HampusH; Ny-gammal på Zoopet

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • HampusH
    • July 2009
    • 106

    HampusH; Ny-gammal på Zoopet

    Halloj! Nästan exakt 10 år sedan jag skrev mitt senaste inlägg här inne... Skaffade mitt första egna akvarium, blev medlem på Zoopet och skrev mina första akvarierelaterade inlägg online över huvud taget här inne, år 2009. Något år eller två senare hittade jag "hem" på dåvarande lilla MFKsweden (som idag är Rovfisk.se), och blev allt mer aktiv där och mindre aktiv här inne. Sedan har det rullat på, och jag har varit absolut mest aktiv inne på Rovfisk.se då jag ganska snabbt blev moderator där, och driver hela plattformen idag tillsammans med bland annat min bror och några numera nära vänner. Och just det, jag bytte nyss nick från "Svampus" till "HampusH" på de flesta plattformarna, om någon känner igen mitt gamla nick, hehe.

    Sedan mitt första akvarium år 2009 så har det ständigt gått uppåt / utför (beroende på hur man ser det ). Akvarierna har blivit fler och / eller större, fiskarna detsamma, och det har lagts mer och mer tid och pengar på hobbyn. Hade som flest 14 akvarier igång när jag bodde hemma hos mina föräldrar, där minsta karet var på ca 30 liter och största akvariet på 2100 liter. Idag har jag istället 7 st akvarier (varav 2 agerar paludarium) i min lägenhet, och de 3 största akvarierna (2100l, 800l och 500l) står kvar i mina föräldrars källare... Tills vidare... Håller främst på med udda och / eller (men inte nödvändigtvis) stora rovfiskar, men också allt möjligt från små räkor, guppys och ancistrus till kulfiskar, jordätare och andra ciklider. Dock inga afrikanska ciklider (än)! Har odlat lite olika malar, ciklider och sedan några år tillbaka även stingrockor! Närmare bestämt Potamotrygon motoro "mini marble". Stingrockor är nog det jag fastnat för allra mest.

    Jag har haft äran att få hålla lite föredrag tillsammans med min bror gällande de fiskar jag främst håller på med, vilket som sagt är diverse udda och/eller större rovfiskar hos olika akvarieföreningar, främst för GCG / GCAG i Göteborg där jag bor. Men även i hos ÖAK och MAF. Utöver dessa föredrag så brukar jag fotografera fiskar och akvarium, både mina egna men även hos andra när tillfälle ges, men tyvärr har det blivit mycket mindre av den varan på senare dagar. Det är lite för enkelt att få till bra bilder med mobilkameran för att det skall vara värt att dra fram systemkameran, för att sedan redigera och ladda upp, men förhoppningen är att komma igång med det igen snart. Bland annat bidrog jag nyligen med ett fotografi på ett gäng fengäddor till boken "The Bichir Handbook" and Josh Pickett, vilket var väldigt kul.

    För snart 3 år sedan började jag för första gången jobba med något akvarierelaterat, då jag blev anställd hos Akvarieleasing, och det ångrar jag inte en sekund. Det kan ju vara en svår sak att veta, om man vill jobba med sin hobby eller inte. Men nu i efterhand så känns det solklart! Ser det definitivt mer som en passion än en hobby. Vi får se vad framtiden har att erbjuda, i akvariebranchen!

    Anledningen till att jag skriver detta inlägg över huvud taget är på grund av att jag hade önskat att det blev mer aktivitet på de gamla trotjänarna till forum som t.ex. Zoopet, Ciklid.org, Rovfisk.se mfl är... Som alla vet så har ju Facebook i princip dödat de flesta forumen idag. Och det är så extremt känsligt på Facebook, framför allt sedan de införde förbud mot att sälja djur. Det kan räcka med att en person i en grupp med flera år på nacken och 10.000-tals medlemmar, bryter mot en regel (oftast försäljning av djur) så kan Facebook ta beslutet att stänga ner och radera hela gruppen utan vidare. Alla inlägg, bilder och information puts väck... Man har så extremt lite makt över en Facebookgrupp, jämfört med ett forum. För att inte tala om formatet som Facebook har, dvs att det är ett stort öppet flöde, helt utan kategorier och trådar... Jag är själv ganska aktiv i vissa akvarieregrupper på Facebook, men jag försöker så gott jag kan att tipsa och alltid tala gott om de forum som finns. Förhoppningsvis inser folk forumens värde innan det är försent, och återvänder / upptäcker dem. Och förhoppningsvis kommer jag börja posta lite här inne också! Blev ett mycket längre inlägg än jag tänkte, haha.

    Any how, här är lite länkar:
    Min Flickr, med mina "bästa" foton: https://www.flickr.com/people/hampushertzman/
    Min youtubekanal https://www.youtube.com/c/HampusHertzman/videos (där jag postar videos med 1-2 veckors mellanrum oftast, och nådde nyss 3460 prenumeranter).
    Min bildtråd på Rovfisk.se: https://www.rovfisk.se/thread/70800/
    Min privata youtubekanal för akvariefiskar:
    https://www.youtube.com/c/HampusHertzman/videos
    Nols Akvariehobby's youtubekanal:
    https://www.youtube.com/c/NolsAkvariehobby/videos
  • Munin
    • December 2020
    • 658

    #2
    Intressant text. Kom själv tillbaka till hobbyn för någon månad sedan efter långt uppehåll(tiotalet år), har inte ens ett akvarium igång än dock. Insåg ganska fort att forumet inte är så aktivt som på den tiden det sist begav sig vilket är lite tråkigt men de som finns här verkar riktigt trevliga. Hoppas också på en återgång till forum(istället för facebook) och tycker sidan har mycket att erbjuda i övrigt, många artbeskrivningar och samlad kunskap hos de medlemmar som faktiskt finns kvar.

    Kommentar

    • LoGeek
      • September 2008
      • 1651

      #3
      Vilken inbiten akvarist som gör återbesök! Kul att läsa om din resa med akvarium och grattis till att du nu får jobba med det du älskar! Har leasing kvar butiken i sumpan förresten? Var min "go to" när jag bodde i närheten men var nu många år sedan.

      Jag har aldrig haft Facebook, så jag vet inte riktigt hur ett akvarieforum där fungerar. Men det låter ju väldigt knepigt om ingenting är ordnat i kategorier och trådar. Finns andra funktioner för att följa någons projekt etc?

      Jag tycker det är otroligt mycket värt att jag kan välja vilka trådar jag vill följa och slipper då helt se meddelanden i ämnen som jag inte följer.

      Kommentar

      • HampusH
        • July 2009
        • 106

        #4
        Ursprungligen postat av Munin
        Intressant text. Kom själv tillbaka till hobbyn för någon månad sedan efter långt uppehåll(tiotalet år), har inte ens ett akvarium igång än dock. Insåg ganska fort att forumet inte är så aktivt som på den tiden det sist begav sig vilket är lite tråkigt men de som finns här verkar riktigt trevliga. Hoppas också på en återgång till forum(istället för facebook) och tycker sidan har mycket att erbjuda i övrigt, många artbeskrivningar och samlad kunskap hos de medlemmar som faktiskt finns kvar.
        Kul! Kan inte tänka mig att hålla mig borta från hobbyn så länge. Så det låter sunt att du är tillbaka! ​ Jag håller med dig, forum har ju oftast så mycket mer än bara själva forumdelen. Bland annat artbeskrivningar, artiklar, tillgång till grossisters listor, information om butiker runt om i landet osv. Facebook har ju lite halvbra lösningar på t.ex. artiklar osv, men det är väldigt tydligt att de föredrar kvantitet för kvalitet.

        Ursprungligen postat av LoGeek
        Vilken inbiten akvarist som gör återbesök! Kul att läsa om din resa med akvarium och grattis till att du nu får jobba med det du älskar! Har leasing kvar butiken i sumpan förresten? Var min "go to" när jag bodde i närheten men var nu många år sedan.

        Jag har aldrig haft Facebook, så jag vet inte riktigt hur ett akvarieforum där fungerar. Men det låter ju väldigt knepigt om ingenting är ordnat i kategorier och trådar. Finns andra funktioner för att följa någons projekt etc?

        Jag tycker det är otroligt mycket värt att jag kan välja vilka trådar jag vill följa och slipper då helt se meddelanden i ämnen som jag inte följer.
        Haha! Jo, man är väl inbiten.. Jag bor i Göteborg och jobbar därför hos Akvarieleasing väst, så jag har lite dålig koll på Akvarieleasing Stockholm, men jag vet att de la ner sin butik för några år sedan. Dock osäker på hur många år sedan det är.

        Alltså, sett ur användarvänligheten så har ju Facebook slagit jackpott. De vet ju exakt vilka knappar man skall trycka på hos människor för att de skall stanna så länge som möjligt. Allt är utformat för att vara så smidigt, enkelt och givande som möjligt. Det innebär i princip att allting är i ett enda stort flöde, så det enda du behöver göra för att få en överblick över allt är att scrolla, scrolla, scrolla... Du ser ju bara det du själv valt att se, förutom vissa riktade annonser och så då. Men sedan så är ju Facebook utformat för att enbart gynna nya inlägg. De vinner ju på att ha aktivitet, så om de kan se till att folk inte hittar gammal info och matnyttiga trådar så kommer folk skapa nya inlägg för att få svar. I den just nu största akvariegruppen så är det samma frågor varje vecka av nya personer... "Är min guppy gravid", "varför dör mina fiskar", "Måste jag koka stenen jag plockat utomhus innan jag lägger den i akvariet" osv osv... I ett forum är det enkelt att dels hitta en sådan tråd där frågan är besvarad för 10 år sedan, inklusive nyttig diskussion med eventuell uppdaterad fakta. Men det är inte Facebook intresserade av. De vill kunna generera så mycket inlägg och aktivitet som möjligt.

        På Rovfisk.se som jag är med och styr så har Thomas som är tekniskt ansvarig och kodat forumet från scratch gjort en liten variant, ett mellanting mellan Facebooks upplägg och de klassiska forumen. Vi har ett "senaste nytt" flöde, där alla inlägg, bilder, intressanta länkar (som genereras automatiskt), köp- och sälj, användarnas prestationer, med mera syns. Där kan man scrolla som ett "Facebookflöde", men sedan finns det klassiska upplägget med forum, kategorier, trådar osv ett klick bort. Dessutom är sidan anpassad för att fungera precis lika smidigt på dator som mobil, vilket många forum tyvärr inte är idag. De har inte hunnit anpassa sig till att extremt många använder smartphones till majoriteten av sin tid online idag. Förhoppningsvis hakar de gamla forumen på detta och gör en förändring. Då tror jag definitivt folk kan börja hoppa över hit. Användarvänlighet is key!
        Min privata youtubekanal för akvariefiskar:
        https://www.youtube.com/c/HampusHertzman/videos
        Nols Akvariehobby's youtubekanal:
        https://www.youtube.com/c/NolsAkvariehobby/videos

        Kommentar

        • Nando

          • October 2017
          • 6050

          #5
          Kul att du är tillbaka här! Jag har bara hängt på Zoopet i ca 3,5 år men uppskattar verkligen alla kunniga medlemmar och den trevliga stämningen i trådarna. Har fått så mycket råd och pepp från många olika personer här vilket har hjälp mig framåt i mitt intresse.

          Kommentar

          • HampusH
            • July 2009
            • 106

            #6
            Ursprungligen postat av Nando
            Kul att du är tillbaka här! Jag har bara hängt på Zoopet i ca 3,5 år men uppskattar verkligen alla kunniga medlemmar och den trevliga stämningen i trådarna. Har fått så mycket råd och pepp från många olika personer här vilket har hjälp mig framåt i mitt intresse.
            Känns kul att vara här igen! Väletablerade forum är ofta väldigt trevliga, om folk sköter sig dvs, hehe... Skrev ju som sagt mina första akvarierelaterade inlägg online här, och jag minns att jag fick bra och vettiga svar, trots yviga och snurriga frågor och funderingar. Nog har det haft en bidragande orsak till att man fortsatt i akvariehobbyn, och på forum!
            Min privata youtubekanal för akvariefiskar:
            https://www.youtube.com/c/HampusHertzman/videos
            Nols Akvariehobby's youtubekanal:
            https://www.youtube.com/c/NolsAkvariehobby/videos

            Kommentar

            • PiaJo

              • August 2009
              • 13001

              #7
              Jag är här igen oxå eller rättare sagt aldrig varit borta helt men nu är jag även Guldis igen
              /PIA

              Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

              Kommentar

              • Kjell Fohrman
                Administrator

                • December 2001
                • 48147

                #8
                Ja det verkar vara lite av en trend att folk söker sig tillbaka till hemsidorna/forumen igen och det är väldigt positivt
                Och till er som hittat tillbaka till Zoopet igen - välkommen tillbaka
                Akvaristiska hälsningar
                Kjell
                Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                Kommentar

                • HampusH
                  • July 2009
                  • 106

                  #9
                  Ursprungligen postat av PiaJo
                  Jag är här igen oxå eller rättare sagt aldrig varit borta helt men nu är jag även Guldis igen
                  Gött! Men frågan är om du är en "Rockstar"...

                  Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                  Ja det verkar vara lite av en trend att folk söker sig tillbaka till hemsidorna/forumen igen och det är väldigt positivt
                  Och till er som hittat tillbaka till Zoopet igen - välkommen tillbaka
                  Tackar för välkomnandet! Jag hoppas ju som sagt att folk gör det.. Jag "gör vad jag kan" inne på Facebook, genom att flika in på alla ställen jag ser där de uppstår klagomål över Facebook och hur det fungerar där. Då är det ju rätt enkelt att tipsa om de riktiga akvarieforumen som finns! Men som sagt, jag tror definitivt att det behövs en förändring i design och användarvänlighet om de dessutom skall stanna. Annars är nog risken att någon annan plattform hittar ett bra mellanläge, och kan vinna över många användare som stör sig på Facebook men tycker att de gamla forumplattformarna är förlegade.
                  Min privata youtubekanal för akvariefiskar:
                  https://www.youtube.com/c/HampusHertzman/videos
                  Nols Akvariehobby's youtubekanal:
                  https://www.youtube.com/c/NolsAkvariehobby/videos

                  Kommentar

                  • PiaJo

                    • August 2009
                    • 13001

                    #10
                    Nä, tror inte jag är det längre... tror jag har varit dock
                    /PIA

                    Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                    Kommentar

                    • HampusH
                      • July 2009
                      • 106

                      #11
                      Ursprungligen postat av PiaJo
                      Nä, tror inte jag är det längre... tror jag har varit dock
                      Alright alright...
                      Min privata youtubekanal för akvariefiskar:
                      https://www.youtube.com/c/HampusHertzman/videos
                      Nols Akvariehobby's youtubekanal:
                      https://www.youtube.com/c/NolsAkvariehobby/videos

                      Kommentar

                      Arbetssätt...