Nytt Offentligt akvarium inlagt

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48147

    #76
    Ursprungligen postat av Tobbe R
    Då har även jag varit på Den blå planet, dvs offentliga akvariet i Köpenhamn/Kastrup. Det var så klart på tiden eftersom jag bara har fem mil dit men bättre sent än aldrig. Jag hade andra ärenden till en jaktaffär i Köpenhamn så det passade bra att besöka akvariet innan vi körde hem.

    Jag vill i stort instämma med Kjell som redan gjort en bra beskrivning. Jag vet inte om de gjort ändringar men jag kan tillägga några saker som inte framgick av Kjells beskrivning.

    Akvariet är i stort sett uppdelat i tre avdelningar, Tropisk/Regnskog, Oceanen och Nordliga kalla vatten. Dessutom fanns en avdelning med hotade arter, tyvärr måste man säga visades här tre stora akvarier med varav två var ett Tanganyika och ett Malawi med ett stort antal arter som tydligen anses hotade. En avdelning visade havsutter, intressanta djur som dock tyckte att de förtjänade lite semester och därför låg och vilade och gav f-n i turisterna.

    Regnskogen visades i två plan, ett överplan där du går i "regnskog" och ser ner på vattenytan, där fanns även ett antal intressanta fåglar för de som gillar fåglar. Bottenvåningen visade samma regnskogsvatten nerifrån, dvs under ytan och ner på botten.

    Det fanns ett antal av våra vanliga fiskar men huvuddelen är så klart större fisk som inte passar i ett hemakvarium. Ett 5 meter långt växtakvarium ser man ju inte varje dag.

    Deras största akvarium är i Ocean-avdelningen och är på 4 miljoner liter, jag visar en bild på det. Här gick bl.a. hammarhaj och stora rockor.

    Den nordliga avdelningen var uppbyggd som olika miljöer, t.ex runt en pirarm, ett skeppsvrak eller en typisk dansk sjö.

    Under tiden vi var där visades olika aktiviteter, t.ex. matningen i hammarhaj-akvariet. Ett annorlunda inslag var förevisning av dissektion av en bläckfisk. Vi hoppade den då mitt ressällskap visade sig ha känsliga magar, själv bekymrar det mig inte så mycket hur ett djur ser ut invärtes, jägare som man är.

    Jag har lite mera positiva intryck av biljettinsläpp och restaurang än vad Kjell fick, vi valde tydligen en bättre dag. Ingen kö alls, priset på biljetten var överkomligt då jag fick en hygglig rabatt pga avtalet för resor på Öresundbron. Maten var klart godkänd men lite dyr, å andra sidan var jag på Tivoli's julmarknad före jul och då kan vi tala om priser, allt är ju relativt.

    Bilderna är på det stora akvariet enl ovan, 5 meter växtakvarium och ett kar med ett stort antal pirayor för de som gillar sådana. Samtliga via telefonen så begränsad kvalité.

    /Tobbe




    Tack för rapporten och fotona. Alltid kul om så många som möjligt berättar om sina besök i offentliga akvarier.
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Administrator

      • December 2001
      • 48147

      #77
      Ytterligare ett offentligt akvarium har hu "recencerats" på Zoopet - nämligen SeaQuarium som ligger i den lilla orten Weston-super-Mare i sydvästra England. Artikeln återfinns på denna sida https://www.zoopet.com/index.php?opt...article&id=620

      Det är det 46 offentliga akvariet som recenserats på Zoopet.
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

      Kommentar

      • ICC
        • November 2006
        • 1310

        #78
        Finns akvariet i Berlin recenserat?

        Kommentar

        • Kjell Fohrman
          Administrator

          • December 2001
          • 48147

          #79
          Bägge akvarierna i Berlin finns med.
          Akvaristiska hälsningar
          Kjell
          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

          Kommentar

          • Kjell Fohrman
            Administrator

            • December 2001
            • 48147

            #80
            Ytterligare ett offentligt akvarium har recenserats på Zoopet (det 47:e).
            Det är Bristol Aquarium i sydvästra England som har besökts. Detta akvarium visade sig vara mycket välskött samtidigt som de snygga akvarierna var väldigt vackert och naturtroget inredda.
            Akvaristiska hälsningar
            Kjell
            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

            Kommentar

            • Kjell Fohrman
              Administrator

              • December 2001
              • 48147

              #81
              Så är det dags för ytterligare (det 48:e) ett akvarium - nämligen Oceanografic som är ett mycket stort offentligt akvarium som ligger I Valencia i Spanien. Själva akvariedelen inomhus innehåller enbart saltvatten, men det finns även en stor utomhusdel med lite olika djur. Du kan läsa "recensionen" på denna sida https://www.zoopet.com/index.php?opt...629&Itemid=999
              Akvaristiska hälsningar
              Kjell
              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

              Kommentar

              • Kjell Fohrman
                Administrator

                • December 2001
                • 48147

                #82
                Ytterligare ett (det 49:e) offentligt akvarium har nu lagts in - nämligen Aquarium Municipal i Spanien. Det är ett väldigt litet offentligt akvarium som ligger i Santa Pola på medelhavskusten och det innehåller enbart fiskar som kommer från medelhavet. Du kan läsa recensionen på denna sida https://www.zoopet.com/index.php?opt...630&Itemid=999
                Senast redigerad av Kjell Fohrman; 20 January 2019, 20:42.
                Akvaristiska hälsningar
                Kjell
                Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                Kommentar

                Arbetssätt...