Ny på forumet, men gammal i hobbyn...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ekenberg
    • December 2017
    • 3910

    Ny på forumet, men gammal i hobbyn...

    Hej.

    Jag heter Thomas och har precis blivit medlem här. Har suttit och läst här flera timmar nu, begriper inte riktigt varför jag inte gjort det tidigare.....så mycket kunskap, idéer, inspiration och projekt det finns här....helt otroligt, tillhör ju annars det gardet som använder böcker till detta....

    Nå väl, vem är då jag - "en lagom rund man i mina bästa år" är väl ett citat som känns ganska träffande. Har hunnit fylla femtio, väger 120 pannor, har fyra söner, en schäfer och alldeles för lite akvarium om man frågar mig, frågar man sönerna är det på tok för många.

    Mitt första akvarium fick jag när jag fyllde åtta, 27 liter i grön plåt och kittade glas.....det rostade....guppy och ett par zebrafiskar bodde i detta kar. När jag fyllde tolv fick jag ett 160 liters akvarium och lyckan var total. Ett jätteakvarium i mina ögon, nu blev det både svärdbärare och blackmolly, mitt gamla blev yngelakvarium. Ynglen byttes mot fler fiskar och utrustning på Partilles Zoo, djuraffären i Partille på den tiden....

    Det var först när jag flyttade hemifrån vid arton års ålder som jag kunde köpa ett större akvarium, 375 liter, lycka, jag minns ännu känslan när pappa hjälpte mig få hem detta vidunder till akvarium....och mitt intresse för ciklider väktes. Ja sedan har åren gått, livet har rullat på, akvariumen har ökat i storlek och antal och världsdelarna som cikliderna har kommit ifrån har varierat men intresset för hobbyn har alltid funnits kvar.

    Idag bor jag inte så stort, har inte längre något akvarirum som förrut och har väl tänkt att sluta med uppfödning, tänkte istället lägga energin på att skapa fina miljöer i de akvarium jag har kvar. Jag kommer presentera de nuvarande akvariumen och tankar och idéer om dessa under rubriken projekt, där jag också kommer försöka mig på att fotografera, vilket tyvärr aldrig varit min starka sida. Nog om mig för denna gång.....

    simma lugnt, Thomas
  • Rufus
    • January 2005
    • 866

    #2
    Välkommen! Du har säkert mkt trevligt du kan berätta och visa. Det blir roligt att se vad du "hittar på".
    // Annicka

    Kommentar

    • Inger H

      • December 2008
      • 11247

      #3
      Instämmer med Rufus, ska bli kul att få se dina kar .

      //Inger
      "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

      Kommentar

      • Bluewing

        • August 2012
        • 10522

        #4
        Välkommen Thomas. Det ska bli intressant att följa dig
        Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
        Juwel Lido 120

        Kommentar

        • Ekenberg
          • December 2017
          • 3910

          #5
          Tack för välkomnandet, har haft fullt upp med att läsa alla spännande projekt som finns här, inte minst era. Men börjar inse att mina mobilfoton inte räcker långt....en kamra får nog önskas av tomten i år. Vilka helt fantastiska foton det finns här, duktiga akvarister och fotografer.....

          Kommentar

          • Bluewing

            • August 2012
            • 10522

            #6
            Mobilbild

            Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_2259.jpg
Visningar: 221
Storlek: 350,2 KB
ID: 2375250
            Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
            Juwel Lido 120

            Kommentar

            • Kjell Fohrman
              Administrator

              • December 2001
              • 48148

              #7
              Skall bli kul att se dina akvarier när de kommer igång
              Akvaristiska hälsningar
              Kjell
              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

              Kommentar

              • Ekenberg
                • December 2017
                • 3910

                #8
                Motbevisad Bluewing, då är det inte min mobil som är felet snarare den mänskliga faktorn, kan man ta så vackra foton med mobilen behövs ingen kamera... jag får öva....

                Tack Kjell, jag har trevande börjat lägga ut foton på de jag har igång under projekt. Men det känns som sagt lite trevande ännu när man ser alla proffsiga kar och fantastiska fotografi. Otroligt trevligt forum att hålla till på.

                Kommentar

                • Bluewing

                  • August 2012
                  • 10522

                  #9
                  Roligt att du trivs med Kjell och Company. Det du kan pröva herr Ekenberg är att när du filmar skaffa en hållare för mobilen. De filmer du ser i min drömmen-om-tråd är alla tagna med mobil (iPhone) satta i en hållare som denna Joby Griptight. Inte särskilt dyra men mobilen blir stabil. Jag har den monterad på ett kamerastativ. Så en mobil med vettig kamera är idag ofta riktigt bra. Bara ett tips, så att du kan lägga pengarna på nåt vettigt.... fiskar och annat.

                  Klicka på bilden för större storlek  Namn:	        joby-griptight-micro-stand.jpg Visningar:	1 Storlek:	38.0 kB ID:     	2375263
                  Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                  Juwel Lido 120

                  Kommentar

                  • Ekenberg
                    • December 2017
                    • 3910

                    #10
                    Tusen tack, låter som en bättre lösning. Har tittat mycket på din tråd ( dock inte läst allt ännu den är rätt lång) dina filmer är kanonfina.

                    Kommentar

                    Arbetssätt...