Aquarama 2009 - foton och artikel

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #16
    Ursprungligen postat av Azur
    Intressant rapport. Lite funderingar & frågor...

    1) Jag undrade över den här fisken:

    Vet du vad det är för något? En electric blue fjärilsciklid?

    2) Jag noterar att samtliga fiskar i Magic Water akvariet är extremt tåliga arter som, mycket riktigt, är kända för att överleva i salthalter kring 10-15 promille.

    3) Den där hang-on-back kylfläkten skulle jag gärna få tag i. Nån som vet om den säljs i Sverige?

    4) Guldfisken som blev klassvinnare är helt grotesk. Jag har svårt att se sånt som annat än rent djurplågeri, men men.

    5) Nano-trenden. Ja, det är tråkigt. Bara för att man KAN hålla djur vid liv i pyttebehållare tycker jag inte man BÖR göra det. Lättplacerat och "gulligt", men inte bra för djuren hur man än vänder sig.
    1/ Minns inte att jag såg något namn på den - men har för mig att den helt enkelt bara kallas för blå fjärilsciklid. Visst är det en avelsform (men det vet du ju redan) - men oavsett vilket så tyckte jag att den var rätt snygg
    2/ Samma notering gjorde vi som var där
    3/ Jag har inte sett någon sådan tidigare, men Lasse här på forumet menade att han hade sett sådana till salu.
    Tyvärr var det ju annars få svenska grossister närvarande (bara Imazo) där så chansen är väl inte så stor att just denna hittar hit. Jag tipsade i alla fall Micke på Imazo om dessa produkter.
    4/ Ja den faller väl inte heller mig direkt i smaken, men som jag skrev ovan så var nästan alla guldfiskar på mässan kraftfullt byggda och väldigt aktiva och gav faktiskt ett "sunt intryck". Inga fetknoppar som låg på botten och slöade.
    5/ Håller väl inte riktigt med dig (fast det kan jag ju inte gärna göra eftersom, jag håller på med en nano-bok). Utan det handlar väl mer om att välja ut lämpliga fiskar som passar i denna typ av akvarier -t.ex. mina Microrasboror i 20 liters akvarier har oerhört mycket större utrymme än vad diskusar i ett 300 liters akvarium har.
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • harbard
      • July 2002
      • 1085

      #17
      Ursprungligen postat av Azur
      3) Den där hang-on-back kylfläkten skulle jag gärna få tag i. Nån som vet om den säljs i Sverige?
      Lite DIY för ett litet akvarium:
      I would like to share my DIY Aquarium Fan, nothing fancy and all the parts are scavenger from broken PC. Actually it is not worth of doing D...

      <<<(^:>*
      Aquaflora länksamling Alger Bakgrund Miniakvarier Walstad-metoden
      Foder Bananflugor Guppy Killi Fiskrum Akvaristisk startportal Småkryp

      Kommentar

      Arbetssätt...