kontakt med jordbruksverket här i sverige. Det finns nästan lika många olika regler och bestämmelser som det finns länder - i synnerhet när man ska röra sig utanför EU.
    Naturligtvis kommer hon behöva ett chip och ett giltigt pass, sedan krävs med största sannolikhet ett godkänt test som bekräftar antalet antikroppar efter rabiesvaccinationen. Jag kommer inte riktigt ihåg hur lång tid det tog för mig, men jag är rätt säker på att det var sex månader. Så se till att ta kontakt med veterinären i tid.

    Så härligt att hon får följa med er! XD
    Angående kostnad tror jag att det beror en del på vovvens storlek och vilket flygbolag ni reser med. Bäst att höra med dem direkt tror jag.

    EDIT: SKK kanske kan svara på en del frågor.
    Senast redigerad av Pickles; 25 February 2010, 07:05.
    "They seek him here, they seek him there... Those Frenchies seek him everywhere. "
    ~25l vatten

    Kommentar

    • starcastle
      • June 2008
      • 234

      #3
      Enligt info på Jordbruksverkets sida så finns inte Indonesien med på de "listade" länderna utanför EU.
      D v s det är karantän som gäller.

      Posthorn, blå, röda, aprikos, rosa, leopard
      Räkor: blå och mörkblå tiger, Blue Pearl, gula räkor, körsbär, Supertiger Orange Tail. 70 L, 60 L, 26 L, 2x20 L

      Kommentar

      • Pickles
        • October 2009
        • 1155

        #4
        Ouch! Jag kollade naturligtvis aldrig upp det men det är tråkiga nyheter. Karantän är varken roligt eller billigt.
        "They seek him here, they seek him there... Those Frenchies seek him everywhere. "
        ~25l vatten

        Kommentar

        • Sultanen
          • January 2008
          • 2457

          #5
          Ja, det är nog högst troligen karantän som gäller men ring och kolla, det måste vara det allra bästa, för att få svar ifrån de som jobbar med frågorna.
          300L Räkkar
          400L Växtakvarium
          220L Saltvatten - Under uppstart
          Intresserad av räkor? www.RedBee.se

          Kommentar

          Arbetssätt...