Är det någon som vet?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • seedi
    • July 2009
    • 64

    Är det någon som vet?

    Nu när vintern kommer ska man undvika att bada sin hund vid viss - (minus) temperatur.Min fråga är vilken.
  • _Shrek_
    • November 2009
    • 35

    #2
    Personligen så tycker jag väl det är för kalt för hunden att bada när man själv inte vågar bada i vattnet mer 5 min annars är det väl sunt förnuft som gäller å glöm inte att torka hunden efterått å aktivera den.......
    Only God Can Judge Me..

    Kommentar

    • seedi
      • July 2009
      • 64

      #3
      Nej jag menar att bada den hemma inte ute i sjön.

      Kommentar

      • drd
        • March 2004
        • 5586

        #4
        Det kan man väl göra året om ??
        ________________________________________________

        Matte med fina och kort på Min Zoon och mitt Zoopet Galleri

        Kommentar

        • seedi
          • July 2009
          • 64

          #5
          Ja men vid någon minusgrad bör man ej tvätta hunden.För att man tvättar bort hudfettet och hunden är mer känslig för kyla.

          Kommentar

          • _Shrek_
            • November 2009
            • 35

            #6
            En hund som aktiveras återfår ganska fort sitt fett igen annars får du väl köpa ett täcke till den om du ser att den fryser å vist drd kan dom bada året om men som sagt man får använda sunt förnuft e det för många minus så får man ju tänka sig för.... och hundens fett försvinner om man använder shampo oxå tex....
            Only God Can Judge Me..

            Kommentar

            • karrokaja
              • March 2006
              • 5388

              #7
              ok var osäker på om du menade att duscha hunden eller att bada den ute i sjön.

              Men jag badar vår hund året om. dock så är jag lite försiktigare under kalla tiden, har som måttstock att om snön ligger kvar utan att smällta under dagen, så tar jag med mej en handduk till hunden. och bara några få dopp.
              Sen beror det ju på vad för hund du har. och om den vill bada i vattnet.
              Vad ska man ha en "guldfiskskål" till?
              kasta skålen! alternativt använd den som rymdhjälm när du nångång leker astronaut
              Ursprungligen postat av SimonSaysBaka
              I skolan fick jag lära mig att det Karrokaja som skapade jorden. Antar att hon blev less på sina fiskar

              Kommentar

              • seedi
                • July 2009
                • 64

                #8
                Jag menar att ducha hunden vintertid.Vid vilken - (minus) temp bör man unvika detta.Jobbar som konstnär och hunden följer med till jobbet och de dammar där så hunden badas offta.Vad jag försöker klura ut är vid vilken temp på vintern man ska unvika att bada hunden så att man inte ökar risken för att den blir förkyld.

                Kommentar

                • jenmad
                  • March 2009
                  • 579

                  #9
                  Nu har jag visserligen en pudel som ju har speciell päls (om man jämför med schäfer eller labrador eller nåt sånt) men henne badar jag varannan eller var tredje vecka året om. Utställningspudlar badas minst en gång i veckan. Jag har aldrig hört att man skulle sluta göra det vid nån viss temperatur. Även mina tidigare hundar (strävhårig foxterrier och japansk spets) fick ett och annat bad, oberoende av temperatur. Men naturligtvis måste man se till att de är helt torra innan man går ut med dem och kanske ha ett täcke på för sista kvällspromenaden om det är tio-tjugo minusgrader.
                  Hälsningar
                  Jennifer

                  Kommentar

                  • seedi
                    • July 2009
                    • 64

                    #10
                    Då er jag med tack för er tid.Ha en skön helg.Tack

                    Kommentar

                    • Nubi
                      • March 2009
                      • 9026

                      #11
                      Du kan bada hundar året om, spelar ingen roll om det är minusgrader eller ej! så länge man torkar hunden så den blir torr!

                      Om hudfett som du nämnde tidigarer, det har en stor betydelse på retriver och spaniel, speciellt de som jobbar med apportering, de bör man inte bada ofta, inte lika ofta som pudlar, för deras hudfett gör så att vattnet inte rinner ända ner i huden på de vilket gör att vattnet rinner av de när de kommer upp på land och ruskar av sig.

                      Cheassapeak bay Retriver är framavlad att apportera i extremt hårda förhållanden så som t.ex. minusgrader och is på sjöar.

                      kan vara bra att ha i bakhuvudet:
                      Vissa hundar kan få klåda, torrklåda om man badar de för mycket, schampoonerar så att all bra hudfett försvinner.
                      Livet är som en kaka, kan innehålla spår av nötter

                      Varför vara som alla andra, när man kan vara annorlunda
                      Fiskbloggen

                      Kommentar

                      Arbetssätt...