Tips på bra böcker!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Markus1984
    • November 2008
    • 2606

    Tips på bra böcker!

    Tjena!

    Skulle vilja ha lite tips på bra böcker om hundars betéende, uppfostran, träning osv. Gärna lite grundläggande info i böckerna också.

    Det är så att vi precis blivit med hund, jag har haft hund förut och de flesta i min närhet har alltid haft hundar osv, men jag skulle vilja fördjupa mig lite extra i denna hunds uppfostran m.m

    Vi ska gå Valpkurs, Grundkurs 2 och sen Spår har vi planerat.

    Hunden är en blandras, pappan var Labrador/Cockelspaniel och mamman var en Dalmatiner.

    Här kommer en bild på Ozzy som blir 10v imorgon (söndag)
    Klicka på bilden för större version

Namn: DSC02251.jpg
Visningar: 1
Storlek: 158,7 KB
ID: 2179135


    Mvh

    Markus
    Medlem i Västerås Akvarieförening www.vaaf.se!

  • garjzla
    • June 2007
    • 273

    #2
    finns ju massor med böcker idag och de flesta man kan hitta ute i en vanlig bokhandel är nog väldigt bra. (kan tyvärr inte tipsa då då flesta vi har hemma har ett par år på nacken)
    Men bästa tipset är att ta tillvara på den tiden du har nu, för det är nu valpen lär sig som allra mest! så passa på och kör korta läropass med mycket lek emellan

    Kommentar

    • Markus1984
      • November 2008
      • 2606

      #3
      Ursprungligen postat av garjzla
      finns ju massor med böcker idag och de flesta man kan hitta ute i en vanlig bokhandel är nog väldigt bra. (kan tyvärr inte tipsa då då flesta vi har hemma har ett par år på nacken)
      Men bästa tipset är att ta tillvara på den tiden du har nu, för det är nu valpen lär sig som allra mest! så passa på och kör korta läropass med mycket lek emellan
      Tack för ditt svar, vi kör på precis som du tipsar om, men jag skulle gärna fördjupa mig lite mer som sagt för jag hoppas kunna träna honom att till att vara något mer än "bara" sällskapshund om du förstår hur jag menar.

      /M
      Medlem i Västerås Akvarieförening www.vaaf.se!

      Kommentar

      • MissB
        • May 2009
        • 502

        #4
        Hej.
        En bok jag verkligen rekommenderar är kontaktkontraktet av Eva Bodfält http://evabodfaldt.com/kontaktkontraktet.asp
        Det är en väldigt bra bok med mycket användbara tips. Också mycket tydliga förklaringar på hundars beteenden och varför de beteer sig som de gör. Även hur vi kan påverka det.

        En annan person som också har skrivit många bra böcker är Ander Hallgren http://www.andershallgren.se/

        Kommentar

        • Markus1984
          • November 2008
          • 2606

          #5
          Ursprungligen postat av MissB
          Hej.
          En bok jag verkligen rekommenderar är kontaktkontraktet av Eva Bodfält http://evabodfaldt.com/kontaktkontraktet.asp
          Det är en väldigt bra bok med mycket användbara tips. Också mycket tydliga förklaringar på hundars beteenden och varför de beteer sig som de gör. Även hur vi kan påverka det.

          En annan person som också har skrivit många bra böcker är Ander Hallgren http://www.andershallgren.se/
          Tack

          Ska leta efter Eva Bodfälts böcker kontaktkontraktet, tyckte jag läste att det fanns 2 delar i den "serien".

          Mvh

          Markus
          Medlem i Västerås Akvarieförening www.vaaf.se!

          Kommentar

          • Inger H

            • December 2008
            • 11247

            #6
            Som sagt så finns det massor av böcker, det viktigaste är att man själv gillar det man läser. Det absolut viktigaste ordet att lära hunden är STANNA och naturligtvis att den ska komma på inkallning.
            Låt bara valpen vara valp utan att ställa alltför många krav.

            Vill du träna spår med Ozzy rekommenderar jag Nya spårhunden (om det är bruksspår du menar) som är skriven av Inki och Roland Sjösten.
            Lycka till med lilla Ozzy.

            /Inger
            "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

            Kommentar

            • Markus1984
              • November 2008
              • 2606

              #7
              Tack för tipset Inger.

              /M
              Medlem i Västerås Akvarieförening www.vaaf.se!

              Kommentar

              • NathalieBorgman
                • June 2008
                • 218

                #8
                Oj vad kul.
                Har en bok som jag tycker är bra och "grunden" till det mästa när det gäller hunduppfostran. Cesar Millans bok. Och kolla på "Mannen som talar med hundar" på tv 4 plus på måndagar.
                vovve.net är också en bra sida där man kan få mycket hjälp angående hundar.

                Finns även utställningar för blandraser som är bra träning tycker jag, att vara med massa hundar pluss att en okänd människa kollar och känner på hunden.
                Min blandis vovve och jag har plockat hem lite rosetter på utställning.
                Jag tränar freestyle med min hund och det är jätte kul tycker både hunden och jag.

                Har även spårat med honom, blodspår går an, men männisospår gillar inte min hund
                då tycker han blåbär och lingon är mycket intressantare

                Lycka till med den fyrbenta!

                Kommentar

                • Katka
                  • March 2009
                  • 109

                  #9
                  Läs Anders Hallgren, finns i de flesta bibliotek ifall du inte köper.

                  MVH

                  K.

                  Kommentar

                  • Sheriin
                    • July 2009
                    • 4

                    #10
                    Alla böcker av Memea Mohlin är läsvärda

                    Kommentar

                    • Nubi
                      • March 2009
                      • 9026

                      #11
                      Memea Mohlin är väldigt bra böcker och sen leta sig fram själv!
                      Kolla in lite Retriverböcker
                      Retrivern som apportör!, Mohlin, Bratsberg-karlsson som skrivit. Den är super bra
                      Många bra tips och råd Använder den mkt till Lex och bla kurslitteratur vid valpkurserna.
                      Livet är som en kaka, kan innehålla spår av nötter

                      Varför vara som alla andra, när man kan vara annorlunda
                      Fiskbloggen

                      Kommentar

                      Arbetssätt...