Annons i köp/sälj och användar-villkoren

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • liggist
    • December 2020
    • 23

    Annons i köp/sälj och användar-villkoren

    Hej alla!
    Det är kanske bara autisten i mig som hänger upp sig, men jag la just upp en köpes-annons i köpes-avdelningen och sedan gick jag o surfade vidare till "Här kan du klicka för att läsa reglerna" https://www.zoopet.com/information/i...ion.php?NR=271
    (fel ordning, borde läst reglerna först, korkat av mig, jag vet, men är huvet runt får kroppen glida eller va de nu säer..)

    Under rubriken Annonser finns detta att läsa:
    Det är inte tillåtet att annonsera (vare sig köpa, sälja, byta, skänka etc.) i forumet. Den som bryter mot detta och lägger in en annons i forumet kommer att få en räkning på 300 kr.
    Den som lägger in en kommersiell annons kommer att få en räkning på 1.000 kr.
    Jag är till att börja med inte övertygad om att forumägaren har laglig grund att inkräva dessa summor (ej ingått giltigt avtal), men jag tycker framförallt att det är rätt fult att erbjuda en rätt välsorterad köp/sälj-avdelning, sedan utkräva 300 till 1000:- av dem som använder detta, utan att tydligt påpeka kostnaden..

    Så om det är på det viset som det verkar så vill jag ödmjukt be admin om ursäkt för min bristande uppmärksamhet, samt att vänligen radera min annons.
    Samtidigt får jag önska hen lycka till att hitta min adress för faktura-utskicken.
  • Fiskburken
    • March 2019
    • 198

    #2
    Jag hade aldrig hittat till den sidan om du inte länkat till den. Vet inte när de senast uppdaterade den eller om de ens hittar den själva.

    Det verkar rätt snurrigt så jag utgår från att det är en regel som gäller på andra ställen än i just annonsunderforumen. Tanken måste ändå vara att hindra framförallt företag från att gå in och dumpa reklam i irrelevanta avdelningar här, detta är ett seriöst forum trots allt.

    Angående själva legaliteten passar jag vidare till andra då min kunskapsnivå där är för låg, även om ditt resonemang verkar vettigt. Taggar dock admin
    Senast redigerad av Fiskburken; 21 February 2021, 01:05.

    Kommentar

    • liggist
      • December 2020
      • 23

      #3
      Hej Fiskburken och tack för ditt svar!
      Jo, det känns ju mer logiskt att detta skulle gälla på övriga delar av forumet och inte i köp/sälj och vore så fallet så har jag inga "klagomål" längre. :-)

      Men som texten är formulerad (och som jag tolkar den), gäller ju förbudet "forumet" dvs allt under zoopet.se/forum/.

      Så det är nog lämpligt att omformulera stycket jag citerade i första inlägget.

      Tusen tack för att du taggade admin! :-)

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48148

        #4
        Tack för påpekandet. Från början var all annonsering förbjuden i Zoopets forum.
        Men för ett antal år (minns inte när, men minst för 5 år sedan) sedan blev det tillåtet för privatpersoner om annonsen läggs in i rätt kategori i forumet. Uppenbarligen så glömde vi då att ändra på texten och under dessa år är faktiskt du den förste som påpekat felet. Tack för det
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • liggist
          • December 2020
          • 23

          #5
          Ah ja se där ja, tusen tack Kjell för klargörandet!

          Att jag skulle vara den förste på 5+ år att påpeka det känns lite vanskligt ändå, betyder det att användarna inte läser reglerna eller att "vanliga människor" struntar i att rapportera sånt som är tokigt?

          Hur som haver, mig har du i varje fall tillfredsställt (@ signatur 1)

          Mvh
          Liggisten

          Kommentar

          • Fiskburken
            • March 2019
            • 198

            #6
            Som sagt, att man går in och läser något vagt kallat "Information" när det finns mycket mer intressanta specifika kategorier är ganska otroligt.

            Kommentar

            • Kjell Fohrman
              Administrator

              • December 2001
              • 48148

              #7
              Ursprungligen postat av liggist
              Ah ja se där ja, tusen tack Kjell för klargörandet!

              Att jag skulle vara den förste på 5+ år att påpeka det känns lite vanskligt ändå, betyder det att användarna inte läser reglerna eller att "vanliga människor" struntar i att rapportera sånt som är tokigt?

              Hur som haver, mig har du i varje fall tillfredsställt (@ signatur 1)

              Mvh
              Liggisten
              Nä de flest struntar tyvärr i att läsa reglerna (likadant på alla ställen) - men vi hade faktiskt en jäkla massa annonser i forumet i början (både från privatpersoner). Det var så många att forumet blev minst sagt rörigt att läsa. Men detta blev klart bättre efter att vi började hota med "böter" (såklart skickade vi aldrig någon räkning - utan det var bara ett hot) så de värsta syndarna höll uppenbarligen i alla fall koll på reglerna

              Akvaristiska hälsningar
              Kjell
              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

              Kommentar

              • Hoffa
                • October 2002
                • 136

                #8
                Kan man radera en annons, la in den i fel kategori
                /Jimmy

                Kommentar

                • admin
                  Christian Alfredsson

                  • November 2004
                  • 11217

                  #9
                  Maila till mig på christian@zoopet.com vilken annons det är så ska jag kolla.
                  Christian Alfredsson
                  Tekniskt ansvarig Zoopet

                  Kommentar

                  • admin
                    Christian Alfredsson

                    • November 2004
                    • 11217

                    #10
                    Jag och Kjell pratades vid idag och uppdaterar såklart reglerna.
                    Christian Alfredsson
                    Tekniskt ansvarig Zoopet

                    Kommentar

                    Arbetssätt...