Hemma från Singapore

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mamma Mia
    • December 2004
    • 2504

    #31
    Tack för att jag fick "följa med" på din resa! Jättekul att se! Men HUUU vad jag rös över "Ranchu-guldfisk" så fruktansvärt vidrigt ....
    Always look at the bright side of life

    Kommentar

    • Tors hammare
      • April 2007
      • 572

      #32
      Bedrövligt fult saltvattens akvarium, dvs det med det skeppsvraket.

      I övrigt riktigt fina bilder ! Skulle varit intressant och varit där.
      Mvh Peter

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48148

        #33
        Tack för att jag fick "följa med" på din resa! Jättekul att se! Men HUUU vad jag rös över "Ranchu-guldfisk" så fruktansvärt vidrigt ....
        Vidrigt och vidrigt - det var i alla fall bra mycket mer action på dom än på diskusarna och malarna
        Betydligt värre än att odla fram "vårtor" på fiskar tycker jag då färgningen är - speciellt då att man t.o.m. färgar grodor.

        Bedrövligt fult saltvattens akvarium, dvs det med det skeppsvraket.
        Smaken är ju som sagt delad Skeppsvraket i sig var väl till nöds OK men inredningenen och djuren i övrigt i det akvariet var ju inte så kul om man säger så
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • petnym
          • May 2002
          • 5028

          #34
          Hur stort var saltvattensakvariet som vann (i centimeter alltså)?
          Gräset är grönare på andra sidan glaset...
          Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
          Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

          Kommentar

          • Tors hammare
            • April 2007
            • 572

            #35
            Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
            Smaken är ju som sagt delad Skeppsvraket i sig var väl till nöds OK men inredningenen och djuren i övrigt i det akvariet var ju inte så kul om man säger så
            Ja det är ju tur det att smaken är olika.

            Har lite svårt för alla dessa döskallar, skepsvrak osv som man kan lägga i akvariet.
            Barnen har det naturligtvis det i sitt akvarium (men jag fick inte bestämma nåt där) och frun la i ett flygplansvrak i mitt 163 liters saltvattens akvarium, men det har jag tagit bort när jag "gjorde om" inredningen.
            Hon påstår desutom att det kommer att ligga ett skepsvrak i mitt stora revakvarium när jag kommer hem en dag.
            Mvh Peter

            Kommentar

            • Kjell Fohrman
              Administrator

              • December 2001
              • 48148

              #36
              Ursprungligen postat av petnym
              Hur stort var saltvattensakvariet som vann (i centimeter alltså)?
              Alla akvarier var exakt likadana - måtten var 90x60x60 dvs ca 320 liter

              Växtakvarierna var 100 x 40 x 58 - dvs ca. 230 liter
              Akvaristiska hälsningar
              Kjell
              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

              Kommentar

              • Jens A.
                • March 2007
                • 5026

                #37
                Håller med om att de stackars guldfiskarna fått vidriga avarter genom aveln. Och man gör detsamma med andra fiskar också...Stackars, stackars fiskar.
                Earth first! We´ll screw up the other planets later!

                Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

                Kommentar

                • Kjell Fohrman
                  Administrator

                  • December 2001
                  • 48148

                  #38
                  Ursprungligen postat av Jens A.
                  Håller med om att de stackars guldfiskarna fått vidriga avarter genom aveln. Och man gör detsamma med andra fiskar också...Stackars, stackars fiskar.
                  Rent estetiskt har jag också rätt svårt för denna typ av fiskar och skulle aldrig ha dom i mina akvarier - men jag har faktiskt rätt svårt att förstå inlägg som ditt.
                  Fiskarna som jag visar på fotona är synnerligen aktiva fiskar som inte har några som helst problem med att simma, se, äta eller fortplanta sig. "Utväxterna" är tämligen harmlösa och dessas innehåll är ungefär samma som vårtor på människor. Om man nu tycker att det är vackert med vårtor så varför inte
                  Visst de har lika lite gemensamt med sina ursprungliga artfränder som våra hundar har med vargen, och de skulle inte överleva särskilt länge i naturen men de är ju liksom våra hundar skapade för ett liv i "fångenskap" så det spelar ju liksom inte någon roll.
                  Om det är synd om dessa akvariefiskar (och även alla andra akvariefiskar) beror helt och hållet på vilken miljö vi erbjuder dom i akvariet och inte på antalet vårtor de har.
                  Akvaristiska hälsningar
                  Kjell
                  Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                  Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                  Kommentar

                  • JEK
                    • March 2007
                    • 1467

                    #39
                    Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                    Rent estetiskt har jag också rätt svårt för denna typ av fiskar och skulle aldrig ha dom i mina akvarier - men jag har faktiskt rätt svårt att förstå inlägg som ditt.
                    Fiskarna som jag visar på fotona är synnerligen aktiva fiskar som inte har några som helst problem med att simma, se, äta eller fortplanta sig. "Utväxterna" är tämligen harmlösa och dessas innehåll är ungefär samma som vårtor på människor. Om man nu tycker att det är vackert med vårtor så varför inte
                    Visst de har lika lite gemensamt med sina ursprungliga artfränder som våra hundar har med vargen, och de skulle inte överleva särskilt länge i naturen men de är ju liksom våra hundar skapade för ett liv i "fångenskap" så det spelar ju liksom inte någon roll.
                    Om det är synd om dessa akvariefiskar (och även alla andra akvariefiskar) beror helt och hållet på vilken miljö vi erbjuder dom i akvariet och inte på antalet vårtor de har.
                    Jag tror nu ændå det måste vara plågsamt før dom at få tryckt ihop kroppen så den liknar ett ægg...
                    Fast man kan ju inte fråga fiskarna om det stæmmer.
                    Mvh.
                    Johan - akvarielös!

                    Kommentar

                    • Kjell Fohrman
                      Administrator

                      • December 2001
                      • 48148

                      #40
                      Ursprungligen postat av Kjaer
                      Jag tror nu ændå det måste vara plågsamt før dom at få tryckt ihop kroppen så den liknar ett ægg...
                      Fast man kan ju inte fråga fiskarna om det stæmmer.
                      Ja skulle man trycka ihop kroppen så skulle det vara plågsamt men det gör man självklart inte.
                      Akvaristiska hälsningar
                      Kjell
                      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                      Kommentar

                      • JEK
                        • March 2007
                        • 1467

                        #41
                        Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                        Ja skulle man trycka ihop kroppen så skulle det vara plågsamt men det gör man självklart inte.
                        Jag menar att sløjstjærtarna har blivit framavlade så att dom har fått en onaturlig kroppsform och det tror jeg ær plågsamt før fisken.
                        Mvh.
                        Johan - akvarielös!

                        Kommentar

                        • Kjell Fohrman
                          Administrator

                          • December 2001
                          • 48148

                          #42
                          Ursprungligen postat av Kjaer
                          Jag menar att sløjstjærtarna har blivit framavlade så att dom har fått en onaturlig kroppsform och det tror jeg ær plågsamt før fisken.
                          Man kan nog säga att de allra flesta akvariefiskar som hålls i akvarium får en "onaturlig" kroppsform (även vildfångade) men att det skulle vara plågsamt för fisken är knappast troligt.
                          Visst finns det några få undantag där fiskarna avlats så att ryggraden inte orkar bära kroppen etc. - men dessa försvinner snabbt ur handeln eftersom de av naturliga skäl (de dör) inte efterfrågas.
                          De fiskar som jag visar på fotona från mässan hör dock definitivt inte dit - där bedöms även kriterier som hur friska och aktiva fiskarna är.
                          Akvaristiska hälsningar
                          Kjell
                          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                          Kommentar

                          • JEK
                            • March 2007
                            • 1467

                            #43
                            Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                            Man kan nog säga att de allra flesta akvariefiskar som hålls i akvarium får en "onaturlig" kroppsform (även vildfångade) men att det skulle vara plågsamt för fisken är knappast troligt.
                            Ær det før att dom inte har nog simplats eller ær det før att dom får fel foder eller ær det nått annat som gør att dom får en onaturlig kroppsform? Varfør ær det inte troligt at det ær plågsamt før dom?
                            Mvh.
                            Johan - akvarielös!

                            Kommentar

                            • Kjell Fohrman
                              Administrator

                              • December 2001
                              • 48148

                              #44
                              Ursprungligen postat av Kjaer
                              Ær det før att dom inte har nog simplats eller ær det før att dom får fel foder eller ær det nått annat som gør att dom får en onaturlig kroppsform? Varfør ær det inte troligt at det ær plågsamt før dom?
                              Att de får en onaturlig kroppsform i akvarium har oftast att göra med att de får för mycket eller för kraftig kost jämfört med naturen. I sina naturliga miljö växer ju en fisk under större delen av sin livstid - i akvarium blir de "vuxna" på bara några år. Därmed inte sagt att miljön i akvarium är sämre än i naturen - bara att den är annorlunda.

                              En människa mår oftast inte fysiskt dåligt av att ha extra långa ben, en jättestor näsa, massor av vårtor, små bröst etc. Däremot kan man ju av omgivningens skönhetsideal må psykiskt dåligt av detta. Jag tror inte att fiskarna har något skönhestideal som gör att de mår psykiskt dåligt så här skulle i så fall bara återstå rent fysiska problem.
                              Med några enstaka undantag så har fiskar odlast så att ryggraden inte orkar bära kroppen och då är det naturligtvis ett fysiskt problem - dock som jag nämnde ovan. De som odlar fram sådana fiskar försvinner snabbt från marknaden.
                              Akvaristiska hälsningar
                              Kjell
                              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                              Kommentar

                              • JEK
                                • March 2007
                                • 1467

                                #45
                                Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                                Att de får en onaturlig kroppsform i akvarium har oftast att göra med att de får för mycket eller för kraftig kost jämfört med naturen. I sina naturliga miljö växer ju en fisk under större delen av sin livstid - i akvarium blir de "vuxna" på bara några år. Därmed inte sagt att miljön i akvarium är sämre än i naturen - bara att den är annorlunda.
                                Tack før svaret, men en annorlunda kroppsform kan væl också bero på at akvariet ær alldeles før litet, eller?
                                Mvh.
                                Johan - akvarielös!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...