Kamphundar? vad är det?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • MARTIN J
    • April 2009
    • 5

    #31
    Ursprungligen postat av chainy
    Att rottweiler är populärast hos stora killar är en självklarhet och det BÖR vara så för som vi alla vet är dem stora och starka och som du själv skrev är det hundar som behöver mycket träning och vem har störst möjlighet att träna dem? Jo vältränade killar som inte har skaffat barn.

    Vad det gäller Pitbull och amstaff tror jag att det beror på vart man bor. I vissa områden är dessa hundar "trendiga" Men i andra områden ser man mer seriösa ägare.



    Det fick jag göra varje dag för folk. Dock finns det ett problem med som du säger lokaltidningen. Och det är att media inte vill ha den bilden av hundarna eftersom den andra säljer bättre.

    Varför ska du vara stor och stark hunden ska vara uppfostrad från valpstadiet. Tror du att det har med storleken att göra har du fel.
    Har en tjej kommpis 58Kg som har mer pli på sin 52Kg rottis än många stora 100Kg pojkar . Nä det är och förblir ett ägar problem det är offtast skit i den icke håriga änden av kopplet.

    Kommentar

    • chainy
      • February 2007
      • 405

      #32
      Ursprungligen postat av MARTIN J
      Varför ska du vara stor och stark hunden ska vara uppfostrad från valpstadiet. Tror du att det har med storleken att göra har du fel.
      Har en tjej kommpis 58Kg som har mer pli på sin 52Kg rottis än många stora 100Kg pojkar . Nä det är och förblir ett ägar problem det är offtast skit i den icke håriga änden av kopplet.
      Du kanske ska läsa vad jag svarade på?
      Jag är en pytteliten tjej och har själv haft en muskulös hund på 45 kg. Jag har aldrig förnekat att uppfostran i är a och o för en hund. Det jag svarade på var att killarnas hundval inte enbart behöver handla om "tuffhet" eller att de vill ha en hund som är skrämmande, utan att det finns en anledning till varför större människor oftast skaffar större hundar än små människor. På samma sätt som att tjejer som gillar Chihuahuor inte nödvändigtvis behöver älska Paris Hilton. Hört uttrycket "sådan herre sådan hund"? Många människor gillar hundar som påminner dem om sig själva.
      Bilder på mina fiskar finns på;
      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=2449363

      Kommentar

      • MARTIN J
        • April 2009
        • 5

        #33
        Ursprungligen postat av chainy
        Du kanske ska läsa vad jag svarade på?
        Jag är en pytteliten tjej och har själv haft en muskulös hund på 45 kg. Jag har aldrig förnekat att uppfostran i är a och o för en hund. Det jag svarade på var att killarnas hundval inte enbart behöver handla om "tuffhet" eller att de vill ha en hund som är skrämmande, utan att det finns en anledning till varför större människor oftast skaffar större hundar än små människor. På samma sätt som att tjejer som gillar Chihuahuor inte nödvändigtvis behöver älska Paris Hilton. Hört uttrycket "sådan herre sådan hund"? Många människor gillar hundar som påminner dem om sig själva.
        Om du läset dina 5 första rader så förstår du vad jag svarade på..
        Du skrev BÖR vara och jag tolkade det som du skrev eller??
        Senast redigerad av MARTIN J; 22 September 2009, 19:02.

        Kommentar

        • chainy
          • February 2007
          • 405

          #34
          Ursprungligen postat av MARTIN J
          Om du läset dina 5 första rader så förstår du vad jag svarade på..
          Du skrev BÖR vara och jag tolkade det som du skrev eller??
          Det bör rimligtvis vara så att man föredrar en hund som man känner igen sig i. Dessutom kan även den "bästa av hundar" få för sig att inte lyda (harar, hanhundar som vädrar löpande tikar, den kan bli rädd, hunden blir påhoppad av en annan hund m.m.) och då är det ju bra om man är fysiskt kapabel till att hålla hunden/dra den därifrån.

          Sen är det ju alltid ett problem att åka på semester om man har stor hund. För bara för att en hund lyder matte/husse betyder det inte att den är lika lydig emot andra. Att låta en vän ta hand om hunden kan i värsta fall vara farligt därför.
          Bilder på mina fiskar finns på;
          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=2449363

          Kommentar

          • ciklidtok
            • March 2005
            • 1466

            #35
            Har bidragit med mitt namn till listan.

            Jag anser som så att ALLA hundar kan bli "farliga" i fel händer. Men en Golden, eller en labrador eller setter eller nåt liknande som det slår runt för...det tystas ner....varför?? Jo därför att folk har förutfattade meningar om vilka raser som är sk. farliga och inte....
            720L SA-/CA. Övriga
            375L Biotop, skalarer
            275L Malawi
            240L Blandat


            Kommentar

            • Pickles
              • October 2009
              • 1155

              #36
              Skulle kanske bidra med mitt namn till listan om länken fortfarande var aktuell, eller är det bara för mig som de hänvisande länkarna i ursprungstråden inte fungerar?

              Hur som helst är den här diskussionen en ständig rundgång som förmodligen inte kommer att lugna sig förrän alla hundar har kloka förare, vilket, det får vi alla inse, inte är en realistisk framtidsvision.
              Sedan måste jag hålla med folk om att de mest ouppfostrade hundar vi får se är de som inte växer sig högre än mattes knäskålar. ^^ Små tänder gör inte att det är okej att bjäbba och bita.

              Hrm. Inte en särskilt givande insats i diskussionen... men en insats likafullt. Det finns så mycket att säga att jag skulle kunna sitta här hela natten. Jag var mest intresserad av att läsa artiklarna och kanske skriva på listan.
              "They seek him here, they seek him there... Those Frenchies seek him everywhere. "
              ~25l vatten

              Kommentar

              • Azur
                • March 2003
                • 12946

                #37
                Kan berätta att i USA har man hållit statistik över hundattacker som lett till sjukhusbesök sedan 1986; det rör sig om åtskilliga tiotusentals och ett hundratal dödsfall vid det här laget.

                Pitbull och pitbull-korsningar står för fler attacker och dödsfall än de fyra andra farligaste raserna (chow, schäfer, dobermann och varghybrider) tillsammans.

                Så det är nog inte helt sant att pitbull inte är farligare än andra raser. Det kan mycket väl vara så att det beror på ägare, men det spelar inte så stor roll - en pitbull hos en dålig ägare är uppenbarligen farligare än en schäfer hos en dålig ägare.
                Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                Kommentar

                • ciklidtok
                  • March 2005
                  • 1466

                  #38
                  Ursprungligen postat av Azur
                  Kan berätta att i USA har man hållit statistik över hundattacker som lett till sjukhusbesök sedan 1986; det rör sig om åtskilliga tiotusentals och ett hundratal dödsfall vid det här laget.

                  Pitbull och pitbull-korsningar står för fler attacker och dödsfall än de fyra andra farligaste raserna (chow, schäfer, dobermann och varghybrider) tillsammans.

                  Så det är nog inte helt sant att pitbull inte är farligare än andra raser. Det kan mycket väl vara så att det beror på ägare, men det spelar inte så stor roll - en pitbull hos en dålig ägare är uppenbarligen farligare än en schäfer hos en dålig ägare.
                  som jag skrev i ett tidligare inlägg, ALLA hundar kan bli farliga i fel händer. Okej, vissa raser kanske är mer "aggressiva" än andra raser, det ska jag hålla med om.....men när det kommer till de sk. Kamphundarna( Pitbull, Amstaff mfl.) Så finns det faktisk raser som åstadkommer mer skada än en pitbull eller Amstaff kan göra. Mastiffhundarna som väger uppåt 70-90 kg tex. Jag tar ju heller itu med en attackerande Amstaff eller Pitbull som väger hälften av det.Änn att ta itu med en anstormande Mastiff. En annan ras är Dogo Argentino och Dog de Bourdeux , otroligt snälla och trevliga hundar.....hos seriösa ägare.....Men det är ju det som är problemet här, som flera andra har tyckt också, det är tyvärr oftast de här raserna som kommer i fel händer, för de är tuffa, de är coola och "farliga"...varför har det blivit så?? Jag skule mycket vä'l tänka mej att ha en liknande ras som de ovannämnda, men kommer inte att skaffa det så länge barnen är små.....INTE för att jag har småbarn, utan för att jag inte har den tid som dessa hundar kräver för kunna få ett "fullvärdigt" liv.En understimulerad hund, kan bli en stressad och sk. "farlig" hund. Oberoende av rasen.
                  720L SA-/CA. Övriga
                  375L Biotop, skalarer
                  275L Malawi
                  240L Blandat


                  Kommentar

                  • Freddan!
                    • January 2008
                    • 163

                    #39
                    Nu har jag hoppat och läst mellan raderna. Så känner att jag måste skriva några radera då jag själv är ung "kamphunds" ägare.

                    Jag har en Renrasig American Staffordshire Terrier snart 3år gammal.

                    Ni påstår att just kamphundar skulle vara farligare än golden mm?
                    Kan bara säga att RIKTIGA kamphundar hund vs hund. Dom blir i tvingade fruktansvärt mycket steroider. Det är som att man skulle tävla i tyngdlyftning
                    en som tar steroider mot en som inte tar steroider . Hoppas ni förstår min poäng!

                    Sen är det kamphundar en viss status symbol! Jag har fått hela korv/glass köer att flytta på sig när jag har ställt mig i kön med min hund.
                    Vad ger det för signaler till unga killar/tjejer som vill verka häftiga?
                    Det är inte bara att köpa en "mördar hund" det är ligger fruktansvärt mycket jobb bakom det.

                    när jag köpte min hund så var jag ute efter en liten hund med en storhunds kapacitet. Det resulterade i en "kamphund" Sen att det är så mycket jobb som alla påstår vet jag inte.. Hund till hund skulle jag påstå..Min ligger bara och sover och gosar hela dagarna.

                    //Freddan
                    Lev livet idag, igår har redan varit & imorgon finns inte än.

                    Kommentar

                    • catharinah
                      • September 2009
                      • 24

                      #40
                      Ursprungligen postat av Kramfors
                      Inför skatt på att ha hund tex. 1000:- om året då kommer många oseriösa hundägare bort.
                      Pengarna kan användas till "djurpoliser" som kollar att skatten är betald,.

                      Det finns väl redan har jag för mig? Är inte hundägare själv men visst finns det hundskatt? Jag VET att det har funnits förr i alla fall...ser inte logiken i att ta bort den, därför misstänker jag att den finns kvar.

                      Kommentar

                      • ansjo
                        • November 2005
                        • 29967

                        #41
                        Ursprungligen postat av catharinah
                        Det finns väl redan har jag för mig? Är inte hundägare själv men visst finns det hundskatt? Jag VET att det har funnits förr i alla fall...ser inte logiken i att ta bort den, därför misstänker jag att den finns kvar.
                        Det var förr det, säkert minst 10 år sedan den försvann...
                        /Anders

                        Medlem i NCS - givetvis!

                        Kommentar

                        • ciklidtok
                          • March 2005
                          • 1466

                          #42
                          Ursprungligen postat av ansjo
                          Det var förr det, säkert minst 10 år sedan den försvann...
                          Räcker det ens med 10 år?? När jag köpte min första Beardis 1992...redan då var hundskatten borta???
                          720L SA-/CA. Övriga
                          375L Biotop, skalarer
                          275L Malawi
                          240L Blandat


                          Kommentar

                          • chainy
                            • February 2007
                            • 405

                            #43
                            Ursprungligen postat av Azur
                            en pitbull hos en dålig ägare är uppenbarligen farligare än en schäfer hos en dålig ägare.
                            Är det inte bara mycket mer logiskt att anta att - Eftersom pitbull har ett dåligt rykte är de populärare hos dåliga människor?

                            En fördom är alltid en självuppfyllande profetia! Om den allmänna uppfattningen är att folk med tatueringar är kriminella så kommer (nästan) bara kriminella att skaffa tatueringar. För ingen "vettig" person vill ju få stämpeln kriminell om man inte är det. Detta gäller alla fördomar och det krävs ett stort antal människor/djur för att bryta fördomar.

                            På 70-talet i sverige ville man förbjuda schäfrar - bara tuffingar skaffade dem och schäfer ledde helt klart statistiken över attacker. Om 40 år kommer nog inte vilja förbjuda pitbulls.
                            Bilder på mina fiskar finns på;
                            http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=2449363

                            Kommentar

                            • ciklidtok
                              • March 2005
                              • 1466

                              #44
                              Det finns även seriösa som har Pitbull, Amstaff ol. Fast de pratas det inte om, det är presis som de mörkar att det faktisk finns seriösa folk som har dessa raser.....Jag vet om åtminstone 3 här uppe i Norrland som har Amstaff och Pitbull, och jag måste säga att de hundarna är inte annorlunda änn vilken annan ras som helst.....men det pratar inte myndigheterna, polisen eller vem f.n det nu är som bestämmer vilka raser som ska förbjudas eller inte.

                              Varför blir i sånna fall inte Golden förbjuden? de var längst upp på "bettstatistiken" för några år sedan???men det var aldrig nåt snack om att de skulle förbjudas...
                              720L SA-/CA. Övriga
                              375L Biotop, skalarer
                              275L Malawi
                              240L Blandat


                              Kommentar

                              • chainy
                                • February 2007
                                • 405

                                #45
                                I min förra hemstad i västmanland (halvstor stad) var amstaff och pitbull populära hundraser och ALDRIG såg jag en aggressiv sådan. Inte heller här i Örebro (där de också är MYCKET populära) har jag sett en aggressiv så kallad kamphund.

                                Så jag vågar nog påstå att det har med hundkulturen att göra. I ett område där vissa raser är fruktade kommer idioter att skaffa dem, så är det bara. Men i en annan hundkultur där dem inte är fruktade av allmänheten så är det seriösa ägare som skaffar dem. Och med hundkultur menar jag inte vilket-land-ägaren-kommer-ifrån utan hur vanligt folk rent allmänt ser på "kamphundarna" i det området.
                                Bilder på mina fiskar finns på;
                                http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=2449363

                                Kommentar

                                Arbetssätt...