Zoopet

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Christer5
    • July 2015
    • 915

    Zoopet

    Vad vill Zoopet vara?

    Ett forum för experter inom vår hobby.

    Ett forum för dom flesta

    Jag läser då och då på andra forum att på Zoopet kan man inte vara för där är det snobbigt och ofta får man inte svar på sina frågor.

    Visst är det mycket bra att Zoopet håller en hög standard men glöm inte dom som kanske inte kan så mycket.

    Om forumet bara är till för ett fåtal så blir det inte någon tillväxt på inläggen, visst är det några som skriver långa och mycket informativa inlägg och om projekt, det är fantastiskt bra.

    För ett levande forum behövs att alla oavsett vilken nivå man är på känner sig välkomna .

    Facebook har tagit över idag det kan man inte blunda för men det vore synd om ett sådant otroligt fint forum som Zoopet stelnar till och
    blir till för ett fåtal.

    Tänk bara på den skatt som finns i alla olika banker om fiskarter etc som är tillgänglig för alla som vill deltaga.

    Kjell om detta betraktas som ett olämpligt inlägg så tag bort det.


    ​​​​​
  • ICC
    • November 2006
    • 1310

    #2
    Jag tycker Zoopet är trevligt och håller en bra attityd. Att det ska vara snobbigt och att man inte får svar på sina frågor tycker jag absolut inte stämmer. Finns folk som gärna svarar nybörjare, och med långa inlägg dessutom. Ibland kortare med näringsrikt innehåll. De som upplever det snobbigt eller inte får svar är troligen överkänsliga. Kan ibland känna att man ställer en fråga här på forumet lite väl fort. Finns ruggigt mycket info att söka om man bara ger sig tid att leta i äldre trådar. Jag köper inte klyschan "jag pallar inte leta". Likaså frågan "Min guppy är gravid, när föder hon?". Det är lite eget ansvar att söka information om man är intresserad av att lära sig.
    Däremot finns det förkortningar, eller kanske slang är rätt term, som jag tycker att man kanske kan hålla sig ifrån, utifrån att en nybörjare läser. Till exempel; "skall jag välja ow (optiwhite glas)" eller tex "mina papegojor (Papegojciklid) har lagt ägg under stenen, vad göra?", "Tänkte fara iväg och köpa några Apor (Apistogramma) idag. Kan vara svårt och förvillande för en nybörjare med dessa ord.

    Hårda ordväxlingar kan ibland uppstå, när påståenden är delade. För min del är det ok så länge det inte går till personangrepp och håller en respektabel nivå. Att diskutera för eller nackdelar, ska eller ska inte, är ofta matnyttigt. Sen får man dra sin egen slutsats av det hela. Rena bråk är ytterst sällsynt som tur är.

    Annars över lag tycker jag folk är mer än villiga att berätta, förklara, dela med sig och många gånger engagera sig när någon har problem med sitt akvarium.
    Zoopet ska, och är ett enastående levande forum som passar för alla från ny till erfaren.

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Administrator

      • December 2001
      • 48147

      #3
      Nej ditt inlägg är absolut inte olämpligt Christer5 och jag håller med om att FB har "tagit över" många forum och så även Zoopet. Men de flesta andra forum har absolut drabbats bra mycket värre än vad Zoopet gjort.
      Dock FB är tidens utveckling och inte så mycket att göra åt.
      Många uttalar sig också negativt på FB om Zoopet och det har man ju rätt till, det tråkiga är dock att dessa FB-experters uttalande till 90% bygger på uttalanden från sådana som i stort sett inte alls har varit inne på Zoopet och därför bygger sina inlägg på vad andra FB-experter skriver (som inte heller varit inne på Zoopet).

      Nåväl valet är fritt var man vill vara och Zoopet (och många andra akvaristiska hemsidor) har som jag ser det en stor fördel - här finns massor av information som man genom att läsa kan skaffa sig själv kunskap.
      Jag håller förstås med dig om att det är viktigt att man håller en bra nivå på forumet så att alla (oavsett kunskapsnivå) känner sig bra behandlade och välkomna. I det stora hela tycker jag dock att detta nästan alltid funkar väldigt bra på Zoopet.
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

      Kommentar

      Arbetssätt...