Träning rumsren

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • doppingen
    • April 2008
    • 1079

    Träning rumsren

    Har en valp som i princip är rumsren dvs vi tar ut henne efter måltid samt släpper ut henne då hon visar rastlöshet å då gör hon behoven ute. Men hur får vi henne visa TYDLIGT att hon vill ut?
    MammaMia
  • jenmad
    • March 2009
    • 579

    #2
    Ursprungligen postat av doppingen
    Men hur får vi henne visa TYDLIGT att hon vill ut?
    Hej!
    Jag har aldrig ens försökt träna mina hundar till att visa att de vill gå ut - jag tar ut dem tillräckligt ofta, det är inte hunden som bestämmer när den vill gå ut.
    Med detta sagt så har jag aldrig haft problem med att en hund inte har talat om att behöver gå ut! Vid diarré eller sånt har jag alltid fått veta det. De hittar sätt att tala om det på, det gäller bara för dig att förstå signalen, dvs att ni "kommer överens om" att ett visst beteende leder till att du går ut med hunden.
    Låter det luddigt? Det är det Men som sagt, för mig har det alltid funkat att om hunden litar på att den får komma ut tillräckligt ofta så säger den till när det är akut. Plus att jag tror att om man låter hunden bestämma när den vill gå ut så lär sig inte hunden hålla sig på samma sätt. Men den viktigaste förutsättningen är förstås att gå ut tillräckligt ofta!

    Sen vet jag att det finns de som tränar sina hundar att t ex ringa i en klocka när den vill gå ut genom att först lära hunden ringa i klockan på kommando, sen ge det kommandot varje gång innan man går ut och sen inte gå ut om inte hunden har ringt i klockan.
    Det verkar dock för mig som ett utmärkt sätt för en uttråkad hund att sysselsätta matte/husse och jag skulle inte våga lära min hund detta. Det räcker med att hon vet att om hon petar in bollen under soffan och skäller så kommer jag och plockar fram den

    Hälsningar
    Jennifer

    Kommentar

    • joelvuo
      • September 2009
      • 771

      #3
      Gör hunden sina behov inne fortfarande? Då kan du ju ta t.ex. en tidning och lägga på där hon kissat och går med den till ytterdörren, och då kanske hon förstår att hon ska dit när hon vill ut.

      Vi gjorde så med våran hund men hon gnäller alltid när hon ska ut nu för tiden :-)

      Kommentar

      • doppingen
        • April 2008
        • 1079

        #4
        nej nu gör hon inget inne samt nu går hon till ytterdörren å visar tydligt hon ska ut så det har fixat sig, jag tror på att hunden ska visa då den vill ut,att hunden "bestämmer" då den vill ut, är ju ingen som bestämmer när vi får gå på toa. är ju olika hur mycket man dricker åxo,varierar ju. Nu funkar det jättebra senaste dagarna,hon går ut då hon behöver sen går det flera timmar så nu FRID Å FRÖJD,
        Senast redigerad av doppingen; 07 February 2010, 09:00.
        MammaMia

        Kommentar

        Arbetssätt...