Kjell Fohrman

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    Kjell Fohrman

    Tanken bakom denna kategori är att alla nya (ja för den delen så kan även gama uvar göra detta) här lite kort skall introducera sig
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    Jag är som sagt administratör på denna sida och driver sidan tillsammans med Christian Alfredsson.

    Jag är född 1950 och under större delen av mitt vuxna liv har jag hållit på med olika husdjur, främst akvariefisk. Det började i större skala under 70-talet som en hobby med odling av akvariefisk. Detta växte väldigt snabbt och snart blev hobbyn ett yrke då jag startade en akvarieaffär. Affären växte och fler djur kom in i bilden som smådjur, fåglar, terrariedjur men även kattillbehör. I slutet av 80-talet var jag med om att starta Europas då största zooaffär (fanns bl.a. mer än 100.000 liter vatten i affärens akvarier). Denna sålde jag några år senare och startade en ny "karriär" som grossist på akvariefisk och tillbehör. Grossistverksamheten utvecklades snabbt och förutom firman i Sverige startade jag t.ex. ett företag inom akvaristik i Tyskland. Under dessa år var jag bl.a. med om att introducera Back to Nature akvariebagrunder och böcker i en mängd med länder. I slutet av 90-talet sålde jag hela grossistverksamheten och har sedan dess "enbart" gett ut Back to Nature böckerna. Dessa kommer ut på 7-8 olika språk. Min senaste bok heter Back to Nature Guide om nanoakvarium. Idag är jag nybliven pensionär och har även slutat att ge ut böcker. Detta hade jag nog i och för sig kunnat tänka mig att fortsätta men det som satte stopp för detta var inte att jag blev pensionär utan att efterfrågan på akvarieböcker överhuvudtaget har sjunkit drastiskt.

    Jag har också under alla år varit aktiv i olika ideella föreningar, bl.a. en tid som ordförande i Nordiska Ciklidsällskapet och redaktör för deras tidning ”Ciklidbladet”. Under några år var jag också ordförande i Zoorf (Zoobranschens riksförbund) och på uppdrag av Zoorf var jag under ca. 15 år ansvarig för deras akvaristikkurs för zoohandlare (alla som säljer fisk måste enligt lag ha en utbildning) men också detta har jag slutat med. Jag har också varit ordförande i SPTU (Scandinavian Pet Trade Union) som är en sammanslutning av de Nordiska branschförbunden, samt redaktör för deras tidning ”Pet Scandinavia”. Under årens lopp har jag skrivit mer än 1.000 artiklar och hållit hundratals med föredrag.

    Det är som sagt mycket jag har gjort men nuförtiden är jag mestadels pensionär men ett och annat föredrag håller jag fortfarande och en hel del arbete lägger jag ner på Zoopet. Sedan har jag ju också några akvarier att pyssla med (ca. 10) - det största är på 3.000 och det minsta på 17 liter men också här har jag tänkt att minska ner med några stycken
    Senast redigerad av Kjell Fohrman; 04 May 2016, 19:36.
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    Arbetssätt...