Nytt Offentligt akvarium inlagt

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48147

    #61
    Även på Lanzarote finns det ett offentligt akvarium och detta har nu recenserats på Zoopet i denna artikel. Det är det 43 offentliga akvariet vi har besökt.
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Administrator

      • December 2001
      • 48147

      #62
      Jag har varit lite slö nu en längre tid med att lägga upp nya recenserade akvarier. Dock så har lag faktiskt kompletterat fotona till en del av de gamla.
      I alla fall så är nu ett nytt offentligt akvarie recenserat och det är Sea Life, Loch Lomond i Skottland som blir det 44 akvariet vi recenserar https://www.zoopet.com/index.php?opt...article&id=588
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

      Kommentar

      • admin
        Christian Alfredsson

        • November 2004
        • 11215

        #63
        Härligt! Det har varit mycket med uppgraderingen och nu är det gott att vi kan komma loss med lite nytt.
        Christian Alfredsson
        Tekniskt ansvarig Zoopet

        Kommentar

        • Kjell Fohrman
          Administrator

          • December 2001
          • 48147

          #64
          Ursprungligen postat av admin
          Härligt! Det har varit mycket med uppgraderingen och nu är det gott att vi kan komma loss med lite nytt.
          Ja även om det nya nu var ett rätt tråkigt offentligt akvarium

          Akvaristiska hälsningar
          Kjell
          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

          Kommentar

          • Kjell Fohrman
            Administrator

            • December 2001
            • 48147

            #65
            Hittade denna lista över de 13 största offentliga akvarierna i världen http://www.barnsemester.se/artiklar/...umen-i-varlden
            Så även om jag genom årens lopp har besökt en hiskelig massa offentliga akvarier (och recenserat många av dom här på Zoopet) så har jag bara besökt 3 av dessa 13 så jag har en hel del kvar
            Akvaristiska hälsningar
            Kjell
            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

            Kommentar

            • Christer5
              • July 2015
              • 915

              #66
              Du får ta på dig spender hatten och börja åka

              Kommentar

              • Kjell Fohrman
                Administrator

                • December 2001
                • 48147

                #67
                Ursprungligen postat av Christer5
                Du får ta på dig spender hatten och börja åka
                Fast pensionen är inte så stor så spenderhatten är rätt liten

                Akvaristiska hälsningar
                Kjell
                Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                Kommentar

                • petnym
                  • May 2002
                  • 5028

                  #68
                  Kanske kan sprida ut besöken över några år?
                  Gräset är grönare på andra sidan glaset...
                  Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
                  Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

                  Kommentar

                  • Kjell Fohrman
                    Administrator

                    • December 2001
                    • 48147

                    #69
                    Det senaste tillskottet i raden av Offentliga Akvarier på Zoopet är det ganska lilla akvariet som finns på Sjöfartsmuseet i Göteborg. Du hittar texten här https://www.zoopet.com/index.php?opt...article&id=619

                    Nu finns det 45 offentliga akvarier inlagda på Zoopet
                    Akvaristiska hälsningar
                    Kjell
                    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                    Kommentar

                    • Marten64

                      • July 2012
                      • 1020

                      #70
                      Jag tycker det är väl värt ett besök, både akvarierna och själva Sjöfartsmuseet.
                      /Johan
                      / Johan 720 l. Regnbågsfisk, 375 l. Glossolepis Wanamensis, 142 l. -. Medlem i IRG.

                      Kommentar

                      • Kjell Fohrman
                        Administrator

                        • December 2001
                        • 48147

                        #71
                        Ursprungligen postat av Marten64
                        Jag tycker det är väl värt ett besök, både akvarierna och själva Sjöfartsmuseet.
                        /Johan
                        Instämmer helt. Jag har varit där många gånger tidigare men anledningen till att jag inte tidigare har lagt in det här på Zoopet är att jag hela tiden tänkt vänta tills de är klara med sina ombyggnader. Men nu har jag gett upp - det är en evighetsombyggnad som pågår
                        Akvaristiska hälsningar
                        Kjell
                        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                        Kommentar

                        • Tobbe R
                          • May 2009
                          • 654

                          #72
                          Då har även jag varit på Den blå planet, dvs offentliga akvariet i Köpenhamn/Kastrup. Det var så klart på tiden eftersom jag bara har fem mil dit men bättre sent än aldrig. Jag hade andra ärenden till en jaktaffär i Köpenhamn så det passade bra att besöka akvariet innan vi körde hem.

                          Jag vill i stort instämma med Kjell som redan gjort en bra beskrivning. Jag vet inte om de gjort ändringar men jag kan tillägga några saker som inte framgick av Kjells beskrivning.

                          Akvariet är i stort sett uppdelat i tre avdelningar, Tropisk/Regnskog, Oceanen och Nordliga kalla vatten. Dessutom fanns en avdelning med hotade arter, tyvärr måste man säga visades här tre stora akvarier med varav två var ett Tanganyika och ett Malawi med ett stort antal arter som tydligen anses hotade. En avdelning visade havsutter, intressanta djur som dock tyckte att de förtjänade lite semester och därför låg och vilade och gav f-n i turisterna.

                          Regnskogen visades i två plan, ett överplan där du går i "regnskog" och ser ner på vattenytan, där fanns även ett antal intressanta fåglar för de som gillar fåglar. Bottenvåningen visade samma regnskogsvatten nerifrån, dvs under ytan och ner på botten.

                          Det fanns ett antal av våra vanliga fiskar men huvuddelen är så klart större fisk som inte passar i ett hemakvarium. Ett 5 meter långt växtakvarium ser man ju inte varje dag.

                          Deras största akvarium är i Ocean-avdelningen och är på 4 miljoner liter, jag visar en bild på det. Här gick bl.a. hammarhaj och stora rockor.

                          Den nordliga avdelningen var uppbyggd som olika miljöer, t.ex runt en pirarm, ett skeppsvrak eller en typisk dansk sjö.

                          Under tiden vi var där visades olika aktiviteter, t.ex. matningen i hammarhaj-akvariet. Ett annorlunda inslag var förevisning av dissektion av en bläckfisk. Vi hoppade den då mitt ressällskap visade sig ha känsliga magar, själv bekymrar det mig inte så mycket hur ett djur ser ut invärtes, jägare som man är.

                          Jag har lite mera positiva intryck av biljettinsläpp och restaurang än vad Kjell fick, vi valde tydligen en bättre dag. Ingen kö alls, priset på biljetten var överkomligt då jag fick en hygglig rabatt pga avtalet för resor på Öresundbron. Maten var klart godkänd men lite dyr, å andra sidan var jag på Tivoli's julmarknad före jul och då kan vi tala om priser, allt är ju relativt.

                          Bilderna är på det stora akvariet enl ovan, 5 meter växtakvarium och ett kar med ett stort antal pirayor för de som gillar sådana. Samtliga via telefonen så begränsad kvalité.

                          /Tobbe





                          Senast redigerad av Tobbe R; 05 January 2017, 17:07.

                          Kommentar

                          • KJE
                            • August 2013
                            • 1066

                            #73
                            Ursprungligen postat av Tobbe R
                            Då har även jag varit på Den blå planet, dvs offentliga akvariet i Köpenhamn/Kastrup. Det var så klart på tiden eftersom jag bara har fem mil dit men bättre sent än aldrig. Jag hade andra ärenden till en jaktaffär i Köpenhamn så det passade bra att besöka akvariet innan vi körde hem.

                            Jag vill i stort instämma med Kjell som redan gjort en bra beskrivning. Jag vet inte om de gjort ändringar men jag kan tillägga några saker som inte framgick av Kjells beskrivning.

                            Akvariet är i stort sett uppdelat i tre avdelningar, Tropisk/Regnskog, Oceanen och Nordliga kalla vatten. Dessutom fanns en avdelning med hotade arter, tyvärr måste man säga visades här tre stora akvarier med varav två var ett Tanganyika och ett Malawi med ett stort antal arter som tydligen anses hotade. En avdelning visade havsutter, intressanta djur som dock tyckte att de förtjänade lite semester och därför låg och vilade och gav f-n i turisterna.

                            Regnskogen visades i två plan, ett överplan där du går i "regnskog" och ser ner på vattenytan, där fanns även ett antal intressanta fåglar för de som gillar fåglar. Bottenvåningen visade samma regnskogsvatten nerifrån, dvs under ytan och ner på botten.

                            Det fanns ett antal av våra vanliga fiskar men huvuddelen är så klart större fisk som inte passar i ett hemakvarium. Ett 5 meter långt växtakvarium ser man ju inte varje dag.

                            Deras största akvarium är i Ocean-avdelningen och är på 4 miljoner liter, jag visar en bild på det. Här gick bl.a. hammarhaj och stora rockor.

                            Den nordliga avdelningen var uppbyggd som olika miljöer, t.ex runt en pirarm, ett skeppsvrak eller en typisk dansk sjö.

                            Under tiden vi var där visades olika aktiviteter, t.ex. matningen i hammarhaj-akvariet. Ett annorlunda inslag var förevisning av dissektion av en bläckfisk. Vi hoppade den då mitt ressällskap visade sig ha känsliga magar, själv bekymrar det mig inte så mycket hur ett djur ser ut invärtes, jägare som man är.

                            Jag har lite mera positiva intryck av biljettinsläpp och restaurang än vad Kjell fick, vi valde tydligen en bättre dag. Ingen kö alls, priset på biljetten var överkomligt då jag fick en hygglig rabatt pga avtalet för resor på Öresundbron. Maten var klart godkänd men lite dyr, å andra sidan var jag på Tivoli's julmarknad före jul och då kan vi tala om priser, allt är ju relativt.

                            Bilderna är på det stora akvariet enl ovan, 5 meter växtakvarium och ett kar med ett stort antal pirayor för de som gillar sådana. Samtliga via telefonen så begränsad kvalité.

                            /Tobbe




                            Fina bilder, det verkar vara väl värt ett besök
                            Min projekttråd: https://www.zoopet.com/forum/forum/-...rikansk-biotop

                            Kommentar

                            • Tobbe R
                              • May 2009
                              • 654

                              #74
                              Ursprungligen postat av KJE

                              Fina bilder, det verkar vara väl värt ett besök
                              Absolut, jag ska nog ta mig dit igen, men då koncentrera mig på mina intressen, dvs regnskog. Nu kändes det som att man måste täcka precis allt.
                              Att gå i glastunnel under/i akvariet och se gigantiska stingrockor passera någon decimeter över huvudet var förstås häftigt. Jag glömde skriva om de stora akvariet, glasväggarna var 47 cm tjocka.

                              /Tobbe

                              Kommentar

                              • KJE
                                • August 2013
                                • 1066

                                #75
                                Ursprungligen postat av Tobbe R

                                Absolut, jag ska nog ta mig dit igen, men då koncentrera mig på mina intressen, dvs regnskog. Nu kändes det som att man måste täcka precis allt.
                                Att gå i glastunnel under/i akvariet och se gigantiska stingrockor passera någon decimeter över huvudet var förstås häftigt. Jag glömde skriva om de stora akvariet, glasväggarna var 47 cm tjocka.

                                /Tobbe
                                Oj! Med 47 cm så hoppas jag att dom satsat på riktigt järnfritt glas eller någon form av akryl. Antar att man inte vill veta vad det kostade att bygga
                                Min projekttråd: https://www.zoopet.com/forum/forum/-...rikansk-biotop

                                Kommentar

                                Arbetssätt...