Dragande i kopplet

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • annaes
    • February 2010
    • 15

    Dragande i kopplet

    Jag har en lite cavalier här hemma på snart ett år som tycker det är väldigt kul att vara ute vilket gör att han ibland drar endel.
    Vi har försökt få bort det med att alltid vända och gå tillbaka direkt när han drar det minsta lilla. Det höll vi på med i minst 3 veckor tror jag. Men med inget resultat.
    Hur ska vi göra göra för att få bort det?
    Eller är det svårare nu när han är unghund?

    (Det är våran första hund, så vi har inte så bra koll.)
    /Anna
  • Dajzz
    • February 2010
    • 24

    #2
    Schäfer

    Ursprungligen postat av annaes
    Jag har en lite cavalier här hemma på snart ett år som tycker det är väldigt kul att vara ute vilket gör att han ibland drar endel.
    Vi har försökt få bort det med att alltid vända och gå tillbaka direkt när han drar det minsta lilla. Det höll vi på med i minst 3 veckor tror jag. Men med inget resultat.
    Hur ska vi göra göra för att få bort det?
    Eller är det svårare nu när han är unghund?
    (Det är våran första hund, så vi har inte så bra koll.)
    Inte gå hem, stanna bara och stå tills han ger slack i kopplet då går ni vidare, så gjorde jag med min schäfer och det funkade med honom i alla fall. Då blir det inget straff som att gå hem utan bara en markering från flockledaren att: "Det du gör är inte ok."
    540L
    3st White lips, 3st Hongi, 5st Rödzebra, 10st Demasoni, 6st Golden, 3st Ancistrus

    Kommentar

    • jenmad
      • March 2009
      • 579

      #3
      Ursprungligen postat av annaes
      Jag har en lite cavalier här hemma på snart ett år som tycker det är väldigt kul att vara ute vilket gör att han ibland drar endel.
      Vi har försökt få bort det med att alltid vända och gå tillbaka direkt när han drar det minsta lilla. Det höll vi på med i minst 3 veckor tror jag. Men med inget resultat.
      Hur ska vi göra göra för att få bort det?
      Eller är det svårare nu när han är unghund?
      (Det är våran första hund, så vi har inte så bra koll.)
      Ja, det är svårare nu när han är unghund (massor med hormoner och löptikssäsong på gång... ) Men ändå lättare nu än när han haft ännu mer tid på sig att träna på att dra i kopplet!

      Olika saker funkar på olika hundar har jag upptäckt men några tips:

      Inte VÄNDA utan backa, av någon anledning blir det tydligare för många hundar att något är fel. När hunden släpper efter på kopplet, beröm och fortsätt.

      Stanna och vänta tills hunden själv släpper efter, beröm och fortsätt.

      Stanna, kalla tillbaka hunden, beröm och fortsätt.

      En sak som jag tycker är väldigt viktig är att man har kontakt med hunden innan man fortsätter, ögonkontakt alltså. Det ska vara en tydlig markering "nu fortsätter vi", man kan gärna säga något sånt som signal också.

      Tre veckor är en lång tid - om jag inte ser minsta tillstymmelse till förändring i hundens beteende efter 4-5 försök (och då menar jag absolut minsta tänkbara förändring förstås) testar jag något annat.

      En modell som funkar för vissa är att ha både sele och halsband på hunden. Fäst kopplet i halsbandet när du ska träna hunden att gå utan att dra, och när du har tröttnat på att träna byter du till selen. Hunden lär sig snabbt att det är okay att dra i selen men inte i halsbandet, och du slipper problemet med att det är jättesvårt att träna precis hela tiden - och låter du hunden dra ibland kommer det att bli väldigt svårt för honom att förstå vad du vill.

      Hälsningar
      Jennifer

      Kommentar

      • annaes
        • February 2010
        • 15

        #4
        Okej. Tack så jättemycket, Jennifer.
        Alla tips låter bra! Och vi ska försöka med de alla
        Vi har testat allt (tror jag) förutom selen. Det kanske är en grej?

        Men jag tänkte på det också. När man tränar honom kan jag tänka mig att man inte går en långpromenad direkt. För det orkar man inte. Och antagligen inte Elvis, som han heter, inte heller.
        Men tack än en gång för tipsen!
        /Anna

        Kommentar

        • annaes
          • February 2010
          • 15

          #5
          Tack för tipset, Dajzz!
          Jag var nog lite otydlig innan. Men vi staffar honom inte med att gå hem. Det jag gör är att jag vänder (1-2 m) och sedan går jag samma väg igen när Elvis, som hunden heter, har kommit och går bredvid mig.
          Men grejen är den att man inte har tålamod att gå och träna honom under hela promenaden.
          Ska man börja med små korta promenader, under inlärningsperioden, ist?
          /Anna

          Kommentar

          • Rosali
            • January 2010
            • 279

            #6
            Jag skulle vilja säga att man inte får tappa tålamodet när man fostrar hundar. Det gäller att vara konsekvent hela tiden, så den förstår vad den får och inte får.
            Att ha skaffat sig en hund är ett ansvar.
            Gå gärna en dressyrkurs under en kunnig ledare. Tex kennelklubbens. Och innan man skaffar hund borde man nog tänka igenom om man klarar det, har tid och tålamod. Det är mycket den ska lära sig för att bli en bra hund och det krävs träning och åter träning.

            Kommentar

            • Caysa
              • December 2009
              • 13

              #7
              Hundar drar ofta för att det finns mycket annat som är roligare än husse/matte, många olika dofter och spår som drar hundens uppmärksamhet från ägaren.
              Att ha med sig lite godis och stanna till ibland, träna lite sitt/ligg/stanna eller leka lite är bra sätt att få hunden att hålla lite mer koll på ägaren under promenader. Det blir roligare att vara ute och gå.
              Jag skulle råda dig att gå en lång promenad INNAN du börjar träna hunden, mycket för att hunden har gjort av med massa energi då och det blir lättare att få hunden att lyssna.

              Mvh Caysa

              Kommentar

              • Nubi
                • March 2009
                • 9026

                #8
                många bra tips som fungerar, så länge man är konsekvent och inte ger upp

                Bestäm dig när du ska och inte ska träna "sluta dra" och du avslutar innan du tröttnat

                En annan bra tips är att gå till ett ställe med Elvis där du kan släppa lös honom och busa lite med honom så hans energi som han har i kroppen rinner ut och kan koncentrera sig lite bättre på dig och eran träning.

                Vet inte om han gillar att springa och om han gör det när du kopplar loss, men det är en bra sätt att få honom att få ut sin energi Kör inte slut på honom bara

                Lycka till!!
                Livet är som en kaka, kan innehålla spår av nötter

                Varför vara som alla andra, när man kan vara annorlunda
                Fiskbloggen

                Kommentar

                • Dajzz
                  • February 2010
                  • 24

                  #9
                  Bra fråga

                  Ursprungligen postat av annaes
                  Tack för tipset, Dajzz!
                  Jag var nog lite otydlig innan. Men vi staffar honom inte med att gå hem. Det jag gör är att jag vänder (1-2 m) och sedan går jag samma väg igen när Elvis, som hunden heter, har kommit och går bredvid mig.
                  Men grejen är den att man inte har tålamod att gå och träna honom under hela promenaden.
                  Ska man börja med små korta promenader, under inlärningsperioden, ist?
                  Det har jag inte tänkt på eller har några åsikter om, men jag gjorde med mina dessa "övningar" under helt vanliga promenader.
                  Jag praktiserar teorin att man inte skall göra saker konstigare än de är.
                  "Learning by doing" helt enkelt. Gick jag långa så gjorde jag, gick jag korta så gjorde jag, det viktiga är att man är konsekvent så det inte blir tillåtet ibland, för då kan han inte lära sig att det är fel. Och, FRAMFÖRALLT inte tappa tålamodet.
                  540L
                  3st White lips, 3st Hongi, 5st Rödzebra, 10st Demasoni, 6st Golden, 3st Ancistrus

                  Kommentar

                  • annaes
                    • February 2010
                    • 15

                    #10
                    För er som kanske undrar, så har vi skaffat en sele till Elvis.
                    Den har funkar superbra! Jag kan nästan säga att han inte
                    drar ett enda dugg. Tummen upp (Y)
                    Tack ändå för alla tips!
                    /Anna

                    Kommentar

                    • water drop
                      • April 2010
                      • 243

                      #11
                      Det många hundägare gör fel är att de helt enkelt låter deras hundar gå före dem själva på promenader. Antingen är du ledaren till hunden eller följeslagaren. Om din hund går framför dig är Du följeslagaren till din hund. Om du inte tar på dig rollen som flockledare för hunden så kommer hunden automatiskt att ta den rollen, eftersom det alltid måste finnas en flockledare.

                      Promenaderna börjar egentligen redan innanför dörren, då du ska gå ut genom den först, inte efter, då är det igen hunden som är ledaren. Få din hund lugn och undergiven innan ni går ut genom dörren. Du måste kolla på hundens kroppsspråk och hindra den från minsta lilla antydan på att den tänker gå före dig själv ut genom dörren genom att rycka snabbt och lätt uppåt i kopplet, du ska bara rycka till i någon sekund och sedan måste din hand vara avslappnad igen, annars undrar hunden varför du fortfarande är spänd när den sitter snällt och fint och väntar. Sedan kan du gå ut med din hund efter dig. Det är även väldigt viktigt vilket kroppsspråk Du har. Du ska vara rak i ryggen och avslappnad och inte spänna dig och du ska ha flackt koppel. För om du gör det så känner hunden av det genom kopplet. Det är lättast om man placerar kopplet högst upp på hundens hals, där den är känsligast, då behöver man bara rycka jättelöst uppåt när man sedan märker en tendens innan hunden börjar dra.

                      Samma sak gäller om hunden ser något eller börjar nosa någonstans och då blir väldigt fixerad på det. Fast då ska du istället rycka lätt åt sidan(inåt, inte utåt), då kommer din hund av sig i det den höll på med och går istället vidare. Detta gör du vid varje tillfälle din hund blir fixerad vid något. Din hund ska vara koncentrerad på att följa Dig hela tiden, och det är Du som bestämmer när din hund ska få nosa och leka o.s.v.

                      Denna metod gör att dina promenader med hunden blir mycket lättare! och både du och hunden blir mer harmoniska. Alla hundar vill ha en flockledare, och om inte du tar på dig den rollen, så blir din hund den som styr över dig!
                      Senast redigerad av water drop; 19 April 2010, 18:56.

                      Kommentar

                      • water drop
                        • April 2010
                        • 243

                        #12
                        någon som testat denna metod??

                        Kommentar

                        • SimonSaysBaka
                          • August 2009
                          • 788

                          #13
                          Ursprungligen postat av water drop
                          Alla hundar vill ha en flockledare, och om inte du tar på dig den rollen, så blir din hund den som styr över dig!
                          Exakt, som sagt var så äger hunden dig om den drar, he he.
                          Theres a fine line between "hobby" and "mental illness".

                          Kommentar

                          • water drop
                            • April 2010
                            • 243

                            #14
                            yepp that's right! :P

                            Kommentar

                            • water drop
                              • April 2010
                              • 243

                              #15
                              heh..kändes som det blev en lite väl lång uppsats om det..

                              Kommentar

                              Arbetssätt...