Nytt Offentligt akvarium inlagt

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bygert
    • March 2010
    • 2169

    #31
    Lite konstigt dock att det som är snudd på närmast Kjell inte är med, Sjöfart, vad har de gjort för ont? De satsar och byter inriktning så nog är de förtjänta av reklam.

    Vänermuseeet är ju också nåt som ligger nära och förtjänar att nämnas.
    Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Administrator

      • December 2001
      • 48147

      #32
      Ursprungligen postat av Bygert
      Lite konstigt dock att det som är snudd på närmast Kjell inte är med, Sjöfart, vad har de gjort för ont? De satsar och byter inriktning så nog är de förtjänta av reklam.

      Vänermuseeet är ju också nåt som ligger nära och förtjänar att nämnas.
      Ja det är kul att att även andra "recenserar".
      Sjöfartsmuseet har tyvärr aldrig blivit av - det ligger för nära
      Nåväl jag har faktiskt varit där några gånger, men alltid har det just då varit någon ombyggnad så det har inte varit "rättvist" att recensera just då.
      Vad gäller Vänermuseet så även om det ligger "nära" så har man aldrig vägarna förbi åt det hållet - så det är liksom lättare att passera förbi andra mer "exotiska" akvarier
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

      Kommentar

      • Bygert
        • March 2010
        • 2169

        #33
        Tja, jag skall nog in på bägge inom inte allt för avlägset, skall jag skriva ihop nåt?
        Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

        Kommentar

        • Kjell Fohrman
          Administrator

          • December 2001
          • 48147

          #34
          Ursprungligen postat av Bygert
          Tja, jag skall nog in på bägge inom inte allt för avlägset, skall jag skriva ihop nåt?
          Sjöfartsmuseet skall jag försöka klara av, men gärna Vänermuseet.
          Dock minst lika viktigt som skrivandet - se till att ta rejält med foton
          Akvaristiska hälsningar
          Kjell
          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

          Kommentar

          • Kjell Fohrman
            Administrator

            • December 2001
            • 48147

            #35
            Så är ytterligare en recension av ett "offentligt akvarie" inlagt - nämligen Maroparque på La Palma
            Det är det 39 offentliga akvariet som har recenserats på Zoopet
            Akvaristiska hälsningar
            Kjell
            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

            Kommentar

            • Kjell Fohrman
              Administrator

              • December 2001
              • 48147

              #36
              Så har det 40 offentliga akvariet besökts och bedömts i en artikel här på Zoopet - nämligen det offentliga akvariet i Bergen, Norge. Det var också det 14:e landet som vi gjort nedslag i
              Akvaristiska hälsningar
              Kjell
              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

              Kommentar

              • mikoto
                • July 2011
                • 215

                #37
                Sjökockar hade de också såg jag nu! De verkar vara väldigt svåra att hålla bland oss privatpersoner som håller på med västkust akvarier, det hade varit kul att veta hur de gjorde för att hålla de framgångsrikt. Verkar vara ett spännande ställe.

                Kommentar

                • Kjell Fohrman
                  Administrator

                  • December 2001
                  • 48147

                  #38
                  Ursprungligen postat av mikoto
                  Sjökockar hade de också såg jag nu! De verkar vara väldigt svåra att hålla bland oss privatpersoner som håller på med västkust akvarier, det hade varit kul att veta hur de gjorde för att hålla de framgångsrikt. Verkar vara ett spännande ställe.
                  ja absolut - den delen som innehöll fiskar från "deras egen" kust var mycket bra
                  Akvaristiska hälsningar
                  Kjell
                  Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                  Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                  Kommentar

                  • mikoto
                    • July 2011
                    • 215

                    #39
                    Hur kan det komma sig förresten att du inte recenserat Sjöfartsmuseet ännu? Om du varit där, hur står de sig mot norrmännen här? På den kalla sidan. Den tropiska verkar de vara lite bättre på :-)

                    Kommentar

                    • Kjell Fohrman
                      Administrator

                      • December 2001
                      • 48147

                      #40
                      Ursprungligen postat av mikoto
                      Hur kan det komma sig förresten att du inte recenserat Sjöfartsmuseet ännu? Om du varit där, hur står de sig mot norrmännen här? På den kalla sidan. Den tropiska verkar de vara lite bättre på :-)
                      Slöhet, slapphet - ja vad säger man?
                      Det är ju som så att ligger det riktigt nära så drar man ut på det. Ungefär som att fota ens egna fiskar - det blir aldrig av. Nåväl får skärpa mig och ta mig dit i sommar, men innan dess så skall jag redan under de närmaste 3 veckorna hinna med att besöka Den blå planeten i Köpenhamn samt det nyöppnade offentliga akvariet i Singapore (som skall vara världens största).

                      Akvariet i bergen är ju oerhört mycket större än Sjöfartsmuseet i Göteborg så det är ju inte riktigt jämförbart. På "kallvattensdelen" är Bergen betydligt bättre medan då Sjöfartsmuseet har en något bättre (om än inte större) tropisk saltvattendel.
                      Akvaristiska hälsningar
                      Kjell
                      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                      Kommentar

                      • Kjell Fohrman
                        Administrator

                        • December 2001
                        • 48147

                        #41
                        Har just kommit tillbaka från en släkträff i Danmark och den var mycket trevlig men det är kanske inget att rapportera om här

                        Men i fredags besöket jag den blå planeten och hjade tänkt tillbringa några timmar där på förmiddagen innan jag begav mig in i Köpenhamns centrum - men jag blev kvar där i 7,5 timme!!!!!!! så det blev inget shoppande.

                        Detta offentliga akvarium var med andra ord mycket bra (allt var kanon utom maten som var dyr och dålig) och är definitivt värt ett besök. Kommer en artikel om detta senare i Offentliga akvarier men det hinns inte med för tillfället för på tisdag åker jag till Singapore och där lär nu finnas världens största offentliga akvarium. Oj vad tråkigt man har det för tillfället
                        Akvaristiska hälsningar
                        Kjell
                        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                        Kommentar

                        • ansjo
                          • November 2005
                          • 29967

                          #42
                          Ha det så himla gott i Singapore! Inte alls avis.
                          /Anders

                          Medlem i NCS - givetvis!

                          Kommentar

                          • PiaJo

                            • August 2009
                            • 13001

                            #43
                            Skall bli spännande att få se ett sammandrag av dessa två ställen sen

                            Ha det gott i Singapore!
                            /PIA

                            Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                            Kommentar

                            • Kjell Fohrman
                              Administrator

                              • December 2001
                              • 48147

                              #44
                              Det dröjer lite ytterligare innan jag har lagt upp recensioner av de 3 ytterligare offentliga akvarier som jag har besökt den senaste månaden.
                              Dock så har jag redan lagt upp foton från dom i Zoopets stora fotoregister (enbart öppet för goldmedlemmar) som ni tills vidare kan kolla på.

                              SEA Aquarium, Singapore - 159 foton
                              River Safari, Singapore - 146 foton
                              Blue Planet Aquarium, Köpenhamn - 124 foton
                              Akvaristiska hälsningar
                              Kjell
                              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                              Kommentar

                              • Kjell Fohrman
                                Administrator

                                • December 2001
                                • 48147

                                #45
                                Ett nytt offentligt akvarium har recenserats på Zoopet - nämligen S.E.A. Aquarium i Singapore som lär vara världens största offentliga akvarium. Betyget är att det är mycket bra

                                detta är det 40 offentliga akvariet som har recenserats på Zoopet
                                Akvaristiska hälsningar
                                Kjell
                                Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                                Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...