Glatt hundsnack!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • miluhe
    • June 2006
    • 2090

    #31
    Ursprungligen postat av Nubi
    Funderar på att skaffa hund nr2. Vill ha en hund som är arbetsvillig och som tycker det är kul att vara ute mkt. En hund som inte fäller mycket. Bortskämd med min som aldrig hårar.

    Efter mkt om och men vart det två hundraser Faraohund eller jaktlabrador.
    Båda raserna är som dag och natt, Känner flera jaktlabbar och som tävlar i wt och jakt är något som är väldigt intressant. Lydnad, agiltiy är oxå något man kan köra m de
    nackdelen:Hårar en hel del!

    Faraohundar: känner en uppfödare som har Faraohundar och de är så himla härliga.
    LC är en rolig gren som man kan tävla i. Lydnad, agiltiy, utställning, rallylydnad, spår.
    Hårar inte lika mkt som en labbe, men mer än Lexus.

    Vad finns det för fördelar med att ha två hundar?

    *Fördelar med att ha 2 hundar är att man kan använda de vid inlärning och träning. Dvs har hund nr 2 ingen lust, tar man ut hund nr 1 och tränar med den, så hund nr 2 blir lite avis.

    *"aldrig ensamma" Vet inte om de bryr sig så mkt om de har en hundkompis eller ej.

    Nackdelar med att ha 2 hundar:
    Större säck foder
    Dubbla dagmatte kostnader
    Tar längre tid att vara på klubben
    För liten säng
    Jag kommer nog alltid att ha två hundar, dubbelt så roligt.
    Inte mycket jobbigare, men dyrare blir det.
    Så här skoj kan man ha det när man är två
    Bifogade filer

    Kommentar

    • Nubi
      • March 2009
      • 9026

      #32
      Faraohundar hårar INTE lika mycket som en jaktlabbe.

      Skaffar jag mig en Faraohund blir det inte mycket som kommer att förändras, träna, ha det soft, träna, tävla i Lc, softa, och alla härliga skogspromenader och utflykter.

      Skaffar jag en labbe, vill jag ha en överaktiv och jaktig! Vill inte ha en fet utställningslabbe som inte orkar hämta dummies efter 2 vändor.
      överaktiva. Plus jaktiga = arbetsvilliga och vet man hur man ska jobba med en sådan hund ser jag inga problem i det.

      Det kommer att bli helt annorlunda m jaktlabbe. Åker man och tränar lämnas äldre hunden hemma med husse, det kommer att bli konstigt men det är bättre att äldsta hunden är hemma med hussen än att den sitter i en bil och väntar och bygger upp förväntan på sin tur.

      Med valp innebär en massa dubbla tider. Dvs dubbla promenader, dubbla träningar, ensamhetsträning själv, allt tar dubbelt så långt tid men så skönt att det bara är en period sen blir det promenad tillsammans m äldre hund.

      Med Lex funkar det så att om han inte ger mig 100% när vi tränar kan jag binda fast honom vid staketet och sen träna eller leka med en annan hund. Det fungerar ritkigt bra med Lexus. Han ger 110% när det är hans tur

      Däremot så vet jag inte hur glad han skulle bli när han inser att valpen ska stanna för gott Sånt som oroar mig, han kommer själv att dra sig undan oavsett om han får uppmärksamheten. Har sett det beteendet på honom tidigare, men då var det med en äldre hund.

      Om jag ska ha en pudel blir det STOR pudel och jag vill ha en Brun hund

      Hund nr 2 måste vara högre än lex i mankhöjden, dvs allt ovanför 50cm
      Livet är som en kaka, kan innehålla spår av nötter

      Varför vara som alla andra, när man kan vara annorlunda
      Fiskbloggen

      Kommentar

      • Sheriin
        • July 2009
        • 4

        #33
        Ursprungligen postat av Nubi
        Någon som kan tipsa om lite roliga konster som man kan göra nu när hösten är här
        OBS, Sidan uppdateras allt eftersom vi kommer på fler trick,eller får inskickade tips från er (uppskattas!). Positioner (godkända i heelwork to music) (I samtliga positioner skall hundens framben v…

        Här har jag en hel lista på trick man kan lära sin hund

        Kommentar

        • Nubi
          • March 2009
          • 9026

          #34
          oooh vad kul!!
          Min Lex är vänsterhänt, han kör vänstersvängar, snurrar på vänster sida, rullar runt åt vänster.
          Det är svårare för honom att göra saker på höger sida, det går men är inte lika enklare *skratt*
          Vad är era hundar höger eller vänsterhänt?
          Livet är som en kaka, kan innehålla spår av nötter

          Varför vara som alla andra, när man kan vara annorlunda
          Fiskbloggen

          Kommentar

          • Inka
            • July 2005
            • 1233

            #35
            Hehehe, hehe heh... Överaktiv jaktlabbe? Det beror ju på vad man jämför med. Just idag har jag tre hundar. Två groenendael och en pointer. Jag GILLAR högtempade hundar.
            Jag upplever att mina hundar gillar att vara flera. Så när jag har pointern är det ännu lugnare att lämna alla ensamma. Inte för att jag menar att det är en lösning på ett problem med hundar som har separationsångest. Då har jag snarare upplevt att det blir mer stress. Ett gäng hundar som jagar upp varann. Däremot är det så gosigt när man ser att de trivs ihop.
            Tre akvarium, 350 l och 2x240 l, fyra huskatter, attan så många fåglar och två belgisk vallhund/groenendael

            www.kvitter.n.nu

            Kommentar

            • Nubi
              • March 2009
              • 9026

              #36
              Jo visst är det gosigt när man ser att de trivs ihop Enda hund vännen Lex verkligen trivs med är hans jaktlabrador kompis Lakke De båda kan ligga på rygg bredvid varandra och snarka gött
              Tror inte på separationsångest, ialf inte att Lex skulle ha det, han skulle nog känna mer av en befrielse *skratt*
              Livet är som en kaka, kan innehålla spår av nötter

              Varför vara som alla andra, när man kan vara annorlunda
              Fiskbloggen

              Kommentar

              • Nubi
                • March 2009
                • 9026

                #37
                Hur långt är man villig att gå för att må bra själv när det gäller hundens hälsa??

                T.ex.
                Epilepsi, hunden får medicinering men blir aldrig sig likt igen efter varje anfall.
                Diabetes där hunden måste medicineras varje dag och äta special foder varje dag tills den dagen den går "i ide". Hudproblem, Höftproblem, sjukdomar med mera. (syftar på allvarliga sjukdomar)

                Här hemma har jag sagt, den dagen våran hund inte får vara hund längre, den dagen får han somna in.
                En hund ska vara hund springa fri och äta gott och må bra utan någon medicinering. Kan låta hårt men jag kan bara relatera till mig själv och den dagen jag blir en grönsak pga av en olycka, den dagen vill jag somna in.
                Livet är som en kaka, kan innehålla spår av nötter

                Varför vara som alla andra, när man kan vara annorlunda
                Fiskbloggen

                Kommentar

                • jenmad
                  • March 2009
                  • 579

                  #38
                  Ursprungligen postat av Nubi
                  Hur långt är man villig att gå för att må bra själv när det gäller hundens hälsa??
                  Nu är det ju rätt stor skillnad mellan att ha en bra liv med medicinering/specialdiet etc och att vara en "grönsak" Ser jag på mig och mina hundar så är jag beredd att gå hur långt som helst så länge jag bedömer att hunden har ett bra liv. Är inne på min tredje hund och samtliga har haft vad som nog skulle kunna kallas "allvarliga hälsoproblem", epilepsi, hjärtfel, magproblem etc etc etc
                  Visst är det jobbigt att medicinera flera gånger om dagen, behöva ta ut hunden extra ofta pga vattendrivande medicin, tänka på vad den äter osv osv, för att inte tala om kostnaden, även om hunden är försäkrad. Men om jag skaffar hund tycker jag att jag måste vara beredd på att göra allt för att hunden ska må bra och inte avliva den bara för att det är bekvämast för mig. Men då talar jag om hundar som kan må bra med rätt behandling, inte ett ovärdigt liv (har sett skräckexempel, t ex en hund som var förlamad i bakdelen och bara kunde hasa sig fram...).
                  Fast vad detta har att göra med "glatt hundsnack" förstår jag inte

                  Hälsningar
                  Jennifer

                  Kommentar

                  • Nubi
                    • March 2009
                    • 9026

                    #39
                    Ursprungligen postat av jenmad
                    MKT TEXT.... Men om jag skaffar hund tycker jag att jag måste vara beredd på att göra allt för att hunden ska må bra och inte avliva den bara för att det är bekvämast för mig. Men då talar jag om hundar som kan må bra med rätt behandling, inte ett ovärdigt liv (har sett skräckexempel, t ex en hund som var förlamad i bakdelen och bara kunde hasa sig fram...).
                    MKT TEXT
                    Orkade inte starta en ny tråd.

                    Ja det finns skräckexempel och sådana människor skulle jag vilja veta vad är det som gör att de fortsätter med djurets plågande.

                    Vad tycker du om tre fotade djur? Såg på RSPCA en vet. som op bort hela benet på en hund. Jag vet att jag aldrig skulle ha gjort en sådan op på min hund. Då skulle han få somna in.

                    Tanken slog mig idag, någon som sett en döv hund tävla i t.ex. agility eller lydnad?
                    räknas då DK som DK, om man nu inte har röst kommando?
                    Livet är som en kaka, kan innehålla spår av nötter

                    Varför vara som alla andra, när man kan vara annorlunda
                    Fiskbloggen

                    Kommentar

                    • jenmad
                      • March 2009
                      • 579

                      #40
                      Ursprungligen postat av Nubi
                      Vad tycker du om tre fotade djur? Såg på RSPCA en vet. som op bort hela benet på en hund. Jag vet att jag aldrig skulle ha gjort en sådan op på min hund. Då skulle han få somna in.
                      Svår fråga. Det beror nog på varför hunden förlorar benet. Bencancer som - såvitt jag vet! - har dålig prognos, och där en amputation kanske bara skulle ge några extra månader (för en kanske redan rätt gammal hund) - nej. Men en olyckshändelse för en två-årig hund? Varför inte? Jag såg en vallhund med bara två ben (fram- och bakben på samma sida) som vallade för fullt. Hundar tänker ju liksom inte att "igår hade jag fler ben än idag" utan de lever i nuet.

                      Ursprungligen postat av Nubi
                      Tanken slog mig idag, någon som sett en döv hund tävla i t.ex. agility eller lydnad?
                      räknas då DK som DK, om man nu inte har röst kommando?
                      Vad menar du med dubbelkommando? Om du bara använder handtecken är det ju bara ett kommando?
                      I och för sig har jag upptäckt att Kajsa (som är nästan helt döv) lyder bättre när jag ger röstkommandon men det beror nog bara på att jag är van vid röstkommandon och förmodligen får ett tydligare kroppsspråk. Fast med en 14-årig tiks rätt lyder hon ändå bara när hon tycker att det är befogat

                      Hälsningar
                      Jennifer

                      Kommentar

                      • Nubi
                        • March 2009
                        • 9026

                        #41
                        Ursprungligen postat av jenmad
                        Svår fråga. Det beror nog på varför hunden förlorar benet. Bencancer som - såvitt jag vet! - har dålig prognos, och där en amputation kanske bara skulle ge några extra månader (för en kanske redan rätt gammal hund) - nej. Men en olyckshändelse för en två-årig hund? Varför inte? Jag såg en vallhund med bara två ben (fram- och bakben på samma sida) som vallade för fullt. Hundar tänker ju liksom inte att "igår hade jag fler ben än idag" utan de lever i nuet.


                        Vad menar du med dubbelkommando? Om du bara använder handtecken är det ju bara ett kommando?
                        I och för sig har jag upptäckt att Kajsa (som är nästan helt döv) lyder bättre när jag ger röstkommandon men det beror nog bara på att jag är van vid röstkommandon och förmodligen får ett tydligare kroppsspråk. Fast med en 14-årig tiks rätt lyder hon ändå bara när hon tycker att det är befogat

                        Hälsningar
                        Jennifer
                        Det tycker jag är groteskt, att ha en hund som springer runt på tre eller två ben. Nee jag skulle inte klara av att ha en sådan hund.

                        Jupp DK, för om du visar med handtecknet ....ne just ja DK blir emd röst och handtecknet *hehe*Undrar om det finns folk som tävlar i agility med döva hundar =)
                        Undrar om man hejar på hunden vid t.ex. slalom och A hindret lika mkt som andra människor med icke döva hundar gör.

                        Hur skulle ett ställande under gång eller läggande under gång se ut med handtecknet.

                        Jag skulle nog "trycka ner" handen mot marken vid läggande under gång och sen "slå ifrån" vid ställande.
                        Livet är som en kaka, kan innehålla spår av nötter

                        Varför vara som alla andra, när man kan vara annorlunda
                        Fiskbloggen

                        Kommentar

                        • Nubi
                          • March 2009
                          • 9026

                          #42
                          Jag kom på en sak, undrar om det finns någonstans.
                          Folk klagar på att fryverkerier bör försvinna pga av djur som blir rädda av det. Varför kan man inte fixa ett ställe, ett område där det är förbjudet att skjuta fryverkerier och där kan man gå och rasta sin hund under 12 slaget
                          Finns säkert för och nackdelar med allt, men jag tycker det vore en bra ide

                          Själv har jag en hund som blir sur om han inte får sitta på balkongbordet och titta på fryverkerierna.
                          Livet är som en kaka, kan innehålla spår av nötter

                          Varför vara som alla andra, när man kan vara annorlunda
                          Fiskbloggen

                          Kommentar

                          Arbetssätt...