Hundattack vad göra? Vad tillåtet?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Nilsrolf
    • November 2006
    • 549

    Hundattack vad göra? Vad tillåtet?

    På kvällningen i dag gav jag mig ut på en promnade/lätt jogging tur. När jag nästan var hemma kom en hund emot mig. Det var vad jag kallar jakthund/fågelhund. Den såg glad ut, jag sprang på. Den spärrade mer eller mindre min väg. Jag stannade och pratade med den vänligt. Tittade efter hundägare, syntes ingen. Jag promenarade på, men hunden började skälla, jag stannade och pratade vänligt med den och gick vidare. Den attackerade mig då. Jag stannade och väjde mig med en fot när den hugg, bet mig lätt i foten/skon. Då kom hundägaren, hunden lugnade sig. Han säger hon blablabla. Jag sa ok och gick vidare, men hunden attackerade mig för tredje gången. Jag sparkade till den när den högg efter mig. Hundägaren sa samma sak igen hon blablabla. Jag sa är det mitt problem? Hur skall jag veta hur hunden reagerar? Slutpratat sa hundägaren. Jag ställde mig fråga igen är det mitt problem? Slutpratat sa han och försvann. Frågor: 1. är det tillåtet att ha hundar lösa, 2. är inte ägaren strikt ansvarig för vad hunden gör?, 3. skall jag polisanmäla? 4.jag blev inte skadad mer än jag blev förbannad då jag anser jag inte gjorde något fel eller gjorde jag det?
  • Nina82
    • January 2008
    • 6610

    #2
    Polisanmäl!

    Nästa gång kanske det är ett barn....

    Om jag inte minns helt fel så lyder väl koppeltvång nu för tiden
    Du gjorde absolut inget fel utan ägaren ansvarar för sin hund i alla lägen.
    12L 12L 24L 24L 24L 24L
    38L 54L 54L 63L 450L

    Kommentar

    • esoxlucius74
      • October 2009
      • 493

      #3
      Polisanmäl! Säger min sambo som har bra koll på hundar å hund beteende..
      360Liter.( http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=605 )
      16Liter.( http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=625 )

      Kommentar

      • Freddan!
        • January 2008
        • 163

        #4
        1.Vad jag vet så får hunden ej vistas lös,om man inte kan kontrollera hunden.

        2.Ägaren har fulla ansvaret för hunden.

        3.Inte om du blev skadad -men händer detta igen ska du absolut göra det.

        4.Nej du agerade precis som man ska göra.

        Tråkigt att det finns sådana oansvarig hundägare
        Känner ägaren eller "vet" vem han/hon är?

        // Freddan
        Lev livet idag, igår har redan varit & imorgon finns inte än.

        Kommentar

        • Nilsrolf
          • November 2006
          • 549

          #5
          Tack för svaren. Känns bättre nu, blev faktiskt lite skärrad. Jag vet inte vem ägaren är, men är ganska säker på var han/hunden bor. I kvarteret bredvid. Skrev inte, men tänkte just på om hunden mött ett barn. Jag led ingen fysiskt skada, men kändes obehagligt. Skall sova på polisanmälan. Som sagt tack för svaren!

          Kommentar

          • _Shrek_
            • November 2009
            • 35

            #6
            Du ansvarar för vad din hund gör


            Det finns regler som säger
            att du måste se till att din hund
            inte stör andra djur eller människor.
            Reglerna kallas för tillsynslagen.
            Du måste se till att din hund
            inte skrämmer människor eller jagar andra djur.
            Polisen kan ta hand om en hund som är lös
            och som människor och djur är rädda för.
            Om hunden är farlig måste den kanske dödas.

            Taget från http://www.jordbruksverket.se/jordbr...800032316.html sen beror det oxå på vilken kommun man bor i mm det går att tolka på olika sätt å sen så har du olika års tider när det gäller att ha lös hunden med tanke på djuren i skogen..
            Senast redigerad av _Shrek_; 13 November 2009, 06:11.
            Only God Can Judge Me..

            Kommentar

            • Wilding
              • October 2009
              • 30

              #7
              En hundägare får ha sin hund lös under förutsättning att den är dresserad och lyder såsom kopplad.
              Man får alltså ej släppa hunden lös utan uppsyn och/ eller låta hunden springa fram till folk.
              En hund som springer lös och oprovocerat angriper folk är INTE accepterat och jag tycker helt klart att du ska polisanmäla händelsen.
              Nästa gång kan det som sagt var ett litet barn som drabbas och kanske blir allvarligt skadat...

              En hundägare har ALLTID strikt ansvar för sin hund i ALLA situationer!

              Anmäl och stå på dig nu!

              (Hundägare vars sambo är väktare och tränat hundar för tjänst...)

              Kommentar

              • C.Ciklid
                • February 2005
                • 12055

                #8
                Tycker att du självklart skall anmäla. Det är inte ett ok beteende från varken hund ELLER ägare. I denna situation skiter ägaren fullständigt att hunden gör som den gör och verkar inte heller vara villig i att ta tag i problemet. Nästa gång är det ett barn som råkar ut för hunden och ett barn kan inte värja sig som en vuxen. Ha inget dåligt samvete för att polisanmäla!
                //Camilla
                De sanningar som vi inte vill höra, är nyttigast för oss att lyssna till.

                Kommentar

                • jenmad
                  • March 2009
                  • 579

                  #9
                  Alla andra har ju redan skrivit angående vad lagen säger och jag håller med. Håller även med när det gäller polisanmälan.

                  Men några goda råd när det gäller att möta främmande hundar, hotfulla eller inte, bara för att ha en bättre chans att klara sig utan att bli biten:
                  * Titta inte på hunden - många hundar upplever direkta blickar som hot och kan svara på det.
                  * Sluta springa - det kan utlösa jaktbeteende.
                  * Prata inte med hunden - då tittar du sannolikt på den, se ovan.
                  * Om du inte har nerver att vända ryggen åt hunden utan vill hålla koll på den, titta med mycket korta sidoblickar.
                  * Om hunden håller sig lugn kan du gå därifrån men var beredd att stanna om hunden blir orolig.

                  Kort sagt, ignorera hunden. Med mycket stor sannolikhet kommer den att ignorera dig. Jag lärde mig detta för många år sen när jag hade en foxterrier som var rätt odräglig (min första hund - jag gjorde alla fel man kunde göra plus några som ingen hade tänkt på tidigare... ). Han var med mig på jobbet och vi hade en konsult som var där nån dag ibland. En dag slog det mig att min hund inte brydde sig om honom - ignorerade honom totalt. När jag frågade konsulten berättade han att han var mycket hundrädd men hade lärt sig att ignorera hundar och sen dess hade han aldrig några problem.

                  Därmed inte sagt att du har något ansvar hur någon annans hund beter sig, det är inte du som ska träna den, men ibland kanske man bör välja att sätta den egna säkerheten främst och strunta i vem som har rätt

                  Hälsningar
                  Jennifer

                  Kommentar

                  • Azur
                    • March 2003
                    • 12946

                    #10
                    Det låter annars inte som en aggressiv hund, utan som en lekfull/vallande hund - de nafsar gärna just i bakhasorna för att få sina offer att röra på sig. Valpar av olika vallhundar gör gärna så t. ex.

                    En så pass stor hund som bits på allvar blir det ordentliga skador av.

                    Detta absolut inte sagt som försvar för hundägaren - Freddan mfl sammanfattade de regler som gäller bra.
                    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                    Kommentar

                    • Nilsrolf
                      • November 2006
                      • 549

                      #11
                      Ursprungligen postat av jenmad
                      men ibland kanske man bör välja att sätta den egna säkerheten främst och strunta i vem som har rätt
                      Precis, det var/är min tanke.

                      Konstaterar att jag gjorde "fel", d v s pratade tittade med den och tittade på den - stämmer det var då den attackerade mig. Bra att veta även om det inte är mitt problem. Inget emot hundar, tycker bara det är lite obehagligt med större hundar, den här var ju mittemellan. Grannhunden som är max 20 cm skäller på mig jämnt, men där är det ju tydligt att han/hon är hur rädd som helst. Längre upp på gatan "bor" ett antal rottweilers, minst tre i alla fall. Träffar dem ofta, aldrig några problem. Tyckt de varit lite "otäcka", men de är jättetrevliga när man "träffar" dem och deras ägare.

                      Kommentar

                      • Mumin
                        • October 2007
                        • 3837

                        #12
                        Jag håller självfallet med att hundägare inte får släppa sina hundar på det här sättet.

                        Men råkar man ut för en riktigt aggressiv hund eller om man är osäker så kan det hjälpa om man också

                        - vänder bort huvudet
                        - blinkar långsamt utan att titta på hunden
                        - gäspar ordentligt flera gånger
                        - slickar sig om munnen, stora glass-slick ska det vara.
                        - sakta sträcker armarna nedåt-framåt, ungefär som en hund eller katt som sträcker på sig.
                        - undviker all direkt ögonkontakt.

                        Det finns en otroligt intressant liten bok av Turid Rugaas som heter "Hundens egna signaler" som handlar om de signaler hundar använder sinsemellan.
                        För mycket är inte nog!
                        Jag VILL ha en Elefantofon!!

                        Kommentar

                        • miluhe
                          • June 2006
                          • 2090

                          #13
                          Ursprungligen postat av Mumin
                          Jag håller självfallet med att hundägare inte får släppa sina hundar på det här sättet.

                          Men råkar man ut för en riktigt aggressiv hund eller om man är osäker så kan det hjälpa om man också

                          - vänder bort huvudet
                          - blinkar långsamt utan att titta på hunden
                          - gäspar ordentligt flera gånger
                          - slickar sig om munnen, stora glass-slick ska det vara.
                          - sakta sträcker armarna nedåt-framåt, ungefär som en hund eller katt som sträcker på sig.
                          - undviker all direkt ögonkontakt.

                          Det finns en otroligt intressant liten bok av Turid Rugaas som heter "Hundens egna signaler" som handlar om de signaler hundar använder sinsemellan.
                          Det stämmer vad du säger. Men blir man attackerad är alla råd som bortblåsta.
                          Min hund blev attackerad av två hundar.
                          På hundsidor vid liknande scenario säger många sparka mot hundarna osv.
                          Men när man är i situationen tänker man inte, bara gör. Inte lätt att sparka mot två stora ilskna hundar.
                          För mig var det att skydda hunden, han är stor så jag ställde mig över honom. Allt jag hade var en nyckelknippa. Plus en telefon så jag kunde ringa min man som kom till hjälp.

                          Veterinärerna sa att en liten hund hade varit död. Man blir rädd när en hund går till anfall. Det tar lång tid att komma över.

                          Som svar till Nilsrolf polisanmäl, det händer inget första gången men gör hunden samma igen så utreds det.
                          Hundarna som var på min har varit på andra innan, men ingen har polisanmält så vår polisanmälan gav inget den här gången. Jag vågar inte gå där mer, men hör hur de beter sig. De andra har inte anmält för de är grannar.


                          Så polisanmäler du inte kanske det blir svårt för nästa som polisanmäler och råkar än värre ut för hunden.
                          Senast redigerad av miluhe; 14 November 2009, 06:13.

                          Kommentar

                          • Raskens
                            • April 2006
                            • 933

                            #14
                            Jag håller fullständigt med miluhe.
                            När nått dyker upp framför en plötsligt blir man rädd. Är det då en lös stor hund kan det vara svårt att handla som man borde. Du har fått en massa goda råd här. Men det har inte andra människor som kommer att möta denna hund i framtiden.
                            Jag tycker inte att en vuxen heller skall behöva möta lösa hundar på detta sätt. Barn och hundrädda reagerar ungefär likadant. Dom får panik.
                            Vad gör hunden då?

                            Det jag reagerar mest på är att hundägaren tyckte det var ditt fel.
                            Alltså har inte han gjort fel och kommer med stor sannolikhet att göra om detta. Så om han polisanmäls kanske han förstår allvaret och har sin hund under uppsikt. Så undviks att andra blir skadade i framtiden.
                            Agneta

                            Kommentar

                            • Nubi
                              • March 2009
                              • 9026

                              #15
                              Jag tycker du ska polisanmäla och inte tveka en sekund.
                              Du skulle ha begärt personen namn för att polisanmäla Honom/henne. Det kunde ha gått mkt mkt illa, nästa gång kanske det är ett barn.

                              Koppeltvångs"Lagen" är luddig,och det står inte att hunden MÅSTE hållas kopplad. Finns en massa olika tolkningar diskussioner på koppeltvång orkar inte gå in i det.
                              Tips är att kolla i er kommuns hemsida, där står det vad som gäller för hundägare och koppeltvång i eran kommun. Vissa kommuner har koppeltvång inom tätbebyggt område mm.

                              Personligen tycker jag att har man en hund som lyder dig oavsett situation, miljö och icke stör folk man möter, kan man ha hunden lös. Om ej, ha hunden kopplad eller i långlina.

                              Visste ni att flexikoppel och långlina inte räknas som kopplad hund? Fick jag lära mig i Hundsport.
                              Livet är som en kaka, kan innehålla spår av nötter

                              Varför vara som alla andra, när man kan vara annorlunda
                              Fiskbloggen

                              Kommentar

                              Arbetssätt...